Vid trägolvläggning lämnas rörelseutrymme på ca 10mm mellan väggen och första brädan. Gäller samma sak vid träinnertakläggning?
 
sommarbygge skrev:
Vid trägolvläggning lämnas rörelseutrymme på ca 10mm mellan väggen och första brädan. Gäller samma sak vid träinnertakläggning?
Det gäller om du har flytande golv för att det skall kunna röra sig om det blir fuktigt etc. Skruvar du golvet behövs det inte.
Samma sak med tak, fast att lägga "flytande" tak är nog en konst i sig :)

/K
 
Jag fäster min takpanel med klips vilket gör att varje planka är flytande. Jag ser till att lämna lite rörelsemån mot vägg - det är enkelt gjort oavsett om det behövs eller ej.
 
Möjligen kan det behövas med clips - då har ju träet möjlighet till röelse i en riktning iaf - där vet jag inte hur det är faktiskt...
Det spelar ju ingen roll om man nu göre det iaf eftersom man antagligen täcker med lister sen iaf ?

/K
 
Tackar för svar! Tänkte be om råd om man ska använda gipsskivor till taket.Det är ju betydligt billigare än brädor,men hur klarar man jobbet? Måste man vara minst 3 personer: 2 håller gipsskivan mot takstolens underarm och den tredje skruvar? Verkar bökigt och jobbigt.
 
sommarbygge skrev:
Tackar för svar! Tänkte be om råd om man ska använda gipsskivor till taket.Det är ju betydligt billigare än brädor,men hur klarar man jobbet? Måste man vara minst 3 personer: 2 håller gipsskivan mot takstolens underarm och den tredje skruvar? Verkar bökigt och jobbigt.
Antigen det eller så köper du en sådan där stång med en platta (namnet föll bort nu)som man kan skruva upp och hålla gipsskivan med medans man skruvar.

/K
 
Hyr en skivlift. Då klarar du det själv. Kostar några tio per dygn och är värd varenda krona. Sen kan du hyra en automatisk skruvdragare med förlängning så går det ännu lättare.
 
sommarbygge skrev:
Tackar för svar! Tänkte be om råd om man ska använda gipsskivor till taket.Det är ju betydligt billigare än brädor,men hur klarar man jobbet? Måste man vara minst 3 personer: 2 håller gipsskivan mot takstolens underarm och den tredje skruvar? Verkar bökigt och jobbigt.
Du ska inte skruva gipsen direkt i takstolen. Gipsplattorna klarar inte att spänna över 1200 mm. De hänger ner sig. Du måste sätta upp glespanel med cc300 först.
 
Bra tips,tackar! Apropå glespanel,behövs det en sådan även om använder spontad panel i taket,eller går det att skruva panelen direkt i takstolen?
 
sommarbygge skrev:
Bra tips,tackar! Apropå glespanel,behövs det en sådan även om använder spontad panel i taket,eller går det att skruva panelen direkt i takstolen?
Du ska ha spiktläkt/glespanel även när du sätter panel. Läkt på cc60 är lagom. Använd tex 22x45 så är det inte så noga var skarvarna hamnar.
 
Tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.