H haraldkasper skrev:
sKULLE DETTA FUNGERA SOM AUTOMATISK Y/D OMKOPPLING?[bild]
Ser konstigt ut med beteckningarna på motorplinten.
Om vi utgår från att vänstersidan är rätt så skulle beteckningarna på högersidan, uppifrån och ner vara: v2, u2, w2
Du sa koppla ledarna från d och y kontaktorerna i följande ordning: 3, 2, 1

Föreställ dig hur blecken ska ligga vid d-koppling
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, så kopplar man en tryckvakt mot en YD-startsautomatik.

Du får kontrollera att förreglingen i din krets fungerar så att K2 drar först när K3 har släppt.
Och givetvis att faserna är rätt inkopplade för D-drift.
hinner man se(höra )om k3 släpper före K2 går på
 
Nej.
 
U Uffe A skrev:
Om vi utgår från att vänstersidan är rätt så skulle beteckningarna på högersidan, uppifrån och ner vara: v2, u2, w2
Du sa koppla ledarna från d och y kontaktorerna i följande ordning: 3, 2, 1

Föreställ dig hur blecken ska ligga vid d-koppling
Schemat är inte TS motor utan något jag hittat på nätet.
Om det är ryckfri start du är ute efter så ska faserna på D-sidan kopplas 2, 3, 1 såvitt jag kan se.
 
H haraldkasper skrev:
hinner man se(höra )om k3 släpper före K2 går på
På din, kanske. Jag har sett lite äldre YD-starter ha en märkbar fördröjning. På moderna tror jag inte det märks.

Har du fortfarande problem med att säkringarna ryker vid D-drift så kolla rotationsriktningen. Jag tror inte att icke ryckfri start bränner säkringarna, speciellt inte om det är en fördröjning mellan Y och D.
Annars får du nog visa oss helheten. Om det har fungerar förut så bör inte säkringarna vara underdimensionerade utan då är det nåt annat. Det relä du har i en granntråd kanske är med här? Rita upp ett schema på hur det är kopplat.
 
Och har man en fördröjning mellan Y och D tar man bort en del av "fördelen" med en Y/D. Övergången ska ske så snabbt som möjligt för att få en "mjuk" övergång.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H haraldkasper skrev:
hinner man se(höra )om k3 släpper före K2 går på
Som sagt har du det rätt kopplat i manöverkretsen behöver du inte tänka på det och snabb växling är bra. Bättre om du lägger in lite bilder på hur det ser ut i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.