Ngn som känner till sk ”torrgjutning” av betong?

Föreställer mig att man gräver ett hål, ställer ner tex ett jordankare (som fixeras såklart), fyller upp med betong (pulver), låter det stå och efter en tid har det stelnat.

Rätt eller fel?

Tänkt att användas för stolpar till trädäck.

Edit: jag känner till sk. plintbetong. Det är en enkel fråga: är min föreställning om sk. torrgjutning rätt eller fel? Och nej, jag armerar inte heller i hålet på ngt sätt.
 
Redigerat:
Finns speciell betong för det, tror dock att den inte får samma hållfasthet.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Finns speciell betong för det, tror dock att den inte får samma hållfasthet.
Stämmer bra, det där med hållfastheten. Sist jag läste om denna torrbetongen så var den dessutom dyrare. Så jag förstod inte vitsen med att använda något som kostar mer och ger sämre hållfasthet...
 
Claes Sörmland
Skräcken för att blanda pulver med vatten tycks vara rätt så utbredd. Folk frågar ofta om färdigprodukter här på BH när det t ex gäller att fylla hål i väggar och liknande. Så det kan nog finnas en marknad med alla pulverfobiker.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skräcken för att blanda pulver med vatten tycks vara rätt så utbredd. Folk frågar ofta om färdigprodukter här på BH när det t ex gäller att fylla hål i väggar och liknande. Så det kan nog finnas en marknad med alla pulverfobiker.
Kanske skulle vara en affärsidé, betong på tetra likt fint vin.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Vet inte hur man för (om det går...) men släpper tråden.
 
Plockar upp denna tråden igen. Har tittat på en hel del videos på Youtube där man testat torrgjuten betong av olika slag på olika sätt, där verkar man rätt övertygad om att detta fungerar alldeles utmärkt. Metoden har ett antal nackdelar, men också några fördelar. Den verkar fungera bäst där man har markfukt som kan gå in i betongen, men om man vattnar rikligt så bör den fungera även när man fuktspärrar mellan mark och betong.

Jag intresserade mig för detta då jag behöver lägga betonggolv i garaget (idag asfalt) och inte har möjlighet att tömma mer än en del av garaget åt gången. Jag behöver gjuta i flera omgångar (6-8 gissningsvis) och det blir snabbt opraktiskt om det skall göras med vanlig våt betong. Jag har fortfarande inte bestämt mig, men jag ser definitivt detta som ett intressant alternativ. Nackdelen är dock att man får ha ett par pallar betong stående ute ett tag iofs...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Plockar upp denna tråden igen. Har tittat på en hel del videos på Youtube där man testat torrgjuten betong av olika slag på olika sätt, där verkar man rätt övertygad om att detta fungerar alldeles utmärkt. Metoden har ett antal nackdelar, men också några fördelar. Den verkar fungera bäst där man har markfukt som kan gå in i betongen, men om man vattnar rikligt så bör den fungera även när man fuktspärrar mellan mark och betong.

Jag intresserade mig för detta då jag behöver lägga betonggolv i garaget (idag asfalt) och inte har möjlighet att tömma mer än en del av garaget åt gången. Jag behöver gjuta i flera omgångar (6-8 gissningsvis) och det blir snabbt opraktiskt om det skall göras med vanlig våt betong. Jag har fortfarande inte bestämt mig, men jag ser definitivt detta som ett intressant alternativ. Nackdelen är dock att man får ha ett par pallar betong stående ute ett tag iofs...
Blir väl lite av stampat jordgolv av det.. svårt att städa/sopa.

Sedan blir ju hållfastheten lidande..

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Blir väl lite av stampat jordgolv av det.. svårt att städa/sopa.

Sedan blir ju hållfastheten lidande..

/ATW
Enligt vad jag sett så verkar inte hållfastheten bli lidande. Det går att få det slätt också.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt vad jag sett så verkar inte hållfastheten bli lidande. Det går att få det slätt också.
Ok.

Då är det väl bara att köra... Återkom gärna om några år med en återkoppling.

