Hej,

Vår luftvärmepump för poolen slår ut sin propp (smältpropp 10 A) igår, testade med en ny propp utan framgång. Denna är kopplad till elcentralen i garaget så jag testade med en förläningssladd från huset, men tyvärr samma resultat, säkringen gick.

Vet ej hur gammal pumpen är. Vi flyttade in i huset för ca 3 år sedan och aldrig haft problem tidigare (äldre modell säkert). Aldrig haft problem tidigare. Satte igång poolen för ca 2 veckor sedan och har värmt upp poolen tills proppen gick...

Någon som har några idéer?
 
Tillverkare och modell på värmepumpen?

Fast ansluten eller via stickkontakt?

Går säkringen direkt när strö.men kopplas till eller är det när kompressorn ska starta?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Tillverkare och modell på värmepumpen?

Fast ansluten eller via stickkontakt?

Går säkringen direkt när strö.men kopplas till eller är det när kompressorn ska starta
Stickkontakt. Strömmen går inte direkt, utan när den kör igång.

Osäker på modell. Slänger med bilder.
 
  • Utomhusdel av värmepump med fläkt och spiralformad logotyp, placerad på en betongplatta, elkabel ihoprullad ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens styrenhet utomhus visar felmeddelande med styrknappar: värme, av/på, kompressor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Det borde sitta någon märkning på den, modell etc. Kanske sitter den på baksidan?

Säkringen går för att den överlastas. Är det vara värmaren på den säkringen?
 
Vad man kan se drar denna 2400W så att en 10A löser ut är kanske förväntat, speciellt om det är nåt annat på samma.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker den ser ut som den här: [länk]

Men som sagt, någon etikett med modell etc bör finnas.
Hittar inget på den tyvärr, men ser ut att vara den som du länkar till...
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vad man kan se drar denna 2400W så att en 10A löser ut är kanske förväntat, speciellt om det är nåt annat på samma.
Har funkat tidigare, det som förbryllar mig..
 
J Jackeee skrev:
Har funkat tidigare, det som förbryllar mig..
Något annat som tillkommit på samma säkring sedan tidigare då det fungerade?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Något annat som tillkommit på samma säkring sedan tidigare då det fungerade?
inte mer än att jag bad en elektriker dra ett vägguttag på fasaden av garaget så jag slapp dra in kontakten genom fönstret. Gjordes förra året, så jag nyttja denna en hel säsong utan problem.
 
Fairlane
J Jackeee skrev:
Hittar inget på den tyvärr, men ser ut att vara den som du länkar till...
Den finns i lite olika varianter (S66, S99, S114), så det bästa är att hitta märkskylten (sidan, baksida,undersida, där kabel ansluts etc) .
På sida 4 i manualen hittar du lite mått på dessa pumpar så det kan ju vara ett alternativ för att se vilken av pumparna du har.

Pumpen kan ju vara trasig också och kanske går det att laga, kanske inte, men då gäller det att veta vilken modell det är. Manualen anger lite konstiga rekommendationer för säkringar. Om det är S114 till exempel så rekommenderas en 25A säkring, vilket rimmar väldigt illa med en stickkontakt.

Ligger det något annat på samma säkring?

Ni anslöt till ett annat uttag där säkringen gick också, ligger det annat på den säkringen?
 
Kortslutning i fläkten eller kompressorn.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Den finns i lite olika varianter (S66, S99, S114), så det bästa är att hitta märkskylten (sidan, baksida,undersida, där kabel ansluts etc) .
På sida 4 i manualen hittar du lite mått på dessa pumpar så det kan ju vara ett alternativ för att se vilken av pumparna du har.

Pumpen kan ju vara trasig också och kanske går det att laga, kanske inte, men då gäller det att veta vilken modell det är. Manualen anger lite konstiga rekommendationer för säkringar. Om det är S114 till exempel så rekommenderas en 25A säkring, vilket rimmar väldigt illa med en stickkontakt.

Ligger det något annat på samma säkring?

Ni anslöt till ett annat uttag där säkringen gick också, ligger det annat på den säkringen?
ligger inget annat på den säkringen.

kopplade sen till huset och säkringen för tvättmaskinen (som inte var igång).

hittade denna etikett på motorn inne i pumpen. Hoppas det går att zooma in.
 
  • Teknisk enhet med etikett, skymd av svarta nätslitsar. Metalldelar synliga. Otydligt industriellt objekt.
M MangeRR skrev:
Kortslutning i fläkten eller kompressorn.
Laga eller köpa ny pump?
 
Fairlane
Vet du hur mycket vatten som ska värmas? Utifrån det kan du dimensionen på en ny värmepump.
Din värmepump är säkert 8 år eller något i den stilen. Jag gissar att det kan vara värt att betala för en ny pump om man inte kan felsöka och laga själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.