Dom flesta vattnar för mycket. Lite men ofta, det behövs inte någon rotblöta eftersom det inte finns rötter. När man fått jorden fuktig en bit ner efter första vattningen går det oftast bra att bara duscha av ytan ett par gånger om dagen beroende på väder.

Jag tar bara vattenslangen. Mest vatten på kortast tid och lätt att få det dit jag vill. Om det inte är hela gräsmattor. Då kan det underlätta med spridare på väl valda ställen.

Men håll det bara fuktigt där fröna är. Resten spelar ingen roll innan fröna satt rötter. Det där med att rötterna inte söker sig neråt om du bara vattnar ytan är skitsnack också.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
~3år så tar det sig... hade en stor del av gräsmattan sönderkört och saker när fixade ny terass... lämnade som det var och nu syns det inga spår efter det förutom få ställen där det tar i med gräsklipparn med nivåskillnad med inget som petar iaf ^^
 
  • Gilla
Elinaelina
  • Laddar…
Sådär blir det nästan alltid. Det är närapå omöjligt att få en jämn och tät gräsmatta första året. Jag tycker tillochmed att du lyckats ovanligt bra på så kort tid. Det brukar som sagt dröja tre år innan gräsmattan är riktigt tät och fin. Den brukar, som du ser, kunna se okej ut redan första året. Om det inte vore för alla kala fläckar som tycks vara ofrånkommliga. Sist jag sådde gräs, var på hård lera, med bara ett par centimeter jord på. Jag trodde det var för mager jord, när det såg ut som hos dig, efter en hel sommar. Därför la jag på lite gödsel. Men tyvärt dog hela gräsmattan an det. Den "brann" upp, då det tydligen blev för mycket näring. Så ha inte för bråttom.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
A AG A skrev:
Sådär blir det nästan alltid. Det är närapå omöjligt att få en jämn och tät gräsmatta första året. Jag tycker tillochmed att du lyckats ovanligt bra på så kort tid. Det brukar som sagt dröja tre år innan gräsmattan är riktigt tät och fin. Den brukar, som du ser, kunna se okej ut redan första året. Om det inte vore för alla kala fläckar som tycks vara ofrånkommliga. Sist jag sådde gräs, var på hård lera, med bara ett par centimeter jord på. Jag trodde det var för mager jord, när det såg ut som hos dig, efter en hel sommar. Därför la jag på lite gödsel. Men tyvärt dog hela gräsmattan an det. Den "brann" upp, då det tydligen blev för mycket näring. Så ha inte för bråttom.
har också läst om att för mkt näring inte heller blir bra.. svår balansgång! Det är väl tålamod som gäller
 
tensiden tensiden skrev:
Dom flesta vattnar för mycket. Lite men ofta, det behövs inte någon rotblöta eftersom det inte finns rötter. När man fått jorden fuktig en bit ner efter första vattningen går det oftast bra att bara duscha av ytan ett par gånger om dagen beroende på väder.

Jag tar bara vattenslangen. Mest vatten på kortast tid och lätt att få det dit jag vill. Om det inte är hela gräsmattor. Då kan det underlätta med spridare på väl valda ställen.

Men håll det bara fuktigt där fröna är. Resten spelar ingen roll innan fröna satt rötter. Det där med att rötterna inte söker sig neråt om du bara vattnar ytan är skitsnack också.
jaså? Jag som trodde det var viktigt att det blev riktigt genomblött. Isf har vi prioriterat helt fel haha
 
E Elina Possebo skrev:
jaså? Jag som trodde det var viktigt att det blev riktigt genomblött. Isf har vi prioriterat helt fel haha
Om du visste vad olika teorier det finns om gräsmattors skötsel.:D
Efter många år med hus har jag minimerat skötsel av dem, från "hysteriskt" grönt och välklippt. Idag har jag minimerat dem och med dagens torka så får de lite gödsel och klippning.
 
A AG A skrev:
Sådär blir det nästan alltid. Det är närapå omöjligt att få en jämn och tät gräsmatta första året. Jag tycker tillochmed att du lyckats ovanligt bra på så kort tid. Det brukar som sagt dröja tre år innan gräsmattan är riktigt tät och fin. Den brukar, som du ser, kunna se okej ut redan första året. Om det inte vore för alla kala fläckar som tycks vara ofrånkommliga. Sist jag sådde gräs, var på hård lera, med bara ett par centimeter jord på. Jag trodde det var för mager jord, när det såg ut som hos dig, efter en hel sommar. Därför la jag på lite gödsel. Men tyvärt dog hela gräsmattan an det. Den "brann" upp, då det tydligen blev för mycket näring. Så ha inte för bråttom.
Inga konstigheter att ha en tät gräsmatta på 30 dagar utan rajgräs, handlar bara om att veta vad man gör.

Som så många andra så gäller det att vattna ofta men lite tills man ser små gröna fjun som är 1-2cm då kan man dra ner antalet gånger man vattnar men öka mängden/tiden.

Efter ca 25-40 dagar beroende på kan man helt sluta vattna gräset och bara vattna vid behov.
 
L Lutte skrev:
Inga konstigheter att ha en tät gräsmatta på 30 dagar utan rajgräs, handlar bara om att veta vad man gör.

Som så många andra så gäller det att vattna ofta men lite tills man ser små gröna fjun som är 1-2cm då kan man dra ner antalet gånger man vattnar men öka mängden/tiden.

Efter ca 25-40 dagar beroende på kan man helt sluta vattna gräset och bara vattna vid behov.
vad ska man ha för typ av gräs, och hur ska man gå tillväga för att få det tätt på 30 dagar?
 
E Elina Possebo skrev:
vad ska man ha för typ av gräs, och hur ska man gå tillväga för att få det tätt på 30 dagar?
Typ av gräs beror helt på vad man har för krav! En blandning av ängsgröe, rödsvingel och rajgräs är en populär blandning. Men den har ju vissa nackdelar beroende på blandningen.

Men en fröblandning från seriösa aktörer går nästan aldrig fel.

En tät gräsmatta på 30 dagar handlar bara om att göra det efter konstens alla regler.
Det börjar redan med en bra såbädd av bra jord.

Sen handlar det om att få ut rätt mängd frön jämt fördelat, jag brukar ligga i överkant av rekommenderad mängd. Enda som händer att det går fler frön vilket kostar mer.
Sen gäller det att myllra ner gräsfröna.

Olika frön vill ligga på olika djup, men det är svårt att uppnå så att köra med en viktad gallervält i flera olika riktningar är rätt väg att gå.

Små ytor kan man myllra med en kratta men större ytor är det gallervällt som gäller.


Sen det viktigaste, vattna! 10minuter med spridaren kan räcka men det kan behövas göras 10 gånger per dag beroende på väder och vind. Marken ska vara konstant fuktig inte blöt. Inget stående vatten eller syndafloder.

Gödsla behöver du inte göra, risken är att salterna i allt konstgödsel skapar eller rent av dödar gräsplantor.

Finns seedstart/seedbooster inget jag har testat så vet inte om det är bra grejer utan jag har gödslat med vanligt gödsel kallas för spoon feeding.
 
S
Om du dränerade om i mars så kommer marken sätta sig framöver och det kommer bli ojämnt. Så du kommer ändå behöva fylla upp svackor och så nytt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.