Hej!
Vi har 4 st stålkonsoler som ska bära ett stort handfat i terrazzo för vårt badrum.
Nu har vi (på tydligt felaktig) inberådan grundat dessa med 1 strykning Alcro Häfta.
Efter detta 2 strykningar med Alcro Servalac. Trots detta syns redan små rostgenomslag efter att samtlig färg torkat. Hur gör vi på bästa sätt nu?
Måste vi slipa bort samtliga lager och gå på med en riktigt rejäl rostskyddsfärg eller kan vi köra på ett lager utan att slipa innan?
Tips på effektiv rostskyddsprodukt eller lämplig färg emottages gärna!
 
  • Närbild av en metallstruktur med svetsfog, delar av en person och gräs synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa hade ju varit att köpa konsoler i rostfritt eller koppar..

Annars skulle jag rekommendera att lämna in för blästring och pulverlack
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Kommer de att synas?

Nog för att det kan vara fuktigt i ett badrum, men det är ju torrt mellan varven... de där lär inte rosta bort på 100 år inomhus...

När man zoomar in på bilden så ser det ut som att färgen täckt dåligt, eller att man fuskat med endera underarbetet (slipning och rengöring) eller själva målningen...

Pulverlack är ju helt klart bäst, men om de inte syns hade jag slipat bort rosten som kommit fram, och kladdat på färg tills det täcker...
 
Det är rätt grova konsoler på 100x40 KKR, så rostfritt eller annat material var inte riktigt något alternativ.

Svetsfogarna och övriga delar slipades och borstades så gott det gick, men har man inte tillgång till bläster så är det ju princip omöjligt att få bort allt helt (?).

Frågan är om typ hammerite eller rostoleum är en bra väg att gå nu? Slipa nerburne så gott det går och köra ett lager av det? Jag antar att det är bäst att slipa ner den gamla färgen, eller funkar / spärrar den där typen av färg ändå?
 
Problemet var väl att jag fick en vattenbaserad grundfärg rekommenderas i färghandeln. Dåligt att jag inte reagerade eller kollade ett varv extra. Men nu är det som det är.

Tips på mest effektiva roststopp-färg för ändamålet mottages tacksamt :)
 
Skulle funka bra att köra en vanlig roskyddsgrundfärg och sedan måla över med snickeri eller fönsterfärg. Det brukar jag göra när jag har tillverkat tex ett underrede till ett bord som ska stå ute. Men roskyddsgrundfärgen ska ju vara direkt mot metallen. Nordsjö professional metall primer
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
J je_le skrev:
Problemet var väl att jag fick en vattenbaserad grundfärg rekommenderas i färghandeln.
oj! kan du avslöja vilken färghandeln skall man undvika?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.