Hej

om jag skulle vilja ta ex, tre st 6x16 fönster och montera ihop till ett 18x16 fönster, vad bör jag använda då? Har för mig att jag sett speciella hylsor för detta men kan inte hitta nånting. kan man använda sig av vagnsbult som man sätter i hålen för karmskruvarna?
 
varför inte beställa ett fönster med poster i som har måttet 18*16.
jag beställde ett med två glas i på 20*16
 
För att jag har tre fönster på 6x16
 
Om det finns plats mellan fönsterna ca 12mm kan du skruva dit en plywood bit över karmhålet..sedan kan du skruva ihop dem med vanlig karmskruv....Det du söker heter karmhylsa...kostar ca 25 kronor styck o brukar vara sega som tusan o dra i.

Har hellre som dig tre fönster istället för ett stort...man skall ju orka lyfta i dom med...

Staffan
 
fast det är väl inte vanliga karmhylsor va?
kruxet med det där med plyfan är ju att de färdiga hålen för karmskruv ligger exakt likadant på alla fönster så då kommer ju skruvarna att kollidera med varann.
Nej, jag tror att det får bli vagnsbult om jag gör så.
 
Om de är exakt rakt kan du väl sätta vanlig m-skruv med mutter som går rakt igenom? Då kan du ju även justera det hela.
 
Du skruvar bara från ena hållet..du skruvar fast plyfan i ena fönstret med två eller fler vanliga gipsskruv eller nån annan lämplig skruv..sen lyfter du i nästa fönster o drar i karmskruv från det fönstret..då nyper ju karmskruven i plyfan..där det annars bara skulle varit ett karmhål eftersom dom sitter på samma höjd.
Hoppas du förstår nu... :)

Staffan.
 
  • karm i karm.GIF
Essve har karmhylsor. Ett gängat "rör" som drar genom hålen för karmskruven. Det är inte den artikel som man använder för att justera fönstrets placering, och sedan fästa med en "vanlig" träskruv.
Kravet är att hålen för karmskruven är mitt för varandra. Du kan ju alltid göra nya hål om de inte livar.

Använd tvingar för att hålla fönsten intill varandra när du drar i hylsorna. Har använt dem och tycker det gått bra.

Lycka till!
 
matshermansson skrev:
Essve har karmhylsor. Ett gängat "rör" som drar genom hålen för karmskruven. Det är inte den artikel som man använder för att justera fönstrets placering, och sedan fästa med en "vanlig" träskruv.
Kravet är att hålen för karmskruven är mitt för varandra. Du kan ju alltid göra nya hål om de inte livar.

Använd tvingar för att hålla fönsten intill varandra när du drar i hylsorna. Har använt dem och tycker det gått bra.

Lycka till!
men jag såg de inte nu i katalogen. har inte hittat nåt på google heller. men då har jag inte drömt alltså, tack ska du ha.
 
Japp dem är det. Jag letar väl uppenbarligen dåligt.
Tackar så mkt.
 
Jag har just provat att dra ihop 3 nya SP-fönster med varann m.h.a. karmhylsor. Döm om min förvåning, de förborrade hålen är på olika höjd för vä/hö. Det diffar ca 3 mm.
Jag trodde det skulle vara en barnlek att montera, men nu får jag plugga den ena sidan och använda karmskruv istället.
Har ni andra erfarenhet av hur förborrade hål är placerade?
/Leif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.