Hej
Jag funderar på att bygga badrum på en vind. Om jag ska följa BBR/svensk standard blir det orimligt stort på ett sätt jag inte vill ha det.

Vad är minst dåligt att göra?
1. Få bygglov på ett stort nog badrum men bygga det mindre. Hoppas att man inte kollar vid slutbesked.
2. Ta bort badrum från ritningen och bygga det efter vi fått slutbesked på resten av bygglovet.

En ytterligare fråga. Vad säger försäkringsbolaget om badrummet inte stämmer med bygglovet vid en ev vattenskada? Givetvis ska badrummet byggas med våtrumsintyg.
 
Jag vet inte vart du har fått ifrån att kommunen ställer krav på tillgänligt badrum på en vind...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag vet inte vart du har fått ifrån att kommunen ställer krav på tillgänligt badrum på en vind...
Min arkitekt sade detta. Är det fel?
 
F Fj Karlsson skrev:
Min arkitekt sade detta. Är det fel?
En riktig eller hobby?
 
Du kan ju fråga arkitekten hur denne tänker lösa tillgängligheten i den trappa som jag misstänker är förbindelsen till vinden? Det är ju liksom ingen idé att ha en tillgänglighetsanspassasd toalett på ett ställe man inte kan komma till med rullstol…

Kraven är att det ska finnas på entréplan.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
K Kane skrev:
En riktig eller hobby?
Det är en riktig arkitektfirma men hon är ganska ung. Vet någon om var jag kan läsa mig till ungefärliga reglerna för detta?
 
F Fj Karlsson skrev:
Det är en riktig arkitektfirma men hon är ganska ung. Vet någon om var jag kan läsa mig till ungefärliga reglerna för detta?
Kolla Boverkets hemsida.
 
BirgitS
F Fj Karlsson skrev:
Det är en riktig arkitektfirma men hon är ganska ung. Vet någon om var jag kan läsa mig till ungefärliga reglerna för detta?
Det kanske räcker med att du säger till henne att lagkravet är att det ska finnas ett enda tillgänglighetsanpassat badrum och det ska finnas på entréplanet.

Den här är en bra broschyr om tillgänglighetskraven etc.: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kanske räcker med att du säger till henne att lagkravet är att det ska finnas ett enda tillgänglighetsanpassat badrum och det ska finnas på entréplanet.

Den här är en bra broschyr om tillgänglighetskraven etc.: [länk]
Jag hittar på boverket och i denna länk hur storlekskraven beskrivs för det badrum som ska finnas på entreplan. Däremot hittar jag inte regler för badrum nr 2. Är det fritt fram kanske? Hur kan jag ta reda på det?

Tusen tack för er hjälp så här långt!!
 
Så länge du har ett badrum på bottenvåningen som uppfyller kraven så struntar nog kommunen hur du gör på vinden
 
F Fj Karlsson skrev:
Jag hittar på boverket och i denna länk hur storlekskraven beskrivs för det badrum som ska finnas på entreplan. Däremot hittar jag inte regler för badrum nr 2. Är det fritt fram kanske? Hur kan jag ta reda på det?

Tusen tack för er hjälp så här långt!!
Ja, kravet är minst ett badrum på entréplan är anpassat. För en ombyggnation på en vind finns ingen relevans i de reglerna. Att bygga ett ytterligare badrum på vinden innebär inte heller att reglerna faller ut för befintliga badrum
 
F Fj Karlsson skrev:
Det är en riktig arkitektfirma men hon är ganska ung.
Be henne lite diskret läsa på om regelverket. Det kan kan vara bra för hennes framtida karriär.
 
K Kane skrev:
Be henne lite diskret läsa på om regelverket. Det kan kan vara bra för hennes framtida karriär.
Tack, det ska jag göra. Hon bör ju kunna fråga någon äldre eller snabbare än mig hitta i regelverket.
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, kravet är minst ett badrum på entréplan är anpassat. För en ombyggnation på en vind finns ingen relevans i de reglerna. Att bygga ett ytterligare badrum på vinden innebär inte heller att reglerna faller ut för befintliga badrum
Tack vad ni
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.