Hej.
Jag såg när jag va klar att jag hade tagit fel färg till vårt utekök.
Skulle köpt en färg för utomhus men va stressad och bara tog en burk som det visade sig att det va en vattenbaserad lackfärg för snickerier inomhus. Vad gör jag för att rädda upp situationen? Går det att lägga på en lack eller liknande för att skydda färgen så den håller sig ok mer än en säsong?
 
Ingen färg är vattenbaserad. Men mycket färg är vattenburen, även den som är avsedd för utomhusbruk.
 
D Daniel 109 skrev:
Ingen färg är vattenbaserad. Men mycket färg är vattenburen, även den som är avsedd för utomhusbruk.
Ok. Så här står det på Rustas sida om färgen ”Lackfärg, vattenbaserad för snickerier, möbler och lister vid ny- och ommålning inomhus. Halvblank, Glans 50”
Min fråga va vad jag kan göra för att rädda upp situationen och inte pm den är vattenburen eller vattenbaserad.
 
Lägg på två strykningar snickeri/dörr/fönsterfärg ovanpå så kommer det hålla bra
 
  • Gilla
frasse1972
  • Laddar…
Omar 123 Omar 123 skrev:
Lägg på två strykningar snickeri/dörr/fönsterfärg ovanpå så kommer det hålla bra
Tack så mycket. Funkar fasadfärg? Bara en undran.
 
F frasse1972 skrev:
Tack så mycket. Funkar fasadfärg? Bara en undran.
Ja det funkar, men akrylatfärg skall undvikas om du har luckor.
På fönster gäller samma sak, då de kan klistra igen en varm sommardag. Men har du inte någon sådan konstruktion på ditt utekök funkar det bra också.
 
  • Gilla
frasse1972
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.