Ta fram popcornen, TS slutade svara 09:36 men kan fortfarande inte ta kritik?

Grejen är följande, hade den byggnad där trappen befinner sig varit ett en- eller flerbostadshus skall det anmälas till kommunen om man bygger en trapp, nu kan vi förutsätta att så ej är fallet.
Kommunen i sin tur kommer göra en bedömning om de anser att det krävs en konstruktörs utlåtande eller ej.
De vill troligen se en enklare skiss/ritning och lista över materialval osv, osv.

Hade jag varit bygglovshandläggare, hade det i detta fall inte räckt med att TS propsar för att hen har arbetat inom byggbranschen och kan "ett o annat" om trappor. Jag hade fått en dålig magkänsla och därmed gjort det enklast för mig själv, av nedan följda anledningar, och krävt att TS anlitar en konstuktör.
Konstruktören i sin tur hade slagit ner på ideen och troligen föreslagit en jättedyr lösning som TS i sin tur inte vill betala och därmed väljer att bygga en mer "normal" trapp, med kanske tre vangstycken, tjockare trappsteg och av bättre hållfasthetskvalitet osv, osv.
Varför vill då byggnadsnämnden jävlas med TS? Trots att hen gång på gång påpekar att hen är minsann inte dum eller oerfaren osv, osv.

Jo vi leker med tanken att TS skiter i att anmäla trappen till kommunen, för varför ska de förstöra TS planer med den fantastiska iden om en flytande trapp av gratis material som ligger och skräpar i uthuset?
TS kanske får besök av någon, låt säga lilla Lisa 5år, som tycker det är förbannat roligt att springa upp och ner i denna trapp när TS går på muggen för att skita.
När TS torkat sig och kommer tillbaka ligger Lisa i en hög av virke och metall, spetsad genom buken i en pöl av blod.
Ambulansen är snart på väg, men då kommer TS på att, det kanske inte är en bra idé, de kontaktar nog polisen och polisen kontaktar nog i sin tur kommunen och frågar om TS sökt bygglov eller anmälan för denna trapp som bragt lilla Lisa om livet.

Det hela slutar med att TS hamnar bakom lås & bom ett par år och varför, varför stoppade ingen på forumet TS från dessa galenskaper i tid?
Nej, att komma med kritik gör trådskapare ledsna och de får psykiska men för livet.
Kanske ändå bättre att lilla Lisa får plikta med sitt liv, oavsett kommer ju TS att övertyga polisen om att trappen var det åtminstone F*N inget fel på!!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Så här skulle man kunna göra trappans steg lite mindre känsliga för att knäckas.

Trappa med trasiga vitmålade trästeg, svarta konsoler, växt i hörnet, slitet estetiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså att såga till några trekantiga klossar, förankra dem och låta vangstycket gå in lite längre under planstegen för mer stöd.

Borde gå utmärkt att ta sig uppför trappan även med dessa utan att slå i tårna.
 
  • Svartvit spiraltrappa, trästeg, vita kanter, gröna växter, inomhusmiljö, mysig, kontrasterande ljus och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Ta fram popcornen, TS slutade svara 09:36 men kan fortfarande inte ta kritik?

Grejen är följande, hade den byggnad där trappen befinner sig varit ett en- eller flerbostadshus skall det anmälas till kommunen om man bygger en trapp, nu kan vi förutsätta att så ej är fallet.
Kommunen i sin tur kommer göra en bedömning om de anser att det krävs en konstruktörs utlåtande eller ej.
De vill troligen se en enklare skiss/ritning och lista över materialval osv, osv.

Hade jag varit bygglovshandläggare, hade det i detta fall inte räckt med att TS propsar för att hen har arbetat inom byggbranschen och kan "ett o annat" om trappor. Jag hade fått en dålig magkänsla och därmed gjort det enklast för mig själv, av nedan följda anledningar, och krävt att TS anlitar en konstuktör.
Konstruktören i sin tur hade slagit ner på ideen och troligen föreslagit en jättedyr lösning som TS i sin tur inte vill betala och därmed väljer att bygga en mer "normal" trapp, med kanske tre vangstycken, tjockare trappsteg och av bättre hållfasthetskvalitet osv, osv.
Varför vill då byggnadsnämnden jävlas med TS? Trots att hen gång på gång påpekar att hen är minsann inte dum eller oerfaren osv, osv.

