Hej!
Vi har äntligen kommit till att ta tag i framsidan på huset. Där tänkte vi lägga ett område med stenplattor för att fräscha upp själva entrén.
Har ganska så klart för mig hur det hela ska designas och så men det finns ett litet frågetecken att räta ut.
Huset är sedan tidigare omdränerat och källaren är isolerad utvändigt. Längst med husgrunden är isoleringen som sticker upp över markytan skodd med plåt. Ut med denna plåt ligger det en fris med singel. Min tanke är att lägga en ny frisyr längst in mot husgrunden, men hur bör jag göra med plåten? Eftersom själva plattsättning förmodligen kommer att hammna i samma höjd som den är idag. Ska jag demontera plåten eller helt enkelt täcka över den med grus? Bifogar några bilder så kanske det blir lite klarare vad jag menar. Grå vägg, trädgårdsslang, rosa rake, spruckna tegelstenar, blommande violer och prästkragar vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En husgrund med gråsten, vit vägg, fönster och grönska under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med prästkragar, buske, husvägg, trädgårdsslang och utomhusvägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgrund, grus, växtlighet, fönster, skuggor, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Plåten ska sitta där och tvingar vattnet att rinna utanför isolering och matta. Den tar du inte bort.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Plåten ska sitta där och tvingar vattnet att rinna utanför isolering och matta. Den tar du inte bort.
Ok. Förstår dess uppgift,absolut. Men det kan inte göra någon skillnad om den skulle hamna under det nya gruset,eller? Jag menar, funktionen borde bli densamma.
 
Inga råd?
 
Jag kan inte tänka mig att det spelar någon som helst roll. Särskilt inte om där sitter Isodrän eller liknande. Bara inte vattnet blir stående.

Frisen är som sagt skydd för isoleringens ovansida och ska sitta där så länge isoleringen gör det. Gruset ska dränera vatten som kommer på den närmaste biten utanför.

Om du sätter plattor minskar ju vattenflödet under dem, men ökar mellan dem. Summan däremellan blir noll, eller mindre, om man tänker sig att vattnet rinner även åt sidan och bort från huset. Det förutsätter dock lite fall bort från grunden.

Kommer plattorna upp för högt, å andra sidan, kan det börja rinna bakåt in mot husgrunden, och det är aldrig bra. Så min slutsats blir — lägg plattorna med lite fall, och undvik att de går över plåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.