F frasen_36 skrev:
Sorry om du har en så udda bil med så liten marginal
Jag har lika lite marginal på min bil. Har du något exempel på bil som har 10 mil kvar när mätaren är nere på 0 (inte när varningslampan tänds, utan när det står 0 liter/km kvar).
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
F
B buffyin skrev:
Har du inte 2 mil till en laddare i Norrland så kostar era hus 5kr och en halv dosa snus, så kan bekosta en större batteri i bilen.
Eller så har man en riktig bil..
 
  • Haha
buffyin
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Bensin- & dieselbilar har många gånger större marginal som reserv.
Vad du har för marginaler och reserv bestämmer du väl själv. Har du exempelvis 30 mils räckvidd är det upp till dig själv om du vill betrakta tio mil eller tio km som reserv.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
F frasen_36 skrev:
Uppe i norrland finns då f..n inga laddställen alltid inom 2 mil.
Bensin- & dieselbilar har många gånger större marginal som reserv.
Fast det beror ju helt på att du tittar på något helt annat. Det du kallar för reserv är när det blir rätt på tankmätaren, dvs "nu är det dags att tanka snart". Det kan du ju ha på en elbil också, ladda när det är 20% kvar. Det man talar om här är när mätaren anger att man kommer 0 km till med kvarvarande laddning. Då kommer man oftast 1-2 mil till. Det gör man inte med ett bensinbil eller dieselbil normalt.

F frasen_36 skrev:
Eller så har man en riktig bil..
En elbil passar inte alla, men är man lite vuxen så tramsar man inte om att det inte är en bil och är man lite vuxen så inser man skillnaden i betydelsen av reserv i ovanstående fall.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
F frasen_36 skrev:
Sorry om du har en så udda bil med så liten marginal.
Vadå sorry?
Den visar ju nästan rätt.

Att ha en bil med många mils felvisning är ganska udda och något man kan tycka är sorry.

Menar du att din bils bränslemätare vissar jättefel, och att det är en fördel? Märkligt sätt att resonera.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det beror ju helt på att du tittar på något helt annat. Det du kallar för reserv är när det blir rätt på tankmätaren, dvs "nu är det dags att tanka snart". Det kan du ju ha på en elbil också, ladda när det är 20% kvar. Det man talar om här är när mätaren anger att man kommer 0 km till med kvarvarande laddning. Då kommer man oftast 1-2 mil till. Det gör man inte med ett bensinbil eller dieselbil normalt.


En elbil passar inte alla, men är man lite vuxen så tramsar man inte om att det inte är en bil och är man lite vuxen så inser man skillnaden i betydelsen av reserv i ovanstående fall.
Hur långt man kan komma när den står på noll eller lyser rött på bensinbilen. Det är nog helt omöjligt och säga att det är si eller så. Eftersom det beror på många olika saker. Jag kan tänka mig att det finns elbilar som stannar vid noll. Och andra som rullar 2-3mil. På samma sätt är med en bensinbil. Vissa räknar ner 5km i taget. Då kan man tänka sig att felmarginalen är ganska stor. Sen misstänker jag att mätaren säkerligen lämnar lite marginal. Sen vet jag inte om är något säljargument? Å andra sidan jag har aldrig testat att fortsätta köra så.eventuell marginal är för mig ointressant. Jag tankar ganska fort efter att börjat lysa rött. Finns ingen anledning att vänta. Jag tror inte att jag kommer förändra mitt sätt att tänka när det gäller att ladda som att tanka.
När mätaren går net mot rött då laddar man.
Ibland får jag för att det blir mycket små laddande om man kör el bil. Men det kanske är mest i början innan man lärt sig känna att köra med elbil
 
F
B buffyin skrev:
Du glömde nämna vid -20 grader i ditt exempel.
Skulle du köra den sträckan med nödreserver med ICE bil? Tror inte det så gör nog inte det med el bil med.

