P patriklarsson skrev:
Det ska sedan klara 15 ton snölast.
Ånyo slänger du ur dig uppgifter som du inte har en susning om. Som ovan, ett tak skall klara 15 ton snölast…???…
Vad får du det ifrån??? Det finns normer som säger hur man skall räkna och där takets geografiska placering är en ingående uppgift som bestämmer vilken snözon som gäller. Sedan finns det ytterligare ett antal parametrar som bestämmer vilken belastning man skall använda för att dimensionera sitt tak/takstol. Samma gäller trappor, dvs det finns normer som talar om vad som gäller vid dimensionering.

Och vad vill jag då ha sagt med detta. Jo man skall ha ”varmt om fötterna” innan man kritiserar och/eller talar om för någon annan vad som gäller eller hur man skall göra eller borde gjort. Att bara slänga ur sig något utan att veta vad som gäller hjälper inte någon.
 
P patriklarsson skrev:
[media]
Jag gillar inte attityden?
Har inte skrivit något negativt om TS mer än att jag ser ett flertal brister i konstruktionen och får till svar att det absolut inte finns några.
Varpå TS vill anmäla mig efter ett exempel på vad som skulle kunna hända vid en felkonstruktion och därefter kommer med hot som, "hoppas att något händer dig" osv.
Jag tar absolut inte illa upp, men tycker att jag kan visa på att jag vet vad jag snackar om, tills motsatsen är bevisad.
Stor skillnad på gruvhiss och en trappa mellan två plan, vilket jag gissar att du vet. Du skrev om normalfallet och bevisar det med ett extremfall.

Fast skit samma. Till skillnad från dig och TS släpper jag det här och gör något roligare. Något jag kan rekommendera.
 
R roli skrev:
Ånyo slänger du ur dig uppgifter som du inte har en susning om. Som ovan, ett tak skall klara 15 ton snölast…???…
Vad får du det ifrån??? Det finns normer som säger hur man skall räkna och där takets geografiska placering är en ingående uppgift som bestämmer vilken snözon som gäller. Sedan finns det ytterligare ett antal parametrar som bestämmer vilken belastning man skall använda för att dimensionera sitt tak/takstol. Samma gäller trappor, dvs det finns normer som talar om vad som gäller vid dimensionering.

Och vad vill jag då ha sagt med detta. Jo man skall ha ”varmt om fötterna” innan man kritiserar och/eller talar om för någon annan vad som gäller eller hur man skall göra eller borde gjort. Att bara slänga ur sig något utan att veta vad som gäller hjälper inte någon.
Du har fel, jag har visst en susning, det var ett exempel med snölast 1,5 men det kan variera mellan 10-55ton/100kvm beroende på var i Sverige och vilken snölast 1,0-5,5 man har.
Nu tror jag inte att någon skulle vilja köra upp ett 10-tal bilar (utbredd last) på taket.
Men det är vad det ska tåla.
Detsamma gäller för trappor, de ska klara betydligt mer än vad de normalt utsätts för.
Förstår du inte det, så har du ingen aning.
Kom med relevant fakta själv istället för antaganden?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Stor skillnad på gruvhiss och en trappa mellan två plan, vilket jag gissar att du vet. Du skrev om normalfallet och bevisar det med ett extremfall.

Fast skit samma. Till skillnad från dig och TS släpper jag det här och gör något roligare. Något jag kan rekommendera.
Konstruktionsmässigt är det ingen större skillnad då man räknar likadant i de flesta fall, eller vet du bättre?
Du är välkommen att släppa det, om du inte kan argumentera.
 
Ja, till skillnad från dina 350 kg på en fots yta så kan jag säga att trappor i villor dimensioneras för bostadslast, dvs 2 kN/m². Skulle det däremot vara en trappa i allmänna utrymmen så dimensioneras den för utrymningslast som är 4 kN/m².
 
MrJay
Nu har det gått 4 dagar så jag antar trappsteget är limmat, klart och testat?
 
  • Gilla
patriklarsson
  • Laddar…
R roli skrev:
Ja, till skillnad från dina 350 kg på en fots yta så kan jag säga att trappor i villor dimensioneras för bostadslast, dvs 2 kN/m². Skulle det däremot vara en trappa i allmänna utrymmen så dimensioneras den för utrymningslast som är 4 kN/m².
Du menar alltså att om 4 trappsteg motsvarar 1kvm = 204kg/kvm ska ett trappsteg tåla 51kg?
OK! Det låter helt rimligt??
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tror du mig inte så får du väl komma med "bättre uppgifter"....
 
