Det blir nog Totalentreprenad för vår del. Men om jag behöver köpa nått utöver det vi kommit fram till med husbyggfirman, typ en spade, en torkvinda, eller varför inte virke för att bygga en cykel-carport. Ja, vad som helst. Var går gränsen? Vi vill ha nya soffor o sängar. Är det ok att utnytja sin bygg.kred. till detta? Det borde det väl vara? Det är ju "bara" mitt lån som stiger lite. :rolleyes:
 
En del saker är i en gråzon som nog är OK, annat är helt otänktbart. Soffor och sängar t.ex. är ju inte en del av fastigheten, och utgör därmed inte säkerhet för lånet sedan. Lös det med banken på annat sätt istället. Fråga också gärna banken, vars pengar det är du använder, vad av de andra sakerna som är OK att låta gå under kreditivet.
 
Sen beror det ju på hur ditt kreditiv är ordnat rent praktiskt. Förfogar du själv över pengarna eller ska du lämna fakturorna till banken? Om du har pengarna på samma konto som din lön och köper en soffa kan man ju inte avgöra om det är kreditivet eller lönen som betalar soffan. Men om du tar ett kreditiv på en miljon och inte bygger ett smack men sticker iväg på en jordenrutresa kanske banken börjar undra...
 
rätt av Anders. Om du själv förfogar över pengarna kan du göra vilka inköp du vill. Men om det är ett spärrat byggnadskreditiv så måste banken betala alla fakturor. Detta eftersom de å andra sidan har en spärrförbindelse gentemot leverantören. Denna spärrförbindelse garanterar leverantören att erhålla entreprenadbeloppet och de kan fakturera löpande i takt med att bygget fortskrider. Annars hade de kunnat kräva förskottsbetalning av dig o det känns ju onödigt o dumt. Banken har också en utsedd besiktningsman som åker o kontrollerar att entreprenören utförd de fakturerade sakerna. Det är ju också en garanti för dig som kund om entreprenören skulle gå i konkurs eller dyligt. Det händer ju rätt ofta faktiskt...
 
Ok, det är ju smidigt om jag förfogar själv över kreditivet genom ett kreditkort... men jag kanske rent ut av inte behöver köpa så mycket om det är totalentreprenad? Eller...?
 
Jag har ett byggkreditiv just nu, ska precis lägga om till bolån. Jag har haft ett servicekonto hos min bank, när jag har behövt pengar har jag ringt min kontakt person på banken sagt att jag behöver t ex 20 000 kr, hon har satt in pengarna och jag har fört över till mitt privatkonto. Inga konstigheter! Har köpt både spade, soffa och rent byggmaterial på detta vis. Det man ska tänka på är att det är en högre ränta på de pengar man tar ut via byggkreditiv.
 
Intressant!
Handelsbanken tror jag det var som nämde detta... men är den typ alltid ett par procentsatser högre än den vanliga räntan?
 
Om du räknar med att få en värdering som överstiger byggkostnaden är det ju inga problem att baka in soffan i huslånet senare. Till klart bättre ränta än om du använder byggkreditivet. Så jag hade helt klart väntat.
 
Vi har Handelsbanken och förutom det vanliga byggnadskreditivet, har vi fått ett konto med 100 000 kr i kredit. Vår tanke var att vi skulle kunna utnyttja denna kredit om vi snabbt skulle behöva pengar till något bra erbjudande på t.ex. klinker och kakel (ingår ej hos vår husleverantör). Banken har inte ställt några krav på att vi skall redovisa hur vi använder denna kredit så vi hade kunnat köpa i princip vad som helst för pengarna.

För övrigt anser jag att har man inte råd att köpa torkvinda och spade kontant kanske man skall tänka efter både en och två gånger innan man börjar bygga hus.

.
 
hehe, torkvindan ja, häng inte upp er på den...
 
hehe, för många är möjligen torkvinda = "plattteve, projektor, PS3'a och fett hemmabiosystem" :D
 
rsjowa skrev:
hehe, för många är möjligen torkvinda = "plattteve, projektor, PS3'a och fett hemmabiosystem" :D
Ja sådana bastillbehör är det ju helt ok att köpa på kreditivet. Trivseln är viktig för själen.
 
Jag hade Nordea när jag byggde och vi hade inga problem emd att få med verktyg och arbetskläder. De ville ha in kopior på kontantutlägg och satte in pengarna på mitt konto.

Rent praktiskt så löste vi pengabiten genom att skaffa ett K-rautakort (närmaste bygghandeln) med en kredit på 50 000 kr. Kortet (=krediten) är ett köpkort från handelsbanken och mna kan använda det på många ställen. En månads fri kredit innebar att vi inte behövde betala några räntor, däremot är det en avgift på 25 kr varje månad man använder kortet.

/fredrik

Edit: vi köpte en hel del garderobinredning mm på ikea också. inga problem det heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.