Hej
Jag har just nu genomskinlig presenning runt min altan för det vad jag uppfattar ingen fast konstruktion (sitter uppspänt på rep så jag kan öppna och stänga) och då behövs inget bygglov.

Men jag är sugen på att på ena kortsidan bygga igen och sätta en dörr och undrar då om man får göra det utan bygglov.
Jag vet att det är bygglov om man gör hela altanen inglasad men det är inget jag planerar att göra.
 
Claes Sörmland
i och med att du planerar en dörr så verkar det som att altanen är en byggnad enligt PBLs definition. Då krävs bygglov för fasadändring inom detaljplanerat område.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ahh tänkte inte att det kunde bero på dörren-
Gäller väll även en grind kan jag tänka mig.
 
Claes Sörmland
C cazz skrev:
Ahh tänkte inte att det kunde bero på dörren-
Gäller väll även en grind kan jag tänka mig.
Dörren gav mig bara informationen att man kan uppehålla sig under altangolvet. Det är en del av definitionen av en byggnad enligt PBL. Dörren orsakar alltså inte bygglovskravet utan det orsakas av att altanen är utformad som en byggnad.
 
  • Gilla
cazz
  • Laddar…
ok, försöker bara hålla grannarnas katter från möblerna :D

Tack för informationen.
 
Totte_S
Förtydliga: vill du bygga grind för att förhindra katterna komma upp på altanen eller komma in under den?
Har du tak över altanen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Altanen är på marknivå (ok står på plintar som är nergrävda) och altanen har tak sedan många år tillbaka.
Tanken var att bygga igen på ena sidan där man går ut till baksidan om man kommer från altanen.
Antingen med en dörr eller en halvgrind.
 
Claes Sörmland
C cazz skrev:
Altanen är på marknivå (ok står på plintar som är nergrävda) och altanen har tak sedan många år tillbaka.
Tanken var att bygga igen på ena sidan där man går ut till baksidan om man kommer från altanen.
Antingen med en dörr eller en halvgrind.
Ok, då missförstod jag. Det är alltså inte altanen som du vill bygga in utan du till bygga väggar till ett befintligt skärmtak som du har ovanför altanen? Stämmer detta?
 
  • Gilla
cazz
  • Laddar…
Ja i alla fall ena väggen då långväggen är bra som den är.
 
Claes Sörmland
C cazz skrev:
Ja i alla fall ena väggen då långväggen är bra som den är.
Då krävs det i grund och botten bygglov om det är inom detaljplanerat område. Men det kan finnas undantag.

Du har t ex rätt att göra en attefallsutbyggnad på en en- eller tvåbostadshus på maximalt 15 kvadratmeter. Då räcker det med en anmälan till kommunen istället för bygglov. Läs mer här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/
 
Hmm det är med 15 m3 förtog jag då jag kollade upp detta innan jag byggde taket för många år sen.
Jag har 3x5 meter så precis så det är ok. Har även fått godkänt av mina grannar då det var mindre än 4'5 meter till den ena grannen och när jag endå kollade upp så frågade jag den andra.

Kommer dock inte ihåg om jag gjorde en anmälan till kommunen då det var ett tag sen.
Lite osäker på en-tvåbostadshus då jag bor i ett radhus på fyra bostäder?
 
Claes Sörmland
C cazz skrev:
Hmm det är med 15 m3 förtog jag då jag kollade upp detta innan jag byggde taket för många år sen.
Jag har 3x5 meter så precis så det är ok. Har även fått godkänt av mina grannar då det var mindre än 4'5 meter till den ena grannen och när jag endå kollade upp så frågade jag den andra.

Kommer dock inte ihåg om jag gjorde en anmälan till kommunen då det var ett tag sen.
Lite osäker på en-tvåbostadshus då jag bor i ett radhus på fyra bostäder?
Radhus räknas som ett en- eller tvåbostadshus, det är prövat av MÖD.

Då gör du helt enkelt en anmälan om en attefallsutbyggnad med korrekta ritningar och nytt skriftligt grannemedgivande för den nya designen så slipper bygglov.
 
Tack för denna information.
Bara några funderingar.
När du säger ritningar så hittar jag inte denna information på sidan du gav mig så behövs det?
Såg att rek är att få det skriftligt med grannarna men det var inte något måste när jag läste på sidan.

Om det nu krävs ritningar så gäller bara den delen med tak?
Min altan är ca 30 m3 men bara hälften har tak då jag ville hålla mig till 15 m3 regeln.

Inte för jag ska göra det men om det är ok, får man då bygga igen hela då om man bara anmäler det till kommunen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.