Vi har ett 1,5 plans hus (Modulent) byggt 1980 på 144 kvm, med relativt öppen planlösning. Vi har vattenburen elvärme med panna från 1980 och mekanisk frånluftsventilation. Vi har oxå en kamin i vardagsrummet som vi myseldar i. Vi har bott i huset sedan 3 juli 2006 och har under första året förbrukat 15.000 KWh.

Nu börjar vi fundera på vad vi ska ha för uppvärmning. Elpannan, braskaminen och skorstenen sjunger på sista versen alla tre(braskamin och skorsten enligt sotaren). Köksfläkten (intigrerad med frånluftsventilationen) fungerar inte alls och övrig ventilation är minimal enligt besiktningen vi gjorde när vi flyttade in.

Hjälp oss att reda ut vad vi ska investera i. Själva är vi alldeles förvirrade, ena dagen tycker vi si och andra dagen tycker vi så!
 
Kanske en frånluftsvärmepump. Då får du både ventilation och varmvatten till värme och tapp.
 
Som jag skrev i ett annat inlägg så finns det idag en hel del komplettsystem. Det blir dyra investeringskosnader, men flexibilitet och därmed ekonomi blir suveränt.

Den centrala delen är en acctank, T.ex Strömsnäsbruks eller Euronom Exotank, som ersätter elpannan. De har vanligen dubbla 6 kW elpatroner i sig och kan därför fungera som elpanna. Lägg nån extra tusenlapp och få solvärmeslinga i botten om du har nått tak i söderläge. Gratis varmvatten på sommaren är fint.

Steg två är en frånluftvärmepump av enklare modell som du dockar till tanken. Ersätter Mekaniska ventilationen som antagligen oxå börjar bli sliten. Har lite dålig koll på vad som är bra här.

Steg tre är en vattenmantlad braskamin oxå dockad till tanken. Då kan du värma huset med ved kalla dar när värmeläckaget gör att frånluftsvärmepumpen inte orkar med. Vet att Euronom har tre modeller, inte koll på vad som finns i övrigt.

Steg 4 är solfångare.
 
Lägger nog min röst på en comfortzon 50/65...

Tyvär så kostar solfångare o acktank närmare 50000:- installerat o klart men i bästa fall tillgodogör man sej 3000 kWh/år...
 
perra i skogen skrev:
Kanske en frånluftsvärmepump. Då får du både ventilation och varmvatten till värme och tapp.
Tror nog jag håller med här.
Men vet inte.
Kanske lite bök att dra ventilationskanaler till och från nya pumpen?
 
Hade satt in en frånluftsvärmepump och fixat kaminen om man vill ha myset eller spara lite el på vintern.

Att knö in en acktank för att kunna koppla in vattenmantlad kamin(oftast ganska lite effekt i vattendelen) och solvärme i ett hus med öppen planlösning känns inte ekonomiskt försvarbart, plats tar tanken också. Solvärme är svårt att få nån lönsamhet i.

Ska jag böka in en acktank iett sånt här hus så skulle jag nog sätta in en riktig vedpanna också och då behövs det inget annat.
 
H
Solfångare, strömnästankar, vedkaminer mm. ger visserligen flexibilitet men till ett pris som börjar närma sig kostnaden för bergvärme utan att för den skull ge samma ekonomi. Jag skulle fundera på tre alternativ beroende på hur mycket pengar jag ville satsa.

1. 2 st luftvärmepumpar , Mitsubishi Electric, Toshiba ellet Fujitsu kompletterat med elektrisk varmvattenberedare. Stödvärme från elpannan om det blir riktigt kallt.

2. Luft-vatten pump av typ Daikin eller Aqua inVerter. Förutsätter att radiatorsystemet är av lågtemperaturtyp.

3. Bergvärme. Dyrt men kanske effektivast i ett längre tidsperspektiv. Förutsätter också att radiatorsystemet är av lågtemperaturtyp. Kan man gräva upp tomten och lägga en jordvärmeslinga i stället för ett borrhål så blir kostnaden verkligt attraktiv.
 
Eftersom de bara förbrukar 15000 kWh/år så begränsar ju det investeringsutrymmet en hel del.

Att sätta in luft/luftvärmepumpar i ett hus med så låg elförbrukning och vattenvärme känns rätt tveksamt. Gissningsvis så ligger ju åtminståne en tredjedel på hushållsel. Så där spar man ju inte in något.

Med en acctank har du möjligheter till flexibilitet framöver som du inte har med en vanlig elpanna. Kostar några tusen extra och tar upp något större golvyta eftersom de vanligen är 70 x 70 cm istället för 60 x 60 (kör själv en Euronom Exotank, dockad till luftvärmepump) men jag tycker att de obehagen lätt vägs upp av flexibiliteten. Du kan ju som sagt köra acctanken som elpanna till att börja med.

I ett hus som är från 1980 lär fläktarna till FTX-en vara rätt slut, när den ger upp så byter man den emot en frånluftsVP. Jag är egentligen inte så förtjust i dem, besparingen/(cop) är tveksam, men eftersom huset i stort sett är byggt för det så passar det ju bra här -och går bra att koppla till acctanken, Återigen utan några gigantiska extrakostnader utöver vad man skulle ha haft och elräkningen minskat något.

Samma resonemang gäller braskaminen. Med en rimlig extrakostnad kan den alltså ge extravärme till varmvattnet. Det går dock att ifrågasätta eftersom det ju är så att eftersom du har termostater i vardagsrummet och värmeåtervinning i frånluftsvärmepumpen så kommer värmetillskottet ändå vattenvärmen till nytta eftersom den inte behöver jobba lika hårt, så det kan nog funka nästan lika bra i det här fallet.

Solfångarna. Har som sagt ett acctankssystem idag. Utan solslinga. Och ett stort tak i söderläge. Retar mig nått kopiöst på att jag inte köpte slingor. Mor värmer hela sitt hus (ca 350 m², dåligt isolerat) och tappvarmavatten på sin solanläggning sommartid.

Och har man acctank kan man ju docka valfri värmepump mot den sen.
 
Tack alla för era svar. Vi har tänkt i ungefär samma banor, men har ytterligare ett alternativ som vi funderar på. Nämligen att byta elpannan mot en ny och reparera den mekanisk frånluftsventilation (ny köksfläkt och uppfräschning av övrigt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.