I TS hall behövde han ha 7mil för att klara sig. Så har har bleknat 6-7 så finns det lite marginal att ta sig hem.
Minus 20 är det inte sällan..
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur långt man kan komma när den står på noll eller lyser rött på bensinbilen. Det är nog helt omöjligt och säga att det är si eller så. Eftersom det beror på många olika saker. Jag kan tänka mig att det finns elbilar som stannar vid noll. Och andra som rullar 2-3mil. På samma sätt är med en bensinbil. Vissa räknar ner 5km i taget. Då kan man tänka sig att felmarginalen är ganska stor. Sen misstänker jag att mätaren säkerligen lämnar lite marginal. Sen vet jag inte om är något säljargument? Å andra sidan jag har aldrig testat att fortsätta köra så.eventuell marginal är för mig ointressant. Jag tankar ganska fort efter att börjat lysa rött. Finns ingen anledning att vänta. Jag tror inte att jag kommer förändra mitt sätt att tänka när det gäller att ladda som att tanka.
När mätaren går net mot rött då laddar man.
Ibland får jag för att det blir mycket små laddande om man kör el bil. Men det kanske är mest i början innan man lärt sig känna att köra med elbil
Precis, jag ville bara påpeka att det blir tokigt om man jämför två olika saker, när bränslelampan tänds (eller man kommer ner på rött) mot att bilen räknat ut att man har 0 km kvar att ta sig med den energivärde man har kvar.
Kör jag min bränslebil tills datorn säger att jag har bränsle för 0 km kvar så kommer jag inte särskilt långt, dvs frasen_36s uppgift att man kommer längre på reserven beror helt enkelt på att man talar om helt olika saker.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Minus 20 är det inte sällan..
Precis, så tack vare att jag vill köra från Skåne till Åre med hästsläpp i -20 grader. Så hästarna kan få lite sportlov, funkar det inte på en laddning så är elbilar dåliga. Gör jag detta? Nej, men banne mig ska jag kunna!

Men Elbilar är egentlig perfekta för lång pendling varje dag om man har långt för att hålla nere resekostnaden. Men det kommer alltid finnas undantag. Om TS behöver 7mil räckvidd så borde de flesta bilar klara ToR även på vintern utan problem med WLTP på ca 500km.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
F
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vadå sorry?
Den visar ju nästan rätt.

Att ha en bil med många mils felvisning är ganska udda och något man kan tycka är sorry.

Menar du att din bils bränslemätare vissar jättefel, och att det är en fördel? Märkligt sätt att resonera.
På min bil tänds varningslampan (som är definierad RESERV) när det är 6-8 liter kvar som reserv vilket räcker ytterligare 8-12 mil. Att surra om hur långt man kommer när tanken är helt tom är bara löjeväckande. Lika löjligt som att prata om hur långt man kommer vid ett totalt urladdat batteri. Dvs totalt ointressant. Dessutom har jag alltid under mina ca 200000 körda mil alltid haft reservdunk på 5 liter med – och den skulle jag lätt komma ytterligare 6-7 mil. Har aldrig behövt utnyttjat den till egna bilen men till t.ex gräsklippare, motorsågar och liknande. Apropå det: Hur ser reservdunken ut för en batteribil?? Är det ett bensin- eller diesel-elverk i bagaget???
 
Fairlane
F frasen_36 skrev:
På min bil tänds varningslampan (som är definierad RESERV) när det är 6-8 liter kvar som reserv vilket räcker ytterligare 8-12 mil. Att surra om hur långt man kommer när tanken är helt tom är bara löjeväckande. Lika löjligt som att prata om hur långt man kommer vid ett totalt urladdat batteri. Dvs totalt ointressant. Dessutom har jag alltid under mina ca 200000 körda mil alltid haft reservdunk på 5 liter med – och den skulle jag lätt komma ytterligare 6-7 mil. Har aldrig behövt utnyttjat den till egna bilen men till t.ex gräsklippare, motorsågar och liknande. Apropå det: Hur ser reservdunken ut för en batteribil?? Är det ett bensin- eller diesel-elverk i bagaget???
Dessutom tiden för eventuell tankning: Reservdunk ca 5 min. El: ...timmar
Ja, men du förstod väl ändå att du jämförde äpplen och päron, men valde ändå att medvetet tolka det fel, för att du ogillar elbilar? Är inte det rätt barnsligt?

Själv kör jag inte runt med någon reservdunk i bilen och har inte gjort de senaste 30 åren eller så. Varför köra runt 200' mil med en reservdunk som du aldrig behövt använda?

