P patriklarsson skrev:
Det kan jag inte svara på, de avgör ju bygganmälan/lov från fall till fall.
Det finns nog många trappor som hamnat mellan stolarna och det finns också många byggen där de kräver in konstruktörer.
I en kommun som berör mig, kräver de detta ex när man bygger övervåning, vilket brukar vara vanligt i fall med trappor.
Därmed ingår även trappen i ansökan.
Eller har jag fel?

Normalt sett tittar en konstruktör på vanlig last, vad gäller fordon räknas en passagerare till 70kg, vi säger därför att den ska hålla detta och 5ggr så mycket, det är en vanlig säkerhetsmarginal. Det blir 350kg. Man får därmed förutsätta att trappen aldrig kommer belastas med mer vikt, den skall således klara 3st 115kg personer som står i den samtidigt.

Man får också förutsätta att denna last skall klaras inom en yta som motsvarar en fotsula och på hela trappstegets yta.
En fot är ganska liten.

Jag har svårt att se att denna trapp klarar en fot på 350kg längst ut på trappsteget och av den anledningen tror jag inte att en konstruktör har godkänt bygget.
Därmed ej heller kommunen, ifall de krävt in utlåtande, vilket jag därmed förutsätter att de inte har.
Varpå jag skrev att det troligen inte är i ett en- eller flerbostadshus den är placerad.
När jag byggde mitt hus för några år sedan ställde kommunen inga frågor om trappen. Däremot var dom intresserade av ledstången.
 
P patriklarsson skrev:
Det kan jag inte svara på, de avgör ju bygganmälan/lov från fall till fall.
Det finns nog många trappor som hamnat mellan stolarna och det finns också många byggen där de kräver in konstruktörer.
I en kommun som berör mig, kräver de detta ex när man bygger övervåning, vilket brukar vara vanligt i fall med trappor.
Därmed ingår även trappen i ansökan.
Eller har jag fel?

Normalt sett tittar en konstruktör på vanlig last, vad gäller fordon räknas en passagerare till 70kg, vi säger därför att den ska hålla detta och 5ggr så mycket, det är en vanlig säkerhetsmarginal. Det blir 350kg. Man får därmed förutsätta att trappen aldrig kommer belastas med mer vikt, den skall således klara 3st 115kg personer som står i den samtidigt.

Man får också förutsätta att denna last skall klaras inom en yta som motsvarar en fotsula och på hela trappstegets yta.
En fot är ganska liten.

Jag har svårt att se att denna trapp klarar en fot på 350kg längst ut på trappsteget och av den anledningen tror jag inte att en konstruktör har godkänt bygget.
Därmed ej heller kommunen, ifall de krävt in utlåtande, vilket jag därmed förutsätter att de inte har.
Varpå jag skrev att det troligen inte är i ett en- eller flerbostadshus den är placerad.
Mycket svammel här. Har du någon aning om vad som gäller eller gissar du bara? Var finns kravet på att ett trappsteg skall klara 350 kg på en yta av en fot?? Du får sluta gissa nu och plocka fram gällande fakta.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
När jag byggde mitt hus för några år sedan ställde kommunen inga frågor om trappen. Däremot var dom intresserade av ledstången.
De behöver ju inte göra det om de anser det ställt utom tvivel att trappen uppfyller sin funktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R roli skrev:
Mycket svammel här. Har du någon aning om vad som gäller eller gissar du bara? Var finns kravet på att ett trappsteg skall klara 350 kg på en yta av en fot?? Du får sluta gissa nu och plocka fram gällande fakta.
Det är normala konstruktionsregler i Sverige att hållfastheten är åtminstone 5ggr normal belastning, köper man något från Kina är det troligen mindre, därav kvaliteten. Det fungerar "för det mesta".

Kom du gärna med motbevis istället så slipper jag ta den bollen.
Känner du någon konstruktör?
En polare i Västerviks kommun fick anlita en konstruktör för att rita och sedan bygga ett enbilsgarage.
Det kravet finns inte i de kommuner jag håller till i som exempel. Det är upp till bygginspektören och kan variera från fall till fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det var ju inget svar på mina frågor. Du vet alltså inte?
 
