Rätt som det är startar kanske myndigheterna någon angiverikampanj ungeför som med vargjakten och då vågar inte säljarna sälja svart längre.
 
Men nog om olagligheter : )

Som jag skrivit tidigare planerar jag en förnyelse av mitt uppvärmningssystem.

I år ska min vedeldade kökspanna få en ackumulatortank i huset.

Men på sikt ska ska uppvärmningen ske i ett pannrum 30 kulvertmeter bort. Pannrummets golv ligger 7,4 meter under övre kanten på det högsta elementet. Ackumulatorn i huset kommer att ligga 3,9 meter ovanför ackumulatorn i pannrummet.
Kulvertsystemet ska skötas av lämplig automatik från tex Termoventiler(Laddomat).

Ackumulatorn i huset måste ha ett nytt expansionkärl i år eftersom jag idag bara har ett mindre dubbelmantlat kärl för varmvatten. Ackumulatortanken ska bli mycket större 1000 liter.

Men hur placeras expansionskärlen i det framtida kulvertsystemet, ska det första expansionskärlet vara kvar eller ska hela expansionen ligga i anslutning till pannans ackumulatank?
Går det bra att blanda slutna och öppna expanderkärl i samma system? Det ser ut som de gjort det i Termoventilers powerpointpresentation http://www.termoventiler.se/upload/dokument_ovrigt/LMKulvert-inkl_solslinga.pps

Om det blir en flispanna kommer inte någon ackumulatortank i pannrummet behövas och expansionsproblemen kommer därför bli mycket mindre. Om det däremot blir ved (mest troligt) kommer stora tankar och expansionkärl behövas.

Jag vill helst ha samma vatten i hela systemet men om det inte går måste skärningspunkten finnas någonstans.
I skriften Säker Panninstallation av B-E Liw står det att: "om värmesystemets högsta punkt är beläget > 2 meter under expansionskärlet i pannhuset kan öppet .... tillämpas. Om inte, kan primärkretsen utföras som öppet system och radiatorkretsen som ett eget slutet system med värmeväxling i tanken." Är det bättre än att ha en kulvertslinga? Jag tror det eftersom energiuttaget i slingan blir mycket mindre per tidsenhet vid radiatoruttag än när värmen byter plats genom kulverten.

PS En sak som slog mig nu när jag korrekturläser inlägget är att det kanske är så att Termoventilers reglerutrustning skapar två separata system? Hade jag kommit på det tidigare idag hade jag ringt dem och frågat, nu får jag ringa på fredag. DS
 
V skrev:
Men på sikt ska ska uppvärmningen ske i ett pannrum 30 kulvertmeter bort. Pannrummets golv ligger 7,4 meter under övre kanten på det högsta elementet. Ackumulatorn i huset kommer att ligga 3,9 meter ovanför ackumulatorn i pannrummet.
Kulvertsystemet ska skötas av lämplig automatik från tex Termoventiler(Laddomat).

Ackumulatorn i huset måste ha ett nytt expansionkärl i år eftersom jag idag bara har ett mindre dubbelmantlat kärl för varmvatten. Ackumulatortanken ska bli mycket större 1000 liter.

Jag vill helst ha samma vatten i hela systemet

PS En sak som slog mig nu när jag korrekturläser inlägget är att det kanske är så att Termoventilers reglerutrustning skapar två separata system
Låter som det kommer bli ett bra vedsystem.. :)

Men kör utan kulvertslinga/ett system, Kan aldrig gå få lika låg returtemp med kulvertslinga = mindre utnyttjad tank...
Då tanken i huset ligger högre än tanken i garaget så bör du ha en ventil som stänger då kulvertpumpen stoppar annars kommer du få självcirkulation, Honeywell har en bra en...
Köp en bra kulvert direkt som tål full temp (ingen pex) för med kulvertladdomat så kommer det att pumpas ofta då uttaget är stort eftersom tempen är låg, Du behöver bara själva styrningen om du har en stål/kopparkulvert...

Reglerutrustningen skapar/klyver inte vattnet så det blir 2 system...

Exp.kärlet bör anslutas i botten på acktanken för mindre förluster..
 
2an skrev:
Låter som det kommer bli ett bra vedsystem.. :)

Men kör utan kulvertslinga/ett system, Kan aldrig gå få lika låg returtemp med kulvertslinga = mindre utnyttjad tank...
Då tanken i huset ligger högre än tanken i garaget så bör du ha en ventil som stänger då kulvertpumpen stoppar annars kommer du få självcirkulation, Honeywell har en bra en...
Köp en bra kulvert direkt som tål full temp (ingen pex) för med kulvertladdomat så kommer det att pumpas ofta då uttaget är stort eftersom tempen är låg, Du behöver bara själva styrningen om du har en stål/kopparkulvert...

Reglerutrustningen skapar/klyver inte vattnet så det blir 2 system...

Exp.kärlet bör anslutas i botten på acktanken för mindre förluster..
Jag hoppas också att det kommer att bli bra, en dag.. :)
Tack får råden. Det där med självcirkulation mellan ackumulatortankar har faktiskt aldrig slagit mig.
Väldigt synd att kulverstyrningen inte klyver systemen för det blir en hög vattenpelare.

Det kommer att ta ett tag innan ens acckumulatortanken i huset installerats.
Det är som att installera badkar utan badrum. Det är mycket som ska ordnas för att det ska bli bra.

Lite om arbetena omkring:
Under den senaste veckan har jag/vi tömt toaletten. Först var det ett lager tapetserad spånskiva, sedan målad masonit och sist målad pärlspont.
Golvet avlägsnades och ett stort hål har grävts under ackumulatorrummet. Flera kubikmeter jord har tagits ut i murarhinkar och en sula för ett litet rum i torpargrunden har gjutits.