Jo vi leker med tanken att TS skiter i att anmäla trappen till kommunen, för varför ska de förstöra TS planer med den fantastiska iden om en flytande trapp av gratis material som ligger och skräpar i uthuset?
TS kanske får besök av någon, låt säga lilla Lisa 5år, som tycker det är förbannat roligt att springa upp och ner i denna trapp när TS går på muggen för att skita.
När TS torkat sig och kommer tillbaka ligger Lisa i en hög av virke och metall, spetsad genom buken i en pöl av blod.
Ambulansen är snart på väg, men då kommer TS på att, det kanske inte är en bra idé, de kontaktar nog polisen och polisen kontaktar nog i sin tur kommunen och frågar om TS sökt bygglov eller anmälan för denna trapp som bragt lilla Lisa om livet.

Det hela slutar med att TS hamnar bakom lås & bom ett par år och varför, varför stoppade ingen på forumet TS från dessa galenskaper i tid?
Nej, att komma med kritik gör trådskapare ledsna och de får psykiska men för livet.
Kanske ändå bättre att lilla Lisa får plikta med sitt liv, oavsett kommer ju TS att övertyga polisen om att trappen var det åtminstone F*N inget fel på!!

Hej Patrik. Du är nu anmäld för ditt beteende. Trots jag bett dig sluta så begriper och respekterar du inte mina val och utmålar mig återkommande som en idiot. Det du nu skrev går f-n i mig över min gräns för anständighet. Hoppas du får något slags strul och en tankeställare. Begriper mig inte på folk som dig och färrre av sådana på forumet är en välgärning. Ha ett gott liv!
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kul tråd att läsa och för min del får TS ha sån trappa han vill….. men får skylla sig själv som ställer frågan som han gjort i ett byggahusforum…….

hade ju bara varit att limma ihop steget…. Håller det så funkar det annars byt till att nytt :thinking:
 
T Taxture skrev:
Kul tråd att läsa och för min del får TS ha sån trappa han vill….. men får skylla sig själv som ställer frågan som han gjort i ett byggahusforum…….

hade ju bara varit att limma ihop steget…. Håller det så funkar det annars byt till att nytt :thinking:
'
Tja du. Visste att jag skulle testa limma men ville bara kolla om det kanske trots allt fanns ett bättre trälim än standarsorten. Sedan ville någon se sprickan så jag fotade. Sedan brakade helvetet lös. Har sagt det förut och säger det igen, stor del av befolkningen verkar inte mogna nog att hantera sociala medier ;)
 
  • Haha
Mulvaden och 1 till
  • Laddar…
Gör som Ernst. Borra och tryck i lite rundstav som styvar upp det.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Självinsikten är på topp! :crysmile:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Hej Patrik. Du är nu anmäld för ditt beteende. Trots jag bett dig sluta så begriper och respekterar du inte mina val och utmålar mig återkommande som en idiot. Det du nu skrev går f-n i mig över min gräns för anständighet. Hoppas du får något slags strul och en tankeställare. Begriper mig inte på folk som dig och färrre av sådana på forumet är en välgärning. Ha ett gott liv!
Din dubbelmoral är komisk.
Anmäld för vad?
Att jag har andra åsikter än dig?
Det finns ingen konstruktör som delar dina åsikter?
Om du har ett intyg på trappen från byggnadskontoret, kan du väl lägga upp en kopia här?

Mina synpunkter är relevanta vad gäller konstruktionen av din trapp och det är knappast bara du som ska föra en monolog här, speciellt inte med tanke på flera felaktigheter du kommer med som kan inspirera andra att göra samma misstag.