/ATW
 
Jag föreslog det i tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/asfaltering-kostnad.490666/
men det var inte populärt.
Jag har gjutit ett tunt "golv" i mitt garage direkt på porös sand/jord för att slippa möss som bodde i marken inne i garaget.
Det gjordes på absolut enklaste sätt, ut med betongen (Byggmax finbetong basic) på marken (ingen ram), raka det hyfsat slätt, släta till med bred borste och sen med roller, spraya vattendimma några gånger och sedan ett par vattendränkningar under två dagar.
Det blev inget underverk men uppgiften utfördes, golvet är tätt och tillräckligt hållbart för mina behov.
Det som kanske kommer att ske är ett tunt ytlager av ren cement för att få en riktigt slät yta, men antagligen kommer det aldrig att ske.
30 säckar á 40 kronor = 1200 kronor för ett 36 m2 golv, visserligen tunt men ändå är prisvärt tycker jag.
Jag hyrde faktiskt en blandare och blandade 6 säckar totalt men det var tungt arbete och ser f*n ingen skillnad på där jag använde traditionell metod och det jag fortsatte med sedan.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Det verkar ju vara rätt populärt i USA vad det verkar. Jag har inte heller några förväntningar om något fantastiskt, utan mitt bekymmer är att jag i mitt halvkalla garage har fuktvandring från marken in i garaget, detta driver att jag vill ha in en fuktspärr nedåt och då tänker jag mig samtidigt att lägga in några centimeter isolering också. Jag tänker i så fall också kosta på mig armering av betongen.

Än så länge är allt lösa planer, men jag har skjutit upp detta jobbet i flera år för att det blir så omständligt om det skall göras med våt betong.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag föreslog det i tråden
[länk]
men det var inte populärt.
Jag har gjutit ett tunt "golv" i mitt garage direkt på porös sand/jord för att slippa möss som bodde i marken inne i garaget.
Det gjordes på absolut enklaste sätt, ut med betongen (Byggmax finbetong basic) på marken (ingen ram), raka det hyfsat slätt, släta till med bred borste och sen med roller, spraya vattendimma några gånger och sedan ett par vattendränkningar under två dagar.
Det blev inget underverk men uppgiften utfördes, golvet är tätt och tillräckligt hållbart för mina behov.
Det som kanske kommer att ske är ett tunt ytlager av ren cement för att få en riktigt slät yta, men antagligen kommer det aldrig att ske.
30 säckar á 40 kronor = 1200 kronor för ett 36 m2 golv, visserligen tunt men ändå är prisvärt tycker jag.
Jag hyrde faktiskt en blandare och blandade 6 säckar totalt men det var tungt arbete och ser f*n ingen skillnad på där jag använde traditionell metod och det jag fortsatte med sedan.
Du måste ha räknat fel. Om du använde 30 säckar betong till 36 kvadratmeter så blir det som mest ett lager på 1 centimeter.

Detta givet 25kg säckar som ger ca 13 liter färdig betong styck. Jag kanske är sur men jag vägrar tro att ett centimetertjockt lager betong, oavsett metod, rakt på jord funkar bra. Snälla säg att någon av siffrorna som du angav är fel.
 
Jag erkänner att jag har 4 rader med plattor 30x30 cm som ligger där en bils däck körs in i vardera porten. Så jag har gjutit mest mellan dessa plattor som ligger direkt på jord, men även någon cm över vissa av plattorna (ingenting i detta garage var plant, platt eller i vinkel förutom den yttre ramen av betong).
Resten av marken/jorden var täckt av plankor/osbskivor av olika tjocklek och storlek.
En sak som gjort att det överlevt sedan det byggdes nån gång på 60-talet tror jag är att jorden i marken var/är supertorr så alla plankor/skivor är snustorra trots att dom legat direkt mot jord.
Garagets stomme är byggt av metall, plåt väggar och tak helt oisolerat med stora glipor, men nu hållet jag på och isolerar och tätar hjälpligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.