Jag vågar inte låta en ackumulator tank på mer än sammanlagt ett ton vila på huskonstruktionen, så istället ska tanken stå på taket på ett litet rum av murblock i torpargrunden. I rummet ska sedan kulvert och vatten gå upp, samt avlopp ned. Det behövs ingen nydragning av avlopp och vatten eftersom de redan går upp på rätt ställe, men med frysrisk.

Murning, nytt golv, golvmatta, golvavlopp och säkert något mer ska till.
 
  • DSC01472_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01486_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01492.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V skrev:
Jag hoppas också att det kommer att bli bra, en dag.. :)
Tack får råden. Det där med självcirkulation mellan ackumulatortankar har faktiskt aldrig slagit mig.
Väldigt synd att kulverstyrningen inte klyver systemen för det blir en hög vattenpelare.
Mmmmm det är synd att det inte är gjort över dagen... :)

Här på sidan 10 finns ventilen http://www.honeywell.se/energi/Honeywells ventilguide 2004_2.pdf
Den stänger med hjälp av fjäder då strömmen bryts vilket gör att den passar utmärkt till kulvertstyrningen, Då kulvertpumpen stoppas stänger ventilen o då pumpen startas öppnar den... Det behövs bara en för att det inte ska bli självcirkulation o den sätter du på returen för inget mår bra av höga temperaturer i längden...
Den kostar ca 1000:-

7,5 meter behöver du runt 0,8-0,85 med kall tank/ar o det är inga problem, Du behöver iof stor exp.kärls volym men det går ordna..
Jo exp.kärlet ansluter du i botten på acktanken för att både skona blåsan från het vatten samt mindre förluster, Kom ihåg de den dagen det är dags... :)
 
Tack igen!

Jag håller på att planera inköpet av husets ackumulatortank nu, men har insett att jag inte förstår hur SYR-ventilen ska monteras. Jag har sökt lite på forumet om SYR men inte hittat något bra.
Jag tänker återanvända den gamla enligt bilden. Den sitter på det inkommande kallvattnet på den dubbelmantlade varmvattenberedaren.
Den ska fungerar på det viset att när det blir för varmt så sprutar den in kallt vatten i varmvattenberedaren samtidigt som varmt vatten sprutar ut genom det tredje röret i avloppet. Exakt hur det fungerar vet jag inte.
Säkerhetsventil saknas idag men den ska monteras på nära pannans utlopp, om jag har fattat det rätt?

Behövs ett extra uttag på ackumulatortankstoppen för SYRen? Det är ända stället jag kan se för att få samma funktion som förut.

Jag kan tänka mig att det ska fungera enligt följande: Systemet är normalt gjort för självcirkulation. Men, nu är både pannan och tank ungefär lika heta och självcirkulationen har upphört. SYRen löser ut och sprutar in en massa tungt vatten i den heta tanken. Det tunga vattnet sjunker nedåt och själcirkulationen för in svalare vatten i pannan igen.

Pannan har ett spjäll som stängs om det blir för varmt.
 
  • DSC01499.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ingen SYR-ventil utan ett ventilkoppel (säkerhets, back och avstängningsventil) till VV-beredaren.

Personligen tycker jag att SYR-ventilen är onödig och ställer till problem i de flesta moderna anläggningar. Har man någorlunda storlek på acktank och avstängning av pannan vid övertemp gör den ingen större nytta.
 
Det var ju väldigt dumt, men det var faktiskt en nästan ovärderlig upplysning du kom med. Nu är jag inte fast i den villfarelsen längre.

Jag har alltid trott att det varit en föregångare till nyare SYR-ventiler eftersom det står SYR på den och en till säkerhetsventil på 9 bar finns 1,5 meter ner på kallvattenledningen.
Jag har tolkat texten i pannans 27 år gamla instruktionsbok som att det skulle vara en SYR för en panna. Så här står det "Function of a Thermo Valve. When the pump is not working the hot water cylinder which then works according to a gravity circulation system can only take in a limited amount of heat from the heater. When the temperature of the primary flow rises to 90-95 C the thermo valve opens and permits hot water from the hot water cylinder to flow out - and at the same time cold domistic water to flow in."

Eftersom det tydligen inte är någon "thermo valve" monterad är det inte längre något mysterium hur den fungerar..

Jag ska försöka sätta mig in i hur en riktig SYR-ventil fungerar. Somatherm verkar ha infon. Antar att jag förstår det rätt om jag antar att den gamla Tirolian inte har beredare eftersom den inte har varmvattenberedning i sig vilket innebär att jag måste köpa en mycket dyrare SYR om jag vill ha en sådan?

Jag tror att jag gör så här: Jag kompletterar den befintliga pannan med en ackumulatortank och en säkerhetsventil samtidigt som jag uppdaterar expansionen att passa den nya ackumulatorvolymen i väntan på att den nya pannan ska bli klar i pannrummet om si så där två år.

Om jag nu skulle vilja montera SYRen ändå hur ska jag bete mig med temperaturkännaren/dykhylsan? Ska det borras ett hål i pannan som sedan ska gängas med gängtapp? Jag har inte lust att röra den gamla pannan mer än nödvändigt.
 
SYR är egentligen inte en sorts ventil. Utan ett företag som tillverkar ventiler
 
Vill du inte röra pannan (och det inte finns nån lämplig anslutning) kan du sätta ett T-rör på övre anslutningen och sätta SYR:en där. Men jag skulle satsa dom pengarna på större tank istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.