Jag respekterar dina val och det är därför jag tycker att du ska stå för dom som en karl, utan att komma med påhitt.
Förstå dina val, hur ska jag kunna det när jag tycker dom är felaktiga??
Du övertygar mig inte.
Jag har inga aggressioner emot dig om du nu tror det, däremot kommer du nu med hot?
Tror du att ett exempel som ovan, utmålar dig som en idiot?
Det finns många människor som dagligen utsätter andra för fara utan att tänka sig för eller ens bry sig.
Av den anledningen finns det lagar och regler, därav intressant att se om ditt bygge uppfyller dessa?
Vi hade inte behövt dra det till sin spets om du bara tagit till dig av mer erfarna åsikter, vilka du skiter i :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Självinsikten är på topp! :crysmile:
Twitterskadad? :crysmile:
 
  • Tyvärr kan jag inte hjälpa med det eftersom bilden inte laddades upp korrekt. Försök att ladda upp den igen.
T Taxture skrev:
Kul tråd att läsa och för min del får TS ha sån trappa han vill….. men får skylla sig själv som ställer frågan som han gjort i ett byggahusforum…….

hade ju bara varit att limma ihop steget…. Håller det så funkar det annars byt till att nytt :thinking:
För min del får gärna TS också ha sin trapp, har heller inte sagt något annat, däremot har jag uppmärksammat ett antal brister som påverkar hållfastheten.
Sedan spelar det ingen roll vad du, jag eller TS tycker om det är byggnadsnämnden som beslutar hur en trapp ska se ut, vilket jag är ganska säker på att de vill, om man frågar dem o har man inte frågat, kan det ev klassas som ett svartbygge. Därför vore det intressant med mer info.
Mitt exempel var bara ett "worst case scenario" med glimten i ögat.
Nu kunde ju inte jag veta att TS dotter/barnbarn heter Lisa eller att TS anser sig utmålas som en idiot för att hen då o då går på muggen.
Annars har jag missat var aggressionerna kommer ifrån?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
stor del av befolkningen verkar inte mogna nog att hantera sociala medier ;)
På riktigt? Från dig som hamnar i försvarsläge när vi påtalar brister med en grej du byggt? Du måste skämta, snälla.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Träfiberriktningen är åt fel håll.
Köp en billig träbänkskiva med längsgående ådring, kapa steg tvärs över med önskat djup. Det knäcker du ej.
Trappstegen ser ut att vara iallafall 70-80 cm breda. Vart hittar du en billig planka i den bredden?
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
useless useless skrev:
Trappstegen ser ut att vara iallafall 70-80 cm breda. Vart hittar du en billig planka i den bredden?
Spot on! Brädan (det ä ingen planka) är monterad på längden.
Det finns som jag skrev tidigare bänkskivor, stavlimmade hyllplan och liknande.

Eller om man har snickarglädje är bästa lösningen att korslimma ihop två skivor, då får man styrka i bägge riktningar, är man ball lägger man i ett lager 45gr med.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Om du har ett intyg på trappen från byggnadskontoret, kan du väl lägga upp en kopia här?
Sedan när började byggnadskontoret skriva ut intyg på trappor?
 
R roli skrev:
Sedan när började byggnadskontoret skriva ut intyg på trappor?
Det kan jag inte svara på, de avgör ju bygganmälan/lov från fall till fall.
Det finns nog många trappor som hamnat mellan stolarna och det finns också många byggen där de kräver in konstruktörer.
I en kommun som berör mig, kräver de detta ex när man bygger övervåning, vilket brukar vara vanligt i fall med trappor.
Därmed ingår även trappen i ansökan.
Eller har jag fel?

Normalt sett tittar en konstruktör på vanlig last, vad gäller fordon räknas en passagerare till 70kg, vi säger därför att den ska hålla detta och 5ggr så mycket, det är en vanlig säkerhetsmarginal. Det blir 350kg. Man får därmed förutsätta att trappen aldrig kommer belastas med mer vikt, den skall således klara 3st 115kg personer som står i den samtidigt.

Man får också förutsätta att denna last skall klaras inom en yta som motsvarar en fotsula och på hela trappstegets yta.
En fot är ganska liten.

Jag har svårt att se att denna trapp klarar en fot på 350kg längst ut på trappsteget och av den anledningen tror jag inte att en konstruktör har godkänt bygget.
Därmed ej heller kommunen, ifall de krävt in utlåtande, vilket jag därmed förutsätter att de inte har.
Varpå jag skrev att det troligen inte är i ett en- eller flerbostadshus den är placerad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.