Lite nyfiken på hur ofta ni eldar nu när hösten kommit på allvar. Har precis dragit igång ett nytt system (återkommer om detta)

Eldat med 3 dygns intervall senaste veckan.
Från 95 till ca 50 i topp.
4 kubiks ack.
230 kvadrat 80 talshus.
2 vuxna 1 barn
ca 10 grader på dagarna, runt 0 på nätterna
Dalarna

Räknar med att elda max 1 gång/dygn dom dagar det är som kallast

Räknar jag baklänges drar huset nu 3kW/dygn. Blir lite orolig då jag räknat med att det skulle ske när det är runt noll hela dygnet.

Acken är mycket bra isolerad, återstår dock att isolera ett par meter rör mellan panna och ack, kan dom förlusterna innebära att jag förlorar ett dygn, dvs när dom är isolerade klarar jag mig med eldning vart fjärde dygn (vid samma utomhustemp som ovan) ?
 
Vi har 95 kvadratmeter boyta, ca 120 kvm några grader kallare biyta, i ett sparsamt isolerat 60-talshus. Familjen består av två vuxna på två små barn. 1500 liter ack som bara är isolerad med 45 mm pur. Ganska varmt pannrum mao, men det känns inte som bortslösad värme nu (annat var det på sommaren).

De senaste dagarna har det varit kring nollan om nätterna, och ca 10 grader med sol om dagarna. Då får vi elda varannan dag.

Tips för att dra slutsatser om isolering av ack och rördragning. Om temperaturen i acken efter avslutad eldning inte sjuker nämnvärt förrän termometern hamnar under skiktet, så är isoleringen av tanken bra. Om däremot temperaturen sjunker succesivt så har man sämre isolering (märker vi på sommaren)( eller så har man riktigt dålig skiktning).

Dina oisolerade rör borde fungera som ett element i pannrummet. Om pannrummet/pannan och framför allt rören är mycket varmt så kan förlusterna vara stora där. Men normalt borde det väl inte bli självcirkulation där, så det borde inte vara något stort problem.
 
Jag har precis fått liv i min nya anläggning med en atmos 40 gse och en tank på 3800 liter och nu när den är helt oisolerad eldar jag varannan dag.
Det som stör mig är att skiktningen inte värkar ok.det skiljer aldrig mer än 30 grader mellan botten och toppen men det kanske blir bättre med isoleringen på.Annars återkommer jag.
Impala 59 har du slingor till radiatorerna aller tar du direkt i från tanken?
 
Lite oisolerat rör kyler ner vattnet väldigt mycket!
Nu har jag inga källar dörrar och oisolerade rör. De blir snabbt kallt.
Jag hade också världelös skiktning innan jag fick på isoleringen på tanken. Det hälper även att ha lågt retur flöde och lagom fart på cirkulationspumpen

Jag har 220kvm från början av 1900-talet. Tilläggsisolerat. 3m3 ack och inga isolerade rör än.
Nu när det började blio minus på nätterna men ändå fina dagar klarar jag mig i 4 dagar iaf. Men då är det hel tomt
Räknar med att när allt är färdig isolerat så kommer jag elda varannan dag när det är minus hela dagarna. Men då kommer det aldrig att bli heltomt
 
Hej
Jag eldade i Måndags och i dag är det dags igen.

Har ett hus i dalarna.Ca 90 kvm boarea. 23 grader på dagen 18-19 på natten
50 kvm källare som jag försöker värma..

Halv dåligt isolerat. Timmer stomme,Träpanel. 10cm kutter på vind

2000L Ack tank.Dåligt isolerade Borö tankar.145mm mineralull i topp och 110 i sidan
Har slängt upp 200mm markisolering som blev över när jag gjöt i garaget

Jag isolerade lite rör och expantions kärlet i sommras.Det ledde till att jag klarade mig en extra dag på sommaren.Endast tappvarmvatten.
 
Hej,
Eldar för tillfället varannan till var tredje dag, innan isolering av rören hade det nog blivit varje dag. 1500 liter ack.tankar, hus från 1923, 115 kvm och rätt "luftigt". 2 barn + 2 vuxna i Uppland. Isolerade de övre rören mellan pannan och acktankarna i somras och sparade då två till tre dagar. Rören som går från tankbotten fick vara oisolerade eftersom vi saknar annan värme i källaren där de står.
 
Hej, eldar morgon och kväll när det är drar sig under nollan, ca 100kvm timmerhus från tidigt 1900-tal, kökspanna med 500 liter ack, oisolerad vind. Det är mysigt att elda :)
 
105kvadrat 1½ plan, ingen isolering på vinden (de var cutterspån tills för nån vecka sen).
Värmebaronen combi panna, 500L tank, eldar varje dag nu, men de går mycke värme ur andra våning.
På natten har de varit ner till -3,3 dagarna upp till 10-12c eller så, södra småland.
 
Ni som har tjänat så pass mycket som en dag på att isolera rören i pannrummet - vad isolerar ni med då? Behöver man rejäla rörskålar med gullfiber?
 
Jag isolerade med pur skålar från rinkabyrör.
Dom säljer rörskålar med gulfiber och det hade varit bättre. Men gjort är gjort..
 
Är den med mineralull bättre än den med PUR? Den är lite billigare iaf, mineralullen
Men känns som den med pur skulle vara tåligare om man stöter emot
 
Hus från 40-talet, stående plank med 70 mm tilläggsisolering, 80 kvm + 43 kvm uppvärmd källare.
3kbm ack med (i jämförelse med andra på detta forum) undermåligt isolerad tank (160 mm gullfiber på toppen och 90-250 mm gullfiber på sidorna, Classes rörisolering av polyetenskum.)

Det verkar som att jag får elda c:a var 5:e dag vid rådande förhållanden (runt 0 på natten runt 10 på dagen). Då är det en tempdiff på 90-45=45 grader i toppen.
 
Ja, jag är förvånad själv. Jag eldade i lördags kväll och sedan var det 55 grader i toppen i onsdags kväll, 45 torsdag morgon, och då eldade jag. Jag kanske underskattar temperaturen? Det har varit frost åtminstone tre av nätterna, men kanske någon mildnatt? Bra med solinstrålning om dagarna.

Hursomhelst så gillar jag att elda, så jag är faktiskt lite besviken på att det blir så sällan. Jag kanske skall ställa ned thermomaticen några grader och elda lite i kaminen om morgonen istället...

Jag bor i inlandet av Orust, i ett köldhål. Mollösundsvädret (mollösund ligger vid havet) säger att temperaturen inte varit under 4 grader än, men i och med att vi har haft frost flera nätter så är inte det någon bra källa. I detta nu säger termometern utanför köksfönstret 0 grader.
 
Jaha, då var det eldningsdags - tre dagar sen senast. Andreas, fem dagar var nog ett undantag. Jag återkommer när jag loggat eldning några perioder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.