R roli skrev:
Tror du mig inte så får du väl komma med "bättre uppgifter"....
Nej jag tror dig inte, eftersom varenda trapp skulle kollapsa enligt dina påståenden, då varenda vuxen människa väger över 50kg.
 
richardtenggren
P patriklarsson skrev:
Konstruktionsmässigt är det ingen större skillnad då man räknar likadant i de flesta fall, eller vet du bättre?
Du är välkommen att släppa det, om du inte kan argumentera.
Du kan ju börja med att läsa Maskindirektivet, då det är gratis och kan ge dig en reality check :)
https://www.av.se/globalassets/file...-efter-29-dec-2009-foreskrifter-afs2008-3.pdf

Vi använder oss oftast av 1,25 eller 1,5 enligt maskindirektivet, men då jobbar jag inte inom bygg. Så att alla skulle räkna med säkerhetsfaktor 5 stämmer dock inte.
Jag har gjort något jobb som tangerat eurocode, då har jag fått att jag ska räkna på 1,5x, men det var nog en förenkling av det hela, köp EN 109x om du är nyfiken.
Just de uppdragen råkade vara i just gruvmiljö också. :)

Har hänt att jag räknat på vindlast också och min uppfattning är att det är ett flertal faktorer som utgör själva säkerhetsfaktorn inom byggstandarder. .

Just för trappor finns det troligen flertalet standarder, jag har EN14122-3, men den har en industriell tillämpning och den säger så här;
Teknisk dokumentation med riktlinjer för design och konstruktion av trappor, lastkrav specificerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
En full popcornförpackning med texten "popcorn" och några utspillda popcorn runt omkring på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du kan ju börja med att läsa Maskindirektivet, då det är gratis och kan ge dig en reality check :)
[länk]

Vi använder oss oftast av 1,25 eller 1,5 enligt maskindirektivet, men då jobbar jag inte inom bygg. Så att alla skulle räkna med säkerhetsfaktor 5 stämmer dock inte.
Jag har gjort något jobb som tangerat eurocode, då har jag fått att jag ska räkna på 1,5x, men det var nog en förenkling av det hela, köp EN 109x om du är nyfiken.
Just de uppdragen råkade vara i just gruvmiljö också. :)

Har hänt att jag räknat på vindlast också och min uppfattning är att det är ett flertal faktorer som utgör själva säkerhetsfaktorn inom byggstandarder. .

Just för trappor finns det troligen flertalet standarder, jag har EN14122-3, men den har en industriell tillämpning och den säger så här;
[bild]
Alltså 153kg utan eller 510kg konstruerad för last och om trappens luftburna bredd understiger 1200mm skall lasten beräknas centrerat som en kvadratdecimeter med ena sidan mot trappstegets kant.
Nu förutsätter jag att detta gäller för trappor där steget har en infästning i var sin ände och inte mot mitten som TS, då bör det beräknas enligt fall 2, det mest ogynnsamma läget dvs ena yttre hörnet.

Ser inget konstigt med detta, säkerhetsfaktor blir då 2,18 eller 7,28.
Jag kan bara hänvisa till det jag lärde mig i skolan för 20år sen och då räknade vi alltid med säkerhetsfaktor 5. Jag förstår naturligtvis att det inte alltid är så.
Kul att lära sig mer, jag antar att trappen i detta fall uppfyller denna standard?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rivig tråd detta.

Allt för en trappa som har 2st uppebara brister med en tokig avfasning an vangstycke och långt utstick i ogynnsam riktning. Hade stegen varit i plywood hade det aldrig varit ett problem.

En riskkonstruktion där svagheten uppenbarat sig.

Sen går det att förstärka undertill genom att t.ex. limma en plåt.
Lihade nog limmat tillfälligt för att senare bytt alla stegen mot nya i t.ex. möbelplywood som tål belastningen bättre
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Rivig tråd detta.

Allt för en trappa som har 2st uppebara brister med en tokig avfasning an vangstycke och långt utstick i ogynnsam riktning. Hade stegen varit i plywood hade det aldrig varit ett problem.

En riskkonstruktion där svagheten uppenbarat sig.

Sen går det att förstärka undertill genom att t.ex. limma en plåt.
Lihade nog limmat tillfälligt för att senare bytt alla stegen mot nya i t.ex. möbelplywood som tål belastningen bättre
Ett mycket bra inlägg på slutet som fångar i princip allt tekniskt som man behöver förstå.

Vi borde göra en annan tråd om det som gick snett i övrigt med den här tråden. Eller förresten, vi kanske ska glömma den när jag tänker efter.

Eller… så skapar vi en ny tråd (om det inte finns redan) där vi lägger upp prylar som vi byggt som inte håller måttet. Det kommer vi alla lära oss mycket av tror jag. En tråd där man i likhet med TS blottar sig, där man visar hur har tänkt? Jag ska rota från några synder tamejfan som jag har på bild.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Jag tycker förresten också du har byggt en snygg trappa, glömde säga det. :)

Nä, såklart kommer även en rejält byggd trappa i ek ta stryk av en sån snäll. Men den kommer inte gå av så.

Och jag tror inte på dig när du säger att du kan stå längst ut på dina steg och småhoppa utan att det sviktar. Det vill jag se på film när det sker i sånt fall! :)

Till ämnet: många tvingar längs hela vägen, och håll koll på att den tvingas ihop helt rakt. Kanske tvinga nedåt också.
Jag tycker inte att trappan är snygg. Men jag respekterar andras designideal och smaken är bekant som baken och tråden handlar inte om estestik utan om lim.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.