Byggahus trädgårdsdesigner Cajsa Lundin är en hejare på att designa trappor i utomhus. Här får du Cajsas tips på hur du utformar en bra trappa och även inspiration i form av 12 fina trappor hon gjort.

Du kan läsa artikeln här: Fina trappor till trädgården
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Absolut grundläggande är att ha bekväm steghöjd i förhållande till djup, så att trappan är bekväm och säker att gå i.

Om trappan måste förses med många steg är det viktigt att trappan inte upplevs mastig och tung, vilket det gör om den är rak och utan vilplan. Aldrig mer än 10 steg i rad utan vinkel eller vilplan, för säkerhetens skull.
Unfortunately, some photos contradict this
 
Sluta vara en sån bövla gnällr*v, @sturnus! Har du inte läst vad det står i Bibeln; "pröva allt och behåll det som är gott!" Det är något åt det hållet även i King James', eller vad du använder för version av Skriften :D.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
eller vad du använder för version av Skriften
I don't use any bible, but... I use my brain. And I do not uncritically take at face value what someone wrote - even in the bible. Someone bisze here: NEVER MORE THAN 10 STEPS WITHOUT A LANDING. Can you count? Maybe it's time to replace the bible with a math textbook. And this photo is not the only one that breaks this rule!
 
S sturnus skrev:
I don't use any bible, but... I use my brain. And I do not uncritically take at face value what someone wrote - even in the bible. Someone bisze here: NEVER MORE THAN 10 STEPS WITHOUT A LANDING. Can you count? Maybe it's time to replace the bible with a math textbook. And this photo is not the only one that breaks this rule!
Jag högg också på dessa 10 trappsteg i relation till den bilden. Jag förlikade mig att trappans utformande är varierad med topografin och en hel del växtlighet och släppte det hela med en minnesvarning och gult kort.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.