R roli skrev:
Det var ju inget svar på mina frågor. Du vet alltså inte?
Jag gissar. Har du någon aning?

Jag har inte sagt att det finns ett krav, utan hur man konstruktionsmässigt räknar.
Är måttet från vangstycket ut till kanten 300mm och en fot 10cm bred räknar man lastpunkten på 250mm och arean för en fot, sedan tar man hållfastheten för träslaget, i detta fall förmodligen furu, adderar tjocklek och djup, resterande beräkningar innefattar högstadiematematik.
Jag kommer inte ihåg allt nu 20år senare och har inget behov av att sätta mig in i det heller men det kommer säkert tillbaka fort om jag skulle få lust.

De trappor jag har bör klara 350kg utan problem, det är inte speciellt mycket.
Jämför med en takstol och de krafter ett tak utsätts för. Bara betongpannor väger runt 3,5 ton/100kvm.
Det ska sedan klara 15 ton snölast.

Så vad är det du undrar?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M myrstack skrev:
nu är jag kluven om jag ska sniffa limmet eller ta fram popcorn :thinking:
Varför "eller" när "och" finns? :p
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Din dubbelmoral är komisk.
Anmäld för vad?
Att jag har andra åsikter än dig?
Det finns ingen konstruktör som delar dina åsikter?
Om du har ett intyg på trappen från byggnadskontoret, kan du väl lägga upp en kopia här?

Mina synpunkter är relevanta vad gäller konstruktionen av din trapp och det är knappast bara du som ska föra en monolog här, speciellt inte med tanke på flera felaktigheter du kommer med som kan inspirera andra att göra samma misstag.

Jag respekterar dina val och det är därför jag tycker att du ska stå för dom som en karl, utan att komma med påhitt.
Förstå dina val, hur ska jag kunna det när jag tycker dom är felaktiga??
Du övertygar mig inte.
Jag har inga aggressioner emot dig om du nu tror det, däremot kommer du nu med hot?
Tror du att ett exempel som ovan, utmålar dig som en idiot?
Det finns många människor som dagligen utsätter andra för fara utan att tänka sig för eller ens bry sig.
Av den anledningen finns det lagar och regler, därav intressant att se om ditt bygge uppfyller dessa?
Vi hade inte behövt dra det till sin spets om du bara tagit till dig av mer erfarna åsikter, vilka du skiter i :)
Ge dig.
 
Bara för skojs skull hittade jag att en fot har ca 73cm2 kontaktyta. Därmed blir 350kg under 5kg/cm.

Det kan vi förutsätta att de flesta hårdare träslag tål då ett trägolv av pinnstol får utstå högre vikt.
Därmed kommer hållfastheten avgöras av infästningar och de bärande delar i konstruktionen.

Det är skillnad på att ha en trapp man kan gå lugnt och försiktigt i, jämfört med en trapp man kan stå o hoppa i.
Man måste inte göra det, men det kan hända, därför tar en konstruktör höjd för det iom sina beräkningar.

Det skiljer säkert lite mellan olika konstruktörers åsikter, men i grund och botten är det samma skola/lära.

Allt som tillverkas bygger på dessa teorier och vet man inte vad man gör, ja då går det som med bron i Indien.

Man kan även konstruera ett tak som klarar sommarhalvåret eller dagar utan väder och vind, det fungerar tillsvidare men uppfyller heller inte de regler som finns.

Jag tycker frågan är ganska irrelevant i tråden, men jag gillar heller inte TS otrevliga attityd.
Det finns folk här med betydligt mer erfarenhet, som kanske uttalar sig av en anledning.
Att då ta illa upp är fel väg att gå.
 
  • En hög med knäckt vetekorn på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Bara för skojs skull hittade jag att en fot har ca 73cm2 kontaktyta. Därmed blir 350kg under 5kg/cm.

