Vi är lite intresserade av ett hus som ligger som ”på gång”. Det är ett Gullringen GLE 8. Kort sagt en enplansvilla på 136 kvm med krypgrund och trästommar.

Det har en lite ovanlig lösning för uppvärmning. Frånluftsvärmepumpen CTC Master 104 för uppvärmning av tappvarmvattnet och sedan ett luftvärmeaggregat (LVA) för luftvärmen i huset. Enligt uppgift ska frånluftsvärmepumpen vara från 2011, så ej original. LVA antar jag är original.

Spontant reagerade jag på att det är väldigt hög energiförbrukning, 24000 kWh/år. För mig låter det orimligt högt för ett så pass nytt hus och jag misstänker att det mer eller mindre är nån elpatron som går för jämnan. Kanske pga fel på det nuvarande systemet.

Är det någon här som har koll på denna hustyp och uppvärmningssystemet? Är det en energiförbrukning man får räkna med utan att byta till LLVP eller bergvärme?

Förutom ovanstående noterade jag att det i säljarbesiktningen framgick att det fanns en del fuktfläckar på underlagstaket. Antar att man får räkna med att originaltaket kan behöva bytas snart. Hur akut tror ni det är och vad är en rimlig kostnad att räkna med om man inte gör något själv? Menar alltså vad som är en rimlig budgetering givet att jag nu inte har mer information än detta.

En annan sak som nämndes i protokollet var att det stod en mindre mängd vatten ovanpå plastfolien i krypgrunden. Besiktningen gjordes i september. Vad är rimliga antaganden kring vad detta kan bero på och hur ”allvarligt” man ska se på det?
 
Eftersom systemet mer eller mindre passerat sin tekniska livslängd avsätt en summa pengar för byte. Kolla t.ex. Nibes förslag på lämplig ersättning.
 
"Nytt" ??
Det är väl minst 30 år sen det tillverkades nått i Gullringen.
 
Isakare Isakare skrev:
"Nytt" ??
Det är väl minst 30 år sen det tillverkades nått i Gullringen.
BoKlok tog över mycket av Gullringshus fabrik för ett bra tag sedan och bygger hus där igen, så det tillverkas absolut hus i Gullringen.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
"Nytt" ??
Det är väl minst 30 år sen det tillverkades nått i Gullringen.
I hussammanhang skulle jag ändå tycka att 30 år inte är så mycket. Oavsett vad man tycker om det så var frågan om 24000 kWh inte låter högt givet den lilla information jag skrev och de system som nämns. Måste finnas några andra här som har erfarenhet av motsvarande system/hus.

Det är inget BoKlok-hus… Byggår 1987 som sagt.
 
E Er Ar skrev:
I hussammanhang skulle jag ändå tycka att 30 år inte är så mycket. Oavsett vad man tycker om det så var frågan om 24000 kWh inte låter högt givet den lilla information jag skrev och de system som nämns. Måste finnas några andra här som har erfarenhet av motsvarande system/hus.

Det är inget BoKlok-hus… Byggår 1987 som sagt.
20-25" kWh var normalt för en villa på den tiden.
Vi köpte ett nybyggt parhus, 62 kvm 1986. Elpanna och FTX, trots det låg vi på 13-14"kWh per år på 2 personer i Stockholm.
 
efter att läst igenom tråden


Huset är byggt 1974

elen behöver inte förnyas ledningar av PVC håller över 100år


det viktigaste för att huset inte ska falla samman är att taket håller tätt
sänk evt, temperaturen till ca 12-15C+

det som skulle behövas för att hålla kostnader för uppvärmning på rimlig nivå är:
vattenburet system och bergvärme

man kan låta någon konsult utföra besikning på fastigheten kan till och med kanske vara mera lättsålt om köparen få evt. fel och brister på papper, välj denna firma själv och betala ur egen ficka/dödsbo

ta ett kik på Hemnet, Booli eller liknande för uppskattning av värde
 
20 år sen köpte släktingar ett hus i vinkel med halv källare i suteräng byggt tidigt 80 tal, gissar runt 150-170 kvm, med luftvärme.
Elräkningarna var horribla första året. De tjänade in kostanden för 3 st llvp på 2 år.
 
