Hej,

Skulle behöva lite smarta tanker från er.

Huset hade tidigare en stenbeklädd betongtrappa. Den var gjuten mot väggen, huset är ett suteränghus så trappan var delvis gjuten mot betonghålstenen och mot trästommen.

Det senare har resulterat i rötskador. Jag ska gjuta en ny trappa och vill försöka göra så rätt som möjligt.

Jag har tagit bort det dåliga virket, ersatt med reglar och träfiberisolering, sedan på det 22mm plank, på baksidan satte jag lindrev.

Jag tänkte sätta en plåt bakom trappen men antar att min fråga är om jag;
- Sätter plåten direkt mot vindpapp, gjuter mot - Risk för kondens på baksidan av plåten ?
- Sätter plåten direkt mot vindpapp, gjuter en luftspallt mellan trappa och plåt - Risk för kondens ? lite fulare ?
- Försöker motverka ev. kondens genom att sätta syllpapp mellan Vindpapp och plåt ?
- Sätter en luftspallt mellan plåt och trästomme, gjuter mot
- Sätter luftspallt mellan plåt och trästomme, gjuter en luftspalt

Lite illustrativa bilder


Schematisk illustration av väggkonstruktion med trästomme, luftspalt, och plåt på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram av väggkonstruktion med trästomme, ventilerad träpanel och plåtdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk bild av väggkonstruktion med trästomme, träpanel med luftspalt och plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här ser ni lite bilder för ökad förståelse.
1: hur jag lagade skadorna
Byggnadsfasad med till synes pågående fundamentreparation eller -förstärkning, synliga isolerplattor och konstruktionsvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädörr till hus, tegelskorsten, solskuggor, byggmaterial, renovering pågår, gryning eller skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkt trappdesign
En byggnadsingång med dubbeldörrar, trappa, räcken, och några objekt på sidorna, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Urspringlig trappa (hittade ingen bättre bild)
Ett vitt hus, dörr, fönster, renoveringsarbete pågår, rörmokargrind, ojämn trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite tjockare takpapp/asfaltspapp som fästes med häftpistol och går hela vägen uppifrån och ner är bäst. den går att gjuta mot, se bara till att den går upp till tröskeln och skyddar allt under den. Ingen plåt den kan vittra/rosta/ärga och du är tillbaka på ruta ett.
 
J jonaserik skrev:
Lite tjockare takpapp/asfaltspapp som fästes med häftpistol och går hela vägen uppifrån och ner är bäst. den går att gjuta mot, se bara till att den går upp till tröskeln och skyddar allt under den. Ingen plåt den kan vittra/rosta/ärga och du är tillbaka på ruta ett.
då finns det väl risk att man stänger inne fukt ?

tanken nu är nog att sätta på vindpapp - gles - plåt. Så plåten kommer in mellan gles och panel. Sedan gjuta mot plåten, då är det luftat bakom plåten. Denna plåt kommer väl rosta/ärga lika mycket som alla plåtdetaljer på huset ?
 
Se det så här istället.........hur länge har den gamla trappen funnits där? Leker vi nu med tanken på att du gör en ny och lagar det som är dåligt och gör det man kan för att förhindra omedelbara skador så hur länge kan man förvänta sig det håller i förlängningen? 40 år? Sen kanske det är dags för nästa att lappa och laga lite. Är inte det okej då även om allt inte är optimalt?
Ibland blir det gärna som att man överdriver det hela lite, man ser liksom en evig livslängd på det precis som att nu gör jag det här och det ska aldrig bli nå mer fel. För någon.
 
Hur förhindras "bös" och annat skräp från att komma ner i hålet? Sånt skräp riskerar att biinda fukt.
 
Vi hade samma problem. Hade till och med fått angrepp av skadeinsekter i syllen. När vi gjöt ny trappa satte vi platonmatta mellan.
Dräneringsplatta på husgrund, grävd jord, gulnande färg, isolering synlig, förberedelse inför fuktskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Stefan1972 skrev:
Se det så här istället.........hur länge har den gamla trappen funnits där? Leker vi nu med tanken på att du gör en ny och lagar det som är dåligt och gör det man kan för att förhindra omedelbara skador så hur länge kan man förvänta sig det håller i förlängningen? 40 år? Sen kanske det är dags för nästa att lappa och laga lite. Är inte det okej då även om allt inte är optimalt?
Ibland blir det gärna som att man överdriver det hela lite, man ser liksom en evig livslängd på det precis som att nu gör jag det här och det ska aldrig bli nå mer fel. För någon.
lite så måste man ju tänka, men det hindrar ju inte en från att göra det bästa i stunden. 40år är bättre än 30 år
 
K KMNelhas skrev:
Hur förhindras "bös" och annat skräp från att komma ner i hålet? Sånt skräp riskerar att biinda fukt.
Som jag tänker nu så gjuter jag trappan mot plåten. Då borde inte bös komma ner.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Vi hade samma problem. Hade till och med fått angrepp av skadeinsekter i syllen. När vi gjöt ny trappa satte vi platonmatta mellan.
[bild]
det där funkar inte hos mig då trappan går 40cm upp på väggen, där vill jag inte ha plast på utsidan av väggen.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
lite så måste man ju tänka, men det hindrar ju inte en från att göra det bästa i stunden. 40år är bättre än 30 år
jo men det är just resonemanget jag var ute efter. Om du gör det lika som tidigare kanske det håller i 30 år. Gör du det bättre kanske 40 år. Bor du ens kvar där då? Det kommer hela tiden finnas underhåll även för senare generationer hur man än gör skulle jag tro.....Man fastnar liksom i ett resonemang där man vill att det aldrig mer ska bli problem. Så bra blir det aldrig......
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
det där funkar inte hos mig då trappan går 40cm upp på väggen, där vill jag inte ha plast på utsidan av väggen.
Ah, OK. Vår gick bara upp på syllen.
 
C
@Viktor.J : Hur blev det till slut?
Efterlyser fortsatt diskussion kring olika tekniska lösningar och hur de fungerar.

Håller f.n. på att fixa rötskador på vår timmerstomme bakom den gjutna trappan. "Syllpapp" (med ordentligt uppdrag) har uppenbarligen inte fungerat. Den har snarare stängt inne fukt i stommen precis som det spekuleras i här. Är lite sugen på att lägga en platonmatta mot stommen som var ett av förslagen här, frågan är hur det funkar i praktiken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.