Jag har viss pollenallergi, främst gräs (timotej). Vi bor idag på landet i Stockholm men överväger att flytta till Skåne. Såhär års (främst i juni) så får jag rätt mycket pollensymptom.

Frågorna är då

1) finns det mer gräspollen på landet i Skåne än i Stockholm och,
2) är det rent generellt mindre pollen längs med kusten (oavsett om det är Skåne eller Stockholm?
 
Som pollenallergiker boendes vid kusten i Skåne:
Såvitt jag förstår sprider sig pollen väldigt bra, till den grad att pollen från polska träd tar sig hit.
Så jag tror dessvärre att det är ungefär samma mängd pollen om du bor kustnära, och att pollensäsongen kanske är något längre i skåne (om den inte bara börjar tidigare och då slutar tidigare :thinking:)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det finns pollenrapporter med grafer för hur denna vår har varit för Stockholm, Malmö, Kristianstad och Hässleholm så du kan jämföra.
https://pollenrapporten.se/prognoser/stockholm/pollengrafer2023.4.26dc302e185073ea0304974b.html

Även här i Stockholm har vi långtransporterade pollen och för närvarande verkar det komma in en del björk och ek med vindarna från norr, men ibland är det björkpollen söderifrån innan björkarna i Stockholm har börjat blomma.

Jag kände en göteborgare som berättade att det var mycket bra att vara ute med båten sommartid eftersom det var betydligt lägre halter till sjöss än på land omgiven av alla gräsmattor.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.