Vi har en kondensfri kyl och frys kombi. Med frys i botten. Har aldrig frostat igen. För en vecka sedan var det fullt av is i botten av frysen så att inte lådan gick att få in alls. 2cm tjock ren is. Jag har tagit bort isen två gånger, men tar bara ett dygn innan det är några mm isbeläggning igen.

Jag öppnade upp och tog bort ett plastskeds längst in i frysen, och såg att det runnit vatten där uppifrån. Se bild.

Någon som har aning om vad som kan vara fel?

Hittar inte nått avrinningshål i kylen att göra rent, velat vara plastskydd där med. Såg inget bakom heller.
 
  • Tom, uppenbart avfrostad frys med öppen dörr, tomma hyllor och kylskåp, ren, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom frys med isbildning och smältvatten längs botten och bakväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen tvättmaskinsutdelare med tvättmedelsrester och vatten, indikerande nyligen användning eller läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kylen eller frysen öppnad, kompressorn och rör synliga, underhåll eller reparation kan behövas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

A
tobbe.roos tobbe.roos skrev:
Vi har en kondensfri kyl och frys kombi. Med frys i botten. Har aldrig frostat igen. För en vecka sedan var det fullt av is i botten av frysen så att inte lådan gick att få in alls. 2cm tjock ren is. Jag har tagit bort isen två gånger, men tar bara ett dygn innan det är några mm isbeläggning igen.

Jag öppnade upp och tog bort ett plastskeds längst in i frysen, och såg att det runnit vatten där uppifrån. Se bild.

Någon som har aning om vad som kan vara fel?

Hittar inte nått avrinningshål i kylen att göra rent, velat vara plastskydd där med. Såg inget bakom heller.
Du har en ispropp i avrinningen du måste avfrosta frysen med att stänga av den och dra ur sladden ur väggen
samsungar händer detta alltid med efter några år
 
electroluxaren skrev:
Du har en ispropp i avrinningen du måste avfrosta frysen med att stänga av den och dra ur sladden ur väggen
samsungar händer detta alltid med efter några år
Stort tack för tipset, ska testa imorgon!

Eftersom det var så lätt att få bort isen hade jag bara avstängt några minuter.
 
A
tobbe.roos tobbe.roos skrev:
Stort tack för tipset, ska testa imorgon!

Eftersom det var så lätt att få bort isen hade jag bara avstängt några minuter.
isproppen kan ta dagar
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
isproppen kan ta dagar
Efter tre dagars tinande var allt tort igen. Nu funkar det perfekt! Stort tack
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.