Det kan vi förutsätta att de flesta hårdare träslag tål då ett trägolv av pinnstol får utstå högre vikt.
Därmed kommer hållfastheten avgöras av infästningar och de bärande delar i konstruktionen.

Det är skillnad på att ha en trapp man kan gå lugnt och försiktigt i, jämfört med en trapp man kan stå o hoppa i.
Man måste inte göra det, men det kan hända, därför tar en konstruktör höjd för det iom sina beräkningar.

Det skiljer säkert lite mellan olika konstruktörers åsikter, men i grund och botten är det samma skola/lära.

Allt som tillverkas bygger på dessa teorier och vet man inte vad man gör, ja då går det som med bron i Indien.

Man kan även konstruera ett tak som klarar sommarhalvåret eller dagar utan väder och vind, det fungerar tillsvidare men uppfyller heller inte de regler som finns.

Jag tycker frågan är ganska irrelevant i tråden, men jag gillar heller inte TS otrevliga attityd.
Det finns folk här med betydligt mer erfarenhet, som kanske uttalar sig av en anledning.
Att då ta illa upp är fel väg att gå.
Vad är det för fel på dig? Fjant..
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Det är normala konstruktionsregler i Sverige att hållfastheten är åtminstone 5ggr normal belastning.
Nu var det rätt länge sedan jag gick i skolan, men det där stämmer väldigt dåligt med min minnesbild.

Sedan undrar jag vad TS gjort som fått dig närmast besatt i att ge dig på honom. Visst, lite dålig attityd i bemötandet från honom i början, men nu har du tagit över den rollen med råge. Dags att släppa det här och gå vidare nu.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu var det rätt länge sedan jag gick i skolan, men det där stämmer väldigt dåligt med min minnesbild.

Sedan undrar jag vad TS gjort som fått dig närmast besatt i att ge dig på honom. Visst, lite dålig attityd i bemötandet från honom i början, men nu har du tagit över den rollen med råge. Dags att släppa det här och gå vidare nu.

Jag gillar inte attityden?
Har inte skrivit något negativt om TS mer än att jag ser ett flertal brister i konstruktionen och får till svar att det absolut inte finns några.
Varpå TS vill anmäla mig efter ett exempel på vad som skulle kunna hända vid en felkonstruktion och därefter kommer med hot som, "hoppas att något händer dig" osv.
Jag tar absolut inte illa upp, men tycker att jag kan visa på att jag vet vad jag snackar om, tills motsatsen är bevisad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
[media]
Jag gillar inte attityden?
Har inte skrivit något negativt om TS mer än att jag ser ett flertal brister i konstruktionen och får till svar att det absolut inte finns några.
Varpå TS vill anmäla mig efter ett exempel på vad som skulle kunna hända vid en felkonstruktion och därefter kommer med hot som, "hoppas att något händer dig" osv.
Jag tar absolut inte illa upp, men tycker att jag kan visa på att jag vet vad jag snackar om, tills motsatsen är bevisad.
Visst.. skoja lite med ts är ok men du verkar ju ha allvarliga problem.
Skaffa dig ett liv.
 
A
Jag fullkomligen ÄLSKAR alla dessa trådar om dimensionering!

Så många självutnämnda experter, övertygade om sin egen ofelbarhet.
Sällan eller aldrig finns något annat än tyckande, framfört som fakta.
ldrig någon hänvisning till gällande normer och regler. Bara godtyckliga gissningar.

Behöver beställa mer popcorn inför nästa föreställning!
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Visst.. skoja lite med ts är ok men du verkar ju ha allvarliga problem.
Skaffa dig ett liv.
Var i ligger det du upplever som ett problem?
TS kan uppenbarligen inte ta skämt, ej heller ifrågasättande kommentarer.
Att jag tar upp konstruktions/lov frågor beror på att TS blånekar allt men har jobbat endel i byggsvängen? Vilket för mig är oroväckande.
Jag skulle satsa på ett annat yrke.
Tack, detsamma?? (Jag är väldigt nöjd med mitt liv)!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.