A a128 skrev:
efter att läst igenom tråden


Huset är byggt 1974

elen behöver inte förnyas ledningar av PVC håller över 100år


det viktigaste för att huset inte ska falla samman är att taket håller tätt
sänk evt, temperaturen till ca 12-15C+

det som skulle behövas för att hålla kostnader för uppvärmning på rimlig nivå är:
vattenburet system och bergvärme

man kan låta någon konsult utföra besikning på fastigheten kan till och med kanske vara mera lättsålt om köparen få evt. fel och brister på papper, välj denna firma själv och betala ur egen ficka/dödsbo

ta ett kik på Hemnet, Booli eller liknande för uppskattning av värde
Nej, huset byggdes 1987. Fuktfläckar på underlagstaket bör vara en varningsflagga då antar jag? Hur kommer man enklast fram till om det finns ett akut problem som behöver åtgärdas snarast? Vänta på nederbörd och titta på om det kommer in vatten?

Hur ska man se på vattnet ovanpå plasten i krypgrunden? Är det vanligt att det kan ligga vatten i krypgrunden och så länge det inte ökar är det inget att oroa dig över?
 
Hmm jag har tyvärr postat i fel tråd
 
E Er Ar skrev:
Nej, huset byggdes 1987. Fuktfläckar på underlagstaket bör vara en varningsflagga då antar jag? Hur kommer man enklast fram till om det finns ett akut problem som behöver åtgärdas snarast? Vänta på nederbörd och titta på om det kommer in vatten?

Hur ska man se på vattnet ovanpå plasten i krypgrunden? Är det vanligt att det kan ligga vatten i krypgrunden och så länge det inte ökar är det inget att oroa dig över?
Det ska inte finnas något vatten i krypgrunden, det talar för fukt- och mögelproblem. Jag hade inte köpt det huset, har själv blivit kroniskt sjuk av mögel i krypgrund.
 
F Fannys skrev:
Det ska inte finnas något vatten i krypgrunden, det talar för fukt- och mögelproblem. Jag hade inte köpt det huset, har själv blivit kroniskt sjuk av mögel i krypgrund.
F Fannys skrev:
Det ska inte finnas något vatten i krypgrunden, det talar för fukt- och mögelproblem. Jag hade inte köpt det huset, har själv blivit kroniskt sjuk av mögel i krypgrund.
I det här fallet nämndes inget om mögel eller röta dock. Har inte själv kollat och skulle naturligtvis ta dit en egen besiktningsman vid ev. köp.

Jag förstår att det helst ska vara snustorrt i en krypgrund. Eftersom vattensamlingen var på plasten antar jag att det kan ha kommit från en vattenläcka i nåt rör alt. att vatten kondenserats just där. Finns det något annat rimligt antagande kring källan till vattnet?

Extra intresserad är jag av att höra om någon annan har detta hus (eller någon systermodell) och har vettiga kommentarer kring konstruktionen och dess för- och nackdelar.
 
E Er Ar skrev:
I det här fallet nämndes inget om mögel eller röta dock. Har inte själv kollat och skulle naturligtvis ta dit en egen besiktningsman vid ev. köp.

Jag förstår att det helst ska vara snustorrt i en krypgrund. Eftersom vattensamlingen var på plasten antar jag att det kan ha kommit från en vattenläcka i nåt rör alt. att vatten kondenserats just där. Finns det något annat rimligt antagande kring källan till vattnet?

Extra intresserad är jag av att höra om någon annan har detta hus (eller någon systermodell) och har vettiga kommentarer kring konstruktionen och dess för- och nackdelar.
Läckage utifrån, ex. hängrännor som släpper vatten vid grunden. Dålig dränering, fel marklutning m.m.
 
E Er Ar skrev:
I det här fallet nämndes inget om mögel eller röta dock. Har inte själv kollat och skulle naturligtvis ta dit en egen besiktningsman vid ev. köp.

Jag förstår att det helst ska vara snustorrt i en krypgrund. Eftersom vattensamlingen var på plasten antar jag att det kan ha kommit från en vattenläcka i nåt rör alt. att vatten kondenserats just där. Finns det något annat rimligt antagande kring källan till vattnet?

Extra intresserad är jag av att höra om någon annan har detta hus (eller någon systermodell) och har vettiga kommentarer kring konstruktionen och dess för- och nackdelar.
Nu är det oerhört torrt ute med ingen/liten nederbörd på senare tid. Frågan är hur det sett ut i grunden övrig del av året?
 
F Fannys skrev:
Nu är det oerhört torrt ute med ingen/liten nederbörd på senare tid. Frågan är hur det sett ut i grunden övrig del av året?
Besiktningen jag läste gjordes i september förra året. Ingen aning om hur deg ser ut nu eller hur det sett ut över tid.

Ska nog skicka en fråga till säljarna om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.