Hej,
Skulle rensa avloppet i vårt inkaklade 50-tals badrum. Vi är hyfsat nyinflyttade så det var första gången. Ganska simpelt jobb, men (!) skruven som håller nere "silen" fastnade helt och hållet, i en vad som ser ut som en bult men med ett gängat hål i. Skruven sitter fortfarande fast trots att jag testat allt (som ni ser på bilderna, huvudet gick till och med av).

Bulten är i storlek m12 på utsidan och m6 på insidan. Det ser ut som en bussning i stil med denna, men gängorna är finare i stil med vanliga skruvar och muttrar: https://www.hornbach.se/p/bussning-g10xg6-1986017/5169348/

Nu letar jag efter denna mystiska bult. Vad heter den? Var får jag tag i en sådan?
Tips på att få ut skruven utan att förstöra de kvarvarande gängorna?
 
  • Hand håller en rostig bult, otydlig bakgrund med sängkläder. Närbild. Fokus på gängad metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller sliten bult mot suddig bakgrund inuti ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en flexibel avloppsslang ovanför öppet badkarsavlopp med synliga röranslutningar och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen avloppsöppning med bult och fläns, smutsig vita keramik runt kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En metallbrunn med skruv och svarta gummipluggar i ett vitt handfat eller badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt badkar med duschmunstycke, svartvita kakelplattor och en flaska vid hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av ett avloppsrör täckt med beläggningar och en rostig skruv i centrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Jag skulle börja med att fråga på en riktig badrumsbutik, skulle inte förvåna mig det minsta om dom kan leta fram originalreservdel för en rimlig peng.
 
  • Gilla
Charlie H
  • Laddar…
Annars rostolja och värme..
 
  • Gilla
ådal och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det inte bara en vanlig hålskruv för avlopp som du ska ha?
 
  • Gilla
Charlie H
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag skulle börja med att fråga på en riktig badrumsbutik, skulle inte förvåna mig det minsta om dom kan leta fram originalreservdel för en rimlig peng.
Det ska jag göra. Tack för tipset! Har endast tänkt på Bauhaus och Hornbach, varav ingen kunde hjälpa mig. Men en hederlig badrumsbutik kanske kan :)
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Annars rostolja och värme..
Ah! Det är nog det ända jag inte testat. Får ner i källaren och köra ett ryck till
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte bara en vanlig hålskruv för avlopp som du ska ha?
Hmm. Kanske, men en hålskruv har inte gängor på insidan... väl? Är inte insatt i ämnet alls..
 
Claes Sörmland
C Charlie H skrev:
Hmm. Kanske, men en hålskruv har inte gängor på insidan... väl? Är inte insatt i ämnet alls..
Nej det brukar nog inte vara gängor i dem utan mer ett rör med släta väggar. Vad ska du ha gängorna till?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det brukar nog inte vara gängor i dem utan mer ett rör med släta väggar. Vad ska du ha gängorna till?
Det är i gängorna som en m6 skruv sitter.
Silen hålls fast av en m6 skruv. Men fästet som sitter fast i avloppet är m12. Behöver alltså något som bryggar m6-m12. Svårt att hitta, men uppenbarligen finns det en sådan grej..
 
Claes Sörmland
C Charlie H skrev:
Det är i gängorna som en m6 skruv sitter.
Silen hålls fast av en m6 skruv. Men fästet som sitter fast i avloppet är m12. Behöver alltså något som bryggar m6-m12. Svårt att hitta, men uppenbarligen finns det en sådan grej..
Tänker att en vanlig hålskruv av rätt längd som ju är just M12 passar rakt i gängan i bottenventilen och sen kommer att hålla silen på plats med sin fläns. D v s du behöver ingen M6-skruv.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker att en vanlig hålskruv av rätt längd som ju är just M12 passar rakt i gängan i bottenventilen och sen kommer att hålla silen på plats med sin fläns. D v s du behöver ingen M6-skruv.
Det där lät ju rätt smart! Men jag hänger inte riktigt med på hur det skulle bli tätt när jag vill tappa upp ett bad. Om du pallar får du gärna bifoga någon bild på hur du menar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.