Hej! Jag har nyligen börjat med bokashikompost och har samtidigt problem med ogräs i trädgården. När jag läste på om lakvattnet från bokashihinken stod det att man måste späda det 1:100 med vatten, annars kan växterna dö pga. att jorden blir för sur. Då började jag fundera på om man kan använda koncentrerat lakvatten för att döda ogräs som till exempel kirskål och parkslide, eller om det är extra beständigt mot lågt pH-värde.

Har nån av er erfarenheter eller tankar om lakvatten som ogräsbekämpning?
 
Det är bra att vara kreativ (y) men tyvärr så tror jag inte att det är framgångsrikt. Det är riktigt att pH värdet är lågt på lakvattnet men efter några dagar i jorden har det fått samma värde som omgivningen.
Dessutom, parkslide som är tolerant mot det mesta är även tolerant mot sur jord.
 
  • Gilla
Hedmeister
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bra gödsel det där lakvattnet. Ogräset kommer att växa som aldrig förr.
 
  • Gilla
Hedmeister
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det är bra att vara kreativ (y) men tyvärr så tror jag inte att det är framgångsrikt. Det är riktigt att pH värdet är lågt på lakvattnet men efter några dagar i jorden har det fått samma värde som omgivningen.
Dessutom, parkslide som är tolerant mot det mesta är även tolerant mot sur jord.
Tack för svaret! Jag gissade nästan det. Får fortsätta använda lakvattnet som näring och hålla det borta från ogräset! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.