S
Ja, vilket är mest ekonomiskt. Solfångare eller solceller?

Hur långt är ett snöre? (50m om man handlar det på Clas Ohlson, så kan vi gå vidare nu? ;))

Solfångare tänker jag skall ge oss värme under vår och höst samt varmvatten under sommarhalvåret, samt värma våran 20 kubik ovanmarkspool som står från Maj - September.

Alternativet är då solceller, att generera el, och sedan använda värmepatron för att värma varmvatten och poolen, eller möjligen att sälja el och värma med pellets, eftersom pellets är den värmekälla vi har idag.

Hur ser kalkylerna ut? Någon har säkert räknat tänker jag. Är det någon stor skillnad åt något håll, eller är det lite hugget som stucket, eller "beror det på". Jag tänker att om det "beror på", då är det ändå inte någon avgörande skillnad.
 
S
Har du ackumulatortank?
 
S
S sinuslinus skrev:
Har du ackumulatortank?
Ja, en tank på 750 liter med spiral för solfångare.
 
S Snickerick skrev:
Ja, en tank på 750 liter med spiral för solfångare.
då är svaret rätt givet...

en fångare är mer yteffektiv. så enkelt är det.
 
S Snickerick skrev:
Ja, en tank på 750 liter med spiral för solfångare.
Med
 
M
Brukar man inte säga, väldigt generaliserat, att det kostar energi att omvandla densamma. Ju fler steg, ju sämre verkningsgrad. Jag tänker då solcell ska göra el, som ska ge el till en elpatron, som ska värma vatten. En solfångare värmer ju en slinga som värmer vattnet direkt. Solfångare kräver väl hyffsat mycket mindre yta än solcellen för att ge samma effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.