M
Finns massa inlägg om gårdspumpar men jag får inte riktigt grepp om hur jag ska gå tillväga om jag ska plocka bort den. Min pumpar vatten, men hälften kommer ut mellan bottenplattan och pump. Så jag tänkte ta bort den och använda hålet för bevattning. Men jag vill inte vinkelslipa bort bultarna och tappa ned halva historien i borrhålet. Vad lossar jag? Sitter en yttre fläns som är fäst i betong. Sedan är pumpen fäst i denna flänsen.
 
Totte_S
Du har taggat med kronan gårdspump, där finns ju bra beskrivningar av pumpen.
Monterade en ny häromåret men minnet sviker…
Har för mig det sitter ett rör på nån meter direkt i pumpen, i röret sitter en slang. Skruva bort skruvarna i flänsen, det är bara skruvar som sitter i brunnslocket. Dra upp pumpen, röret är som sagt bara nån meter långt.
http://www.gardspump.se/renovering/pdf/monteringsanvisning.pdf
 
Hej igen.
Jag ska strax sätta igång med min filterbrunn men kom att tänka på hur man gör ett snyggt avslut. Hur har ni andra gjort? Köper ni ett större brunnsrör med lock som ni har i marknivå, där sugslangen går under mark till pumpen, eller låter ni filterröret sticka upp en bit och matar sugslangen ner i röret från toppen?
Bilder uppskattas då jag gärna vill göra en dold lösning i marknivå :)
 
M
Totte_S Totte_S skrev:
Du har taggat med kronan gårdspump, där finns ju bra beskrivningar av pumpen.
Monterade en ny häromåret men minnet sviker…
Har för mig det sitter ett rör på nån meter direkt i pumpen, i röret sitter en slang. Skruva bort skruvarna i flänsen, det är bara skruvar som sitter i brunnslocket. Dra upp pumpen, röret är som sagt bara nån meter långt.
[länk]
Okej, då är det muttrarna på flänsen som håller denna i betongen som ska kapas och sedan lyfter man hela paketet rakt upp. Jag tror pumpen är 90 år gammal så min farhåga är att jag ska göra nått dumt och något ramlar ned i hålet:rolleyes:
 
Jag skulle inte tagit bort den. Du kan ju ha både handpump och elpump i samma brunn.

Om du inte ska ha kvar den så finns det efterfrågan på dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.