Eftersom jag inte kör runt med reservdunk i bilen eftersom jag tankar i tid så tror jag att jag klarar det den dagen jag kör elbil också.

Sluta tramsa om riktiga och oriktiga bilar. De gör alla sitt jobb och är båda sina styrkor och svagheter. På samma sätt som att en liten bil och en stor bil har sina fördelar. Sen finns det såklart alltid någon person med taskigt självförtroende som anser att en bil som inte får dra minst 2,5 ton på kroken är en leksakbil också, lika löjligt det.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Ibland undrar man om folk här är 5 år gamla. Det verkar så ibland på argumenten som framförs. T ex. måste bilar låta brum brum för att räknas som "riktig bil".:rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
F frasen_36 skrev:
På min bil tänds varningslampan (som är definierad RESERV) när det är 6-8 liter kvar som reserv vilket räcker ytterligare 8-12 mil. Att surra om hur långt man kommer när tanken är helt tom är bara löjeväckande. Lika löjligt som att prata om hur långt man kommer vid ett totalt urladdat batteri. Dvs totalt ointressant. Dessutom har jag alltid under mina ca 200000 körda mil alltid haft reservdunk på 5 liter med – och den skulle jag lätt komma ytterligare 6-7 mil. Har aldrig behövt utnyttjat den till egna bilen men till t.ex gräsklippare, motorsågar och liknande. Apropå det: Hur ser reservdunken ut för en batteribil?? Är det ett bensin- eller diesel-elverk i bagaget???
Är det något som är löjeväckande så är det du.

Någon påtalar att det finns 1-2 mil kvar att köra när bilen indikerar 0 km, och du börjar yra om att på "riktiga bilar" finns det 8-12 mil kvar att köra när varningslampan tänds. Ingen har diskuterat körsträcka när lampan tänds, utan diskusionen var när bilen indikerar 0 km körsträcka kvar.

För övrigt så tänds varningen när det är 9,6 mil kvar på min låtsas bil. För det är ju ingen riktig bil eftersom den inte låter brum brum.

Om du kört 200000 mil utan att behöva använda reservdunken en enda gång, men ändå fortsätter att åka omkring med den så är en motiverad fråga: Varför?

Följdfrågan blir: Varför finns det över huvud taget ett intresse för hur "reservdunken för en batteribil" ser ut?

Själv kastade jag ur reservdunken på tidigt 90-tal, när jag lärt mig hur en bil fungerar. Har aldrig kört slut på varken bränsle eller el.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
F
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Är det något som är löjeväckande så är det du.

Någon påtalar att det finns 1-2 mil kvar att köra när bilen indikerar 0 km, och du börjar yra om att på "riktiga bilar" finns det 8-12 mil kvar att köra när varningslampan tänds. Ingen har diskuterat körsträcka när lampan tänds, utan diskusionen var när bilen indikerar 0 km körsträcka kvar.

För övrigt så tänds varningen när det är 9,6 mil kvar på min låtsas bil. För det är ju ingen riktig bil eftersom den inte låter brum brum.

Om du kört 200000 mil utan att behöva använda reservdunken en enda gång, men ändå fortsätter att åka omkring med den så är en motiverad fråga: Varför?

Följdfrågan blir: Varför finns det över huvud taget ett intresse för hur "reservdunken för en batteribil" ser ut?

Själv kastade jag ur reservdunken på tidigt 90-tal, när jag lärt mig hur en bil fungerar. Har aldrig kört slut på varken bränsle eller el.
Som jag skrev, dunken som inte är i vägen, finns med bl.a för andra ändamål och har använts för sådana som du som "trott" att de minsann visste och kunde... Likadant med verktyg. Jag har verktygslåda med som använts många gånger när jag hjälpt andra som inte har något användbart verktyg med sig. I förrgår bytte jag t.ex. tändspole på en åkgräsklippare hos en bekant.
 
Fairlane
F frasen_36 skrev:
Som jag skrev, dunken som inte är i vägen, finns med bl.a för andra ändamål och har använts för sådana som du som "trott" att de minsann visste och kunde..
Jag tror snarare att du hjälpt folk som chansar, än folk som tror att de vet hur man tankar i tid, eller är du den enda som kommit på hur man tankar i tid?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.