Hej, tänkte bygga en smyg av MDF till takfönstret som sitter i det ännu ej färdiga badrummet på vår ovanvåning som vi håller på att göra till boyta.
Min fråga är; borde jag ha 15 mm konstruktionsplywood i smygen också, som i övriga badrummet? Smygen kommer inte att kaklas utan kommer bara målas med våtrumsfärg/kläs med matta.

Tacksam för svar!

/Jonas
 
  • 3D-rendering av modernt badrum med marmormönster, skylight och infällda speglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Fördelen med OSB är att man kan sätta upp saker på ett enkelt och säkert sätt. Kan det bli aktuellt att man vill sätta något i smygen t.ex. en hylla eller en krok?
 
K
Jo jag hade satt antingen plyfa eller osb bakom din tilltänkta mdf. Inte minst blir det mer formstabilt.
 
K kniv skrev:
Jo jag hade satt antingen plyfa eller osb bakom din tilltänkta mdf. Inte minst blir det mer formstabilt.
Ok, men det MÅSTE inte vara 15mm plywood? Med tanke på våtrum.
 
Det finns inget krav på plywood någonstans i ett våtrum. Vill man kunna hänga upp saker krävs det antingen en rätt placerad regel eller 15 mm plywood.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
yonahz yonahz skrev:
Ok, men det MÅSTE inte vara 15mm plywood? Med tanke på våtrum.
Nej finns inga sånna krav, inte ens bakom gips. Det är för att hänga upp badrumsskåp, spegel osv man sätter det. Och kanske till viss del att styva upp för att minimera att kakelfogar spricker vid större rörelser (även om det torde va minimalt).
 
K kniv skrev:
Nej finns inga sånna krav, inte ens bakom gips. Det är för att hänga upp badrumsskåp, spegel osv man sätter det. Och kanske till viss del att styva upp för att minimera att kakelfogar spricker vid större rörelser (även om det torde va minimalt).
Perfekt! Tack alla för svar!
 
Personligen skulle jag inte sätta mdf i badrum men du kanske har annan erfarenhet
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Är det inte bra i badrum?
 
BirgitS
MDF är ju lite fuktkänsligt så det gäller att du får det tätt med färgen och mattan.
 
Rickard.
Hur har du tänkt med tätskikt? Man ska egentligen tätskikta hela vägen ut mot karmen och då behöver man ju gips bakanför.

Efter tätskiktet kan man hitta på lite vad man vill, jag byggde in mitt lilla fönster med massiv furu som sen målades helt vitt, fukttåligt men ser ändå ut "som vanligt". Jag kombinerade spik med montagelim för inte riskera något.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.