J
Hej,

Det börjar bli dags att ta tag i värmeproblemet på ovanvåningen och har då titta lite på en luft/luftvärmepump. Tanken är att enbart använda värmepumpen till kyla då vi har fjärrvärme i huset, vilket kanske är lite synd men det är så är.

Våra förhoppningar/önskemål är något i stil med:
- En ”diskret” lösning med endast en innedel och helst inte en väggmonterad variant.
- Undvika innedelen i sovrummen.
- Rör och kablar från innedelen ska dras genom taket upp på vinden då vi kan utnyttja vinden för vidare dragning ut till kortsidan av huset.
- Prioritering av kylda rum är ”Sovrum 1” (vänsterläge), men helst ”Sovrum 2” också. Skulle dessutom ”Sovrum 3” kunna få kyla är det bara en uppskattad bonus.

Vi har tittat runt lite och hittade den här varianten, Mitsubishi SLZ-35FA. Tror ni att den skulle kunna fungera, eller har ni förslag på en bättre lösning? Räcker det med 35 kW varianten i så fall?

Bifogad planlösning visar i så fall ungefärlig tänkt placering av innedelen.

Ska tillägga att vi bor i 1,5 plans villa fördelat på 155 kvm.

Tack på förhand och trevlig helg!
 
  • Ritning av en lägenhet med tre sovrum, ett badrum, allrum och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den fungerar säkert! Men totalt med installation blir det nog ganska dyrt tyvärr om man jämför med vanliga väggmodeller.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
A
Det är många som har det som du och har satt dit en takmodell vilket de är helnöjda med
 
B
Tänk på att de där modellerna har en kondensatpump som i vissa fall kan låta en del och vara störande.
 
A
B BSOD skrev:
Tänk på att de där modellerna har en kondensatpump som i vissa fall kan låta en del och vara störande.
det har jag aldrig hört iofs
 
Vad jag kan se på ritningen så har du ingen dörr till trappan utan den är öppen från nedanvåningen.
Risken finns att den kalla luften (som är tyngre än varm luft) rinner ner i trappan till nedanvåningen och trycker upp varm luft.
 
Båda våningarna kommer att kylas. Luften är ungefär lika trög som sirap i viskositet så det är inte alls som bara vatten som rinner ner för trappan.
 
J Josth skrev:
Den fungerar säkert! Men totalt med installation blir det nog ganska dyrt tyvärr om man jämför med vanliga väggmodeller.
Den har ju lite sämre SCOP men ganska OK ändå?

Är det installationen som springer iväg kostnadsmässigt eller kan man landa omkring ca 40 tkr totalt inkl. Installation?
 
Tycker SCOP och SEER är helt okej. Tillräckligt bra. Vågar inte alls säga vad det kan kosta totalt men det är ju i första hand en modell för kontor och affärslokaler samt att installationen blir mer avancerad.
 
J
J Java skrev:
Vad jag kan se på ritningen så har du ingen dörr till trappan utan den är öppen från nedanvåningen.
Risken finns att den kalla luften (som är tyngre än varm luft) rinner ner i trappan till nedanvåningen och trycker upp varm luft.
Korrekt, trappan/allrummet är öppet ner till hallen. Men finns risken att luften åker ner för trappan då istället för in i sovrum 1 menar du?
 
Jag kollade på takmonterade kassetter när jag skulle installera kyla på övervåningen. Utöver en högre kostnad för installation så bullrar dessa kassetter mer än vanliga innerdelar. Typiskt ligger kassetterna på ca 24dB som lägstanivå vad jag har sett medan innerdelar ligger som bäst på ca 19dB. Det är en ganska stor skillnad faktiskt.
 
J JJson skrev:
Hej,

Det börjar bli dags att ta tag i värmeproblemet på ovanvåningen och har då titta lite på en luft/luftvärmepump. Tanken är att enbart använda värmepumpen till kyla då vi har fjärrvärme i huset, vilket kanske är lite synd men det är så är.

Våra förhoppningar/önskemål är något i stil med:
- En ”diskret” lösning med endast en innedel och helst inte en väggmonterad variant.
- Undvika innedelen i sovrummen.
- Rör och kablar från innedelen ska dras genom taket upp på vinden då vi kan utnyttja vinden för vidare dragning ut till kortsidan av huset.
- Prioritering av kylda rum är ”Sovrum 1” (vänsterläge), men helst ”Sovrum 2” också. Skulle dessutom ”Sovrum 3” kunna få kyla är det bara en uppskattad bonus.

Vi har tittat runt lite och hittade den här varianten, Mitsubishi SLZ-35FA. Tror ni att den skulle kunna fungera, eller har ni förslag på en bättre lösning? Räcker det med 35 kW varianten i så fall?

Bifogad planlösning visar i så fall ungefärlig tänkt placering av innedelen.

Ska tillägga att vi bor i 1,5 plans villa fördelat på 155 kvm.

Tack på förhand och trevlig helg!
Gjorde du slag i saken?

Mvh
 
J
D Dortmunder DAB skrev:
Gjorde du slag i saken?

Mvh
Yes det gjorde jag och blev mycket nöjd med lösningen. Nu blev den ju inte så flitigt använd i somras pga vädret, men de varma dagarna kom den till stor nytta. Väldigt tyst och hyfsat diskret lösning men samtidigt bra kylning. Nu kyler den ju mest i allrummet (såklart) men sänkte temperaturen tillräckligt i sovrummet för att sova behagligt.
 
  • Vitt tak med luftventil, rökdetektor och dörröverstycke. Modern, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
J JJson skrev:
Yes det gjorde jag och blev mycket nöjd med lösningen. Nu blev den ju inte så flitigt använd i somras pga vädret, men de varma dagarna kom den till stor nytta. Väldigt tyst och hyfsat diskret lösning men samtidigt bra kylning. Nu kyler den ju mest i allrummet (såklart) men sänkte temperaturen tillräckligt i sovrummet för att sova behagligt.
Tänkte skriva att 35 kW är galet stor effekt. Hur stor blev det?
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Tänkte skriva att 35 kW är galet stor effekt. Hur stor blev det?
Det blev den på 35. Allrummet blir ju väldigt kallt. Sovrummet hade inga problem att hålla 22 grader en varm dag, när det tidigare låg på runt minst 28.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.