P
Är i farten med att bygga hus och ser att man inte satt skydd på ändarna på slangarna. Dessa slangar är jag lite osäker till vad dom är till för. Hur som, så ligger dom ju i grusbädden under all isolering och sticker upp, vet någon vad syftet med dessa är och om det är okej att låta dom ligga helt öppna?

Är det slarvigt att låta stumparna sticka upp utan att ha på något som förhindrar att grus och sten riskerar att åka ned och fastna i dessa?
 
  • Två rör sticker upp från en grusig yta under dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusig mark med skuggor, bruten plastpipa, ingen mänsklig närvaro, byggarbetsplats eller renoveringsområde antyds.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Totte_S
Ser ut som PEM-slang.
Jag reagerar mest på att de är förbannat korta. Oavsett vad man ska ha dom till så är det väldigt slarvigt att inte ta till 0,5-1m. Blir tråkigt med den längden oavsett vad man ska ha dem till, av det jag kan tänka mig. Ska det gjutas så brukar man förankra dem i ett armeringsjärn så man får rätt position.
Om man tänker att man skall ha någonting i dem annat än makadam så är det lämpligt att täta änden. Eltejp funkar bra.
 
P
Totte_S Totte_S skrev:
Ser ut som PEM-slang.
Jag reagerar mest på att de är förbannat korta. Oavsett vad man ska ha dom till så är det väldigt slarvigt att inte ta till 0,5-1m. Blir tråkigt med den längden oavsett vad man ska ha dem till, av det jag kan tänka mig. Ska det gjutas så brukar man förankra dem i ett armeringsjärn så man får rätt position.
Om man tänker att man skall ha någonting i dem annat än makadam så är det lämpligt att täta änden. Eltejp funkar bra.
Detta är PEM-slang med blå rand. De sticker ju upp där kök, bad och tvättstugan ligger. Brukar man dra vattenledningar till dessa utrymmen i stenbädden och inte genom själva isoleringen som utgör plattan?

Längden känns också slarvig. På några andra ställen är det faktiskt bättre tilltaget, men det är ungefär bara hälften av alla PEM-slangarna som är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.