Hej,

Jag håller på att bygga lite loungemöbler utomhus men vet ej hur jag ska behandla dem. Först var jag inne på att bränna dem, "shou sugi ban" eller vad det nu heter, men vågar inte lita på att få de så rena att de inte sotar av sig på kläder, om man inte förseglar ytan med något mer.

Sen funderade jag på roslagsmahogny men är åter igen lite rädd för att de ska klibba eller färga av sig. Funkar det på möbler?

Linoljefärg är ju ett alternativ men jag orkar inte riktigt med processen.

Har ni något tips på vad som skyddar träet, inte möglar och där det räcker med 1 behandling? Gör det träet lite mörkare är det ett plus.

Hemmagjord träsoffa på hjul, uteplats, leksaker i bakgrunden, gräsmatta, fordon, träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Roslagsmahogny klibbar rätt länge efter behandling. Jag testade oljebets för några veckor sedan på ett bord och det blir användbart på klartkortare tid. Mitt var ofärgat, men gör träet en aning mörkare. Jag lägger in bild på furubordet så ser du hur det kan bli. Det med pigment har jag inte testat, men jag har sett uppgifter om att det tar längre tid för den att torka/härda.

Trädäck med matbord, stolar, hängmatta i bakgrunden, grönt gräs, lekplats, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VLJ och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Är det Herdins?
Torktiden för behandlingen är inte jätteviktig egentligen, utan mest att det inte färgar av sig eller klibbar när det väl är torkat.
 
Tror det var Herdins. Jag kan kolla när jag kommer hem. Är torktiden fortfarande inte viktig om jag säger att det är en vecka på tjärolja och en månad för roslagsmahognyn innan jag skulle sätta mig på stolen?
 
Ok riktigt så illa trodde jag inte att det var! Klart till midsommar är ambitionen
 
Då funkar tjäroljan om du målar nu i helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.