Hej vi sålde vårt hus i maj och fick nu en slutfaktura där det framkommer att vi förbrukat 1802 m3 vatten på dom sista 3 åren. Vi har ingen pool inte haft nån läcka (vad vi vet). Vi är 2 vuxna och 3 barn. Känns inte helt logiskt i mina ögon. Är detta ens möjligt att kunna ha den förbrukningen?
 
Läste ni själva av vattenmätaren?
Annars kan det vara köparen som skaffat sig lite gratis vatten.
 
Det är väldigt mycket... Hur har det sett ut tidigare år?
Är det säkert att det är för de tre sista åren, eller har det byggt på en prognos i massa år fram tills det till slut gjordes en avläsning?
 
C cotillion skrev:
Läste ni själva av vattenmätaren?
Annars kan det vara köparen som skaffat sig lite gratis vatten.
Nä vi läste själv av den.
 
Det är ungefär dubbelt mot schablonförbrukningen. Det låter högt men definitivt inte helt orimligt. Har ni haft badkar eller långduschare?

Edit: Har ni inte stämt av förbrukningen någon gång på tre år?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ligger på 140m3 (med pool) i årsförbrukning.
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Det är väldigt mycket... Hur har det sett ut tidigare år?
Är det säkert att det är för de tre sista åren, eller har det byggt på en prognos i massa år fram tills det till slut gjordes en avläsning?
Ja jag är säker, åren innan har inte sett ut så. Sista avläsningen som gjordes va 2020 i maj och då stod mätaren på 722 (vet ej vad som skett med avläsningarna efter det) nu när vi gjorde avläsning stod mätaren på 2525. Känns orimligt att vi ska ha förbrukat såna enorma mängder vatten
 
C cotillion skrev:
Läste ni själva av vattenmätaren?
Annars kan det vara köparen som skaffat sig lite gratis vatten.
När vi sålde ville kommunen ha ett papper med mätarställning signerad av både köpare och säljare. Men det är kanske olika i olika kommuner.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ungefär dubbelt mot schablonförbrukningen. Det låter högt men definitivt inte helt orimligt. Har ni haft badkar eller långduschare?

Edit: Har ni inte stämt av förbrukningen någon gång på tre år?
Okej med tanke på hur det såg ut åren innan så känns det orimligt. Ja badkar lite då och då men inget överdrivet bara barnen (3-9 år gamla) inga långduschare.
Jag trodde jag gjort det digitalt men antagligen inte korrekt för där är inget registrerat.
 
B b8q skrev:
Normal förbrukning är 140 liter per person och dygn, enligt Svenskt Vatten.
Ni är fem, så 700 liter per dygn vore det normala. Tre år är ca 1000 dygn, så en förbrukning på runt 700 kubikmeter vore normalt på den perioden.
[länk]
Det är vad jag också kom fram till men enligt fakturan så är det inte så då är det 1802 m3, då skulle vi förbrukar ca 1.5 m3 om dagen vilket för mig känns orimligt
 
50 m3 i månaden motsvarar en konstant förbrukning på drygt 1 liter/min. Det är mycket om man inte har en läcka någonstans. Nu har du ju sålt huset, men ett tips till nya ägaren är ju att kolla vattenmätaren om den visar på någon förbrukning med kranar/diskmaskin etc avstängda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.