P
Jag var och kikade på tomten idag och såg att grävaren gjort en stenkista för dränering och dagvattnet. Det jag såg först var att det stack upp(vad jag trodde det var) en form av tillsynsbrunn på tomten där stenkistan var tilltänkt, men när jag lyfte på locket fann jag detta:
Inuti vit kopp, blick neråt. Terrakotta kruka vänd, ligger på botten. Skuggor och reflektioner syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min bild av en stenkista för dagvatten och dränering var mer detta:
Blå rektangulär struktur med geometriska mönster och genombruten design på en ospecifierad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad är det för typ av stenkista jag fått egentligen? Det närmsta jag kan komma som får mig att tänka på den stenkista jag har är detta från amazon:
https://www.amazon.se/Sickerschacht-Drainage-Abfluß-Regenwasser-Schacht/dp/B07MW816RN/ref=asc_df_B07MW816RN/?hvadid=476593673034&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=6366042423311534122&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012582&hvtargid=pla-706207512613&psc=1
 
Den sortens kassuner med sten i är liksom det som finns och används. av många. Dom går att ställa flera brdvid varandra för öka på volymen. Då på sidorna i gropen lägg en duk som släpper igenom vattnet, lit bättre än bara en grop som har förmågan att sätta igen sig.
 
P P-KAR skrev:
Jag var och kikade på tomten idag och såg att grävaren gjort en stenkista för dränering och dagvattnet. Det jag såg först var att det stack upp(vad jag trodde det var) en form av tillsynsbrunn på tomten där stenkistan var tilltänkt, men när jag lyfte på locket fann jag detta:
[bild]

Min bild av en stenkista för dagvatten och dränering var mer detta:
[bild]


Vad är det för typ av stenkista jag fått egentligen? Det närmsta jag kan komma som får mig att tänka på den stenkista jag har är detta från amazon:
[länk]
Är de små borrade hålen i brunnen tänkt att vara dränerande eller?
 
P
J JockeHX skrev:
Är de små borrade hålen i brunnen tänkt att vara dränerande eller?
Jag förmodar detta. Ser ju högst ut att vara 10mm i diameter.
J jonaserik skrev:
Den sortens kassuner med sten i är liksom det som finns och används. av många. Dom går att ställa flera brdvid varandra för öka på volymen. Då på sidorna i gropen lägg en duk som släpper igenom vattnet, lit bättre än bara en grop som har förmågan att sätta igen sig.
Så utanpå är det helt enkelt bara en duk och utanpå duken är det markjord? Iofs så kanske det är något mer som döljer sig utanför detta plaströr med hål i. Kanske är kassetter eller något som ligger precis i anslutning till röret.

Vår platta för huset är 153kvm, så jag hade faktiskt tänkt att dagvattenhanteringen och dräneringen skulle skötas genom en betydligt större stenkista än bara ett rör med borrade hål i.
 
Claes Sörmland
Ser ut som ett sandfång före en utloppsledning. D v s det är designen om vattnet ska komma i de små hålen från omgivande stenfyllning och sen lägger sig sanden på bottnen medan vattnet tar vägen ut genom dräneringsledningen.

Kanske kan detta också fungera baklänges, vattnet kommer in genom röret, sanden lägger sig på bottnen och vattnet sipprar ut genom hålen i väggarna till omgivande stenkista.
 
Claes Sörmland
P P-KAR skrev:
Vår platta för huset är 153kvm, så jag hade faktiskt tänkt att dagvattenhanteringen och dräneringen skulle skötas genom en betydligt större stenkista än bara ett rör med borrade hål i.
Stenkistan är ju rimligen den stenfyllda gropem som röret står i.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser ut som ett sandfång före en utloppsledning. D v s det är designen om vattnet ska komma i de små hålen från omgivande stenfyllning och sen lägger sig sanden på bottnen medan vattnet tar vägen ut genom dräneringsledningen.

Kanske kan detta också fungera baklänges, vattnet kommer in genom röret, sanden lägger sig på bottnen och vattnet sipprar ut genom hålen i väggarna till omgivande stenkista.
Sandfånget finns väl redan i dagvattenbrunnen som ligger intill grunden där både dränering och takavvattning går in i:
Krukor bruten kant, gammal, inne i rosa hink, ovanifrån, använda för plantering, smuts, skadade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stenkistan är ju rimligen den stenfyllda gropem som röret står i.
Jag tänker också att det kanske finns mer än bara ett plaströr med borrade hål i. Det förmodar jag i vilket fall.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ser även ut som ett vattenlås i botten med 90 vinkeln ut. Verkar som någon form av överfyllningsrör-
 
P
J jonaserik skrev:
Ser även ut som ett vattenlås i botten med 90 vinkeln ut. Verkar som någon form av överfyllningsrör-
Ja. Något annat syfte än vattenlås kan den kröken inte ha?
I vilket fall leder den kröken till dränering och dagvattenkassetten.
 
MrJay
Stenkista1.jpeg
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den sortens kassuner med sten i är liksom det som finns och används. av många. Dom går att ställa flera brdvid varandra för öka på volymen. Då på sidorna i gropen lägg en duk som släpper igenom vattnet, lit bättre än bara en grop som har förmågan att sätta igen sig.
Dagvattenkassetter har inga stenar i sig.
 
O
P P-KAR skrev:
Något annat syfte än vattenlås kan den kröken inte ha?
Kröken är tänkt att hindra löv och annat skräp som flyter på ytan från att rinna vidare till infiltrationen. Egentligen borde det vara ett T-rör, och själv har jag även satt en finmaskig korg i rostfritt. Renstrattarna på stuprören tar i och för sig det mesta, men det som trots allt kommer igenom fastnar där. Drar upp korgen en gång om året och rensar. Sand och grus i botten räcker att suga upp var 3-4 år.

När det gäller infiltrationen på första bilden så tänker jag att ett en sån lösning bestående av ett hål i marken, markduk, dränerande grus och sedan ett sånt perforerat rör i mitten mycket väl kan fungera som en bra lösning. Den är dessutom relativt sett mycket billigare än att använda dagvattenkassetter i plast. Ett sånt rör kostar några hundralappar och en dagvattenkassett kostar några tusenlappar.
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MrJay MrJay skrev:
[bild]
Med skillnaden att den blå grejen saknas och att brunnen har en botten i plast.
 
  • Gilla
bohebbe och 1 till
  • Laddar…
Jag hade varit orolig att pyttehålen är otillräckliga för att ta hand om ett skyfall…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.