Vi har en rätt stor gräsmatta och senaste kanske jag klippte ner den lite väl hårt till 35mm. Sedan dess har det varit mycket sol och den börjar nu på sina ställen se gul/brun ut.

1) är den död?
2) går den att rädda?
 
Det är bara att vänta och se hur det blir när det har regnat.
Men våra senaste torra somrar och årets försommartorka påverkar. Men du har inte skrivit i din profil var du finns i landet och det skiljer rätt mycket i vårt avlånga land.
 
O Ogräs skrev:
1) är den död? 2) går den att rädda?
Låt gräsmatten bevara sin vackra gula färg denna sommar och var god samhällsmedborgare och ödsla inte vatten i denna bevattningskristid. Är inte gräsmattan nyanlagd klarar den sig och börjar grönska framåt hösten.
 
  • Gilla
  • Älska
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är bara att vänta och se hur det blir när det har regnat.
Men våra senaste torra somrar och årets försommartorka påverkar. Men du har inte skrivit i din profil var du finns i landet och det skiljer rätt mycket i vårt avlånga land.
yonna yonna skrev:
Låt gräsmatten bevara sin vackra gula färg denna sommar och var god samhällsmedborgare och ödsla inte vatten i denna bevattningskristid. Är inte gräsmattan nyanlagd klarar den sig och börjar grönska framåt hösten.
Bor i Stockholm och har egen brunn.
 
Gräset dör inte av torka, det kommer tillbaka när det börjar regna. Att hålla gräset grönt genom en torrperiod kräver förvånansvärt mycket vatten
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
O Ogräs skrev:
Bor i Stockholm och har egen brunn.
Även med egen brunn använder du det vatten som finns. Låt den vara och fundera på om du kan skapa mera skugga med att plantera buskar/träd för det hjälper mot brända gräsmattor och annat naturligt liv i trädgården.;)
Det mest onaturliga vi har är stora gräsmattor som i många trädgårdar bara används när de ska klippas.:cool:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
galento
Vi har också en del gräsmatta som är brun på många ställen då vi har sol
hela dagen men att använda vattnet i den egna brunnen för att vattna gräsmattan
skulle vi nog inte göra.
 
P Plutus skrev:
Gräset dör inte av torka, det kommer tillbaka när det börjar regna. Att hålla gräset grönt genom en torrperiod kräver förvånansvärt mycket vatten
Det stämmer ju tyvärr bara till en viss gräns. Jag har också tänkt så, men den riktigt torra sommaren (2018?) tog kål även på gräsrötterna på delar av min gräsmatta, det var bara maskrosorna som överlevde. Det ser ut att gå åt samma håll i år.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Det stämmer ju tyvärr bara till en viss gräns. Jag har också tänkt så, men den riktigt torra sommaren (2018?) tog kål även på gräsrötterna på delar av min gräsmatta, det var bara maskrosorna som överlevde. Det ser ut att gå åt samma håll i år.
Samma här, gräsmattan mådde inte bra av sommaren 2018 och har sedan dess varit rätt dålig.
 
Vi får tänka om gällande gräsmattor och tänka mera trädgård utifrån torrare vår/försommar och högsommar, årminstone i vissa delar av landet.
Förutom det jag skrivit tidigare om att skugga mera så blir det växter som klarar torka, där är kortklippt gräs inte det bästa.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Beror ju på jordmån där man bor. Så länge den är tillräckligt bra gör värmen ingen permanent skada.

I vår lilla del av paradiset (Roslagen) var sommaren 2018 helt underbar. Sol och värme hela tiden, gräset slutade växa så man slapp klippa det, och året efter växte gräset igen.

Årets sommar har inletts lovande, har bara behövt klippa ett par gånger hittills. Sen att gräsmattan blir lite gul eller brun kvittar, eftersom vi ändå är omgivna av grönska överallt. :)

 
galento
K Klass0n skrev:
Samma här, gräsmattan mådde inte bra av sommaren 2018 och har sedan dess varit rätt dålig.
Det är så här också , vissa partier av gräsmattan hämtade sej inte efter sommaren -18.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.