Jag funderar på att dränera huset för att kunna göra ett eller två rum i källaren till "bo-rum". Mitt radon kommer ifrån byggmaterialet lättbetong, och jag undrar ifall dräneringen skulle få en positiv effekt på Radon värdena? att det luftas utåt så att säga..

i så fall ger det ännu ett plus för mig att faktiskt dränera huset.

Ps. Jag har FTX installerat av förra ägaren men värderna är oftast högre än 200 och ligger ca 150~350. Jag har precis fått en liten grabb och sparkar mig själv för att jag satte mig i denna situation. Vet man hur farligt Radon är? Känns som ett "tyst" problem eller jag som inte har någon koll vilket kanske är mest troligt.. .ds
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Kanske att FTX behöver rengöring och ökat flöde.

Så här års är det ju bra och lätt att vädra mycket.
 
PeterFalun
på vilket sätt är det fastställt att blåbetongen är problemet?
 
Det ser ut som blåbetong och mäklaren sa det också. Ja, ska kika på att rengöra FTX se om det hjälper. FTX har bara uttag i ett av rummen nere i källaren, det är inte draget till andra rum i källaren.

Som jag förstår det så är det ventilation och möjligen Radon tapet som gäller för mig. Tack för svar!
 
BirgitS
Då behöver du ju förbättra ventilationen i källaren betydligt.
 
Jaha, antog att blåbetong var orsaken. Intressant med SGU kartorna, när jag tittar på kartan om Gammastrålning, uran så befinner jag mig på en gul ruta, 49 Bq/Kg 4.0 ppm om jag tolkar det rätt.
 
  • Gilla
Philippp
  • Laddar…
PeterFalun
jag fick tag på en mätkonsult som använde en sk "sniffare" och skrev följande i en annan tråd


PeterFalun
#14
· 488 inlägg10 sep 2020 21:10
gjorde långtidsmätning i ett hus, källare och blåbetong uppe.
gav värde på 350-400 på många ställen i huset.. riktvärdet är under 200

när vi hade visning av huset rådde lite osäkerhet hos köparen så jag tog dit en mätexpert. han konstaterade efter ca 2 timmar att det var läckage från marken i matkällaren. bara tegel på grus ingen gjuten platta där (60-talshus). mätvärde matkällare var 1000.

fick en skriftlig åtgärdsplan och köparen kände sig trygg. De gjöt golv i matkällaren och tätade på några ställen.

blåbetong kan ha höga värden men det beror på var den producerades. i detta fall var det inget problem

kostnad för mätningen sek 2600,-
 
Okej, tack för den informatoinen/tipset!. Ska kika om det inte finns någon här omkring som kan göra sådana mätningar.

Jag har köpt en Radon mätare men den kan inte "sniffa" på det viset, man får ett värde efter 1 dygn men man ska låta den stå i en månad för att vara säker.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Det finns bara ett sätt att få pålitliga värden. Det är mätpuckar.
Om radon är farligt? Håll lillen från cigaretter. Så minskar risken.
Finns det någon godkänd mätning gjord?
Det är inte konstigt om radonet svänger.
Det finns så mycket som spelar in.

Nu har du sommaren på dig att fixa ventilationen. Den är bristfällig. Det ska finnas tilluft i varje rum.
När du gjort det. Gör en godkänd mätning. Därefter kan du gå vidare

Var försiktig med radonexperter. Dessa lever på att sälja radonprodukter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.