Är det någon på det här forumet som känner till något hus i Västervik som har en avenbok häck, skulle gärna vilja se en i verkligheten innan jag handlar.

Tacksam för tips.
 
Avenbok lämpar sig mycket väl som häck. Du behöver inte vara orolig att det ska bli fel eller se konstigt ut. Klipp inte av toppskottet förän du nått sluthöjden. Ja, jag vet, jag svarade inte på frågan...
 
Ett annat alternativ är den vanliga boken som går upp tio zon III. Inte heller detta svar på din fråga ;). Jag sätter både bok och avenbok i min nya trädgård. Bägge kräver två klippningar/säsong och växer snabbt. Blir täta och fina.
 
Eftersom ingen svarar på din fråga gör inte jag det heller. Om du har vägarna förbi Linköping så kan du ju hälsa på i Gamla Linköping. Vill minnas att jag såg en utanför cafet. Ledsen att jag inte kan komma med något bättre svar.
 
Avbytaren får aldrig nått riktigt svar...:surprised:
 
Jaha jag får väl nöja mig med de här svaren.

Tack så myyycket hihi
 
Ytterligare ett icke tips på din fråga ;) - om du nu bestämmer dig för avenbok (utmärkt val alltså) bör du tänka på att den bör 'käppas' dvs en rejäl bambupinne vid varje - eller varannan/var tredje planta - ev i kombination med linor - för att växa snyggt och rakt de första åren. Den blir gärna lite krokig. Boken däremot växer rakt upp utan stöd.
 
Inget glasklart svar här heller, men ett par tips:

Kolla med din kommuns parförvaltning

Kolla med trädgårdsamatörerna, de kanske har verksamhet i området: http://www.tradgardsamatorerna.nu/

Någon av ovanstående kanske vet! :)

/Fredrik
 
Vid Mariebergs trädgård i Piperskärr finns en stor avenbokshäck. Fråga i plantskolan så visar dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.