En del av en vägg och dörrkarm i mjukt ljus med skugga och textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en grå vägg och en trädetalj, troligen en dörr eller fönsterram, suddig inomhusbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljusgrå vägg med ett lodrätt, smalt, framträdande list eller kabel. Enkel, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hörna av ett rum, vit taklist, beige och grön vägg, dålig belysning, suddig bildkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, vi hade 2 årsbesiktning fast fastigheterna är något år äldre än så. Lite oråd anade man väl, då bara fastighetsbolaget var närvarande förutom besiktningsmannen. De verkade själva tycka att byggbolaget inte var närvarande (relativt stort o flera orter) var konstigt.De hade givetvis fått kallelse. Hursomhelst videofilmades det och i vår lgh var det få punkter. Huvudsakligen målning av sprickor vägg vid fönster.
Givetvis förväntade man sig ett korrekt utfört arbete. Men då taket är dåligt målat borde man anat lite, så här i efterhand.
Åtgärder: Målaren, en äldre herre som säkert varit med länge, maskerar i princip ingenting, utan kör direkt på sprickorna med en längre 3-4 cm bred pensel med följd att det blir mycket färg på träramar runt fönster. Färgen är dessutom rätt avvikande från original. Går kanske avlägsna från träet då det verkar släppa om man skrapar lätt m finger. Det som ser ut som repor på nån träram är inget.
Det var inte med på anmärkningarna men vita silikonsträngar fanns draget vid garderober och ovanför köksluckor. Det tog han upp själv vid tidigare koll (slarvigt inte målat från början) och det skulle han fixa minsann. Förväntade mig lika smala streck och mer i linje färg som vägg och garderob. Han menade det skulle bli mycket bättre. Han fridrog även där med pensel. Resultat Dubbelt så breda linjer som innan,som inte är lika breda längs efter heller. De är fortfarande vitaktiga men lite mindre klarvita. Givetvis hade det varit ok om han sagt. Jag kan göra det lite mindre klarvit men jag maskerar inte utan drar bara med pensel och det blir mycket bredare. Vid ”bråk” med honom har han sagt att alla hantverkare gör då där. Men blev rätt stum i vissa lägen.

Frågor då ni sett bilder:
Ska man vara nöjd med det här?
Är det ute att bättringsmåla med maskering utan free hand gäller?
Verkar färgskillnaden rimlig på en 4 år gammal tapet.?

Hade man vetat så hade man själv maskerat, fixat färg och bara dragit färg vid fönstren med tunn pensel o fått mycket bättre resultat. Den långa penseldragningen är bredare i överdel o ca dubbelt så bred som original. Bilden vid tak är det mittendelen som är dragen med pensel, också ojämn och dubbelt så bred. Vitfärgen i kant tak är som det var där innan. Linjen var nästan lika tunn som den understa linjen före han måla.1/2 el 1/3 del så bred som hans resultat.
Givetvis förväntar jag mig inte att nån fixar det utan man får leva med det. Men man förväntar sig mycket noggrannare (för)arbete av yrkesmän/kvinnor.


.. En närbild av ett fönsterkarm, vagt syn av gardin, träd och solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram nära texturerad, ljusgrå vägg med skugga och diffust ljusinsläpp, potentiellt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fastighetsbolaget? Är det inte ni som är fastighetsägare / beställare?
När det gäller en lägenhet och 2-års besiktning så är det beställaren av bygget som är motparten alltså har ni inget att hämta från den som utfört arbetet.

Er motpart är hyresvärd / BRF etc.
 
Redigerat:
C cotillion skrev:
Fastighetsbolaget? Är det inte ni som är fastighetsägare / beställare?
Det är en fastighetsutvecklare/fastighetsbolag som köpt tomt och byggt brföreningen/första styrelse. Vilket vi tagit över för ganska länge sedan.De har inga egna byggare som t ex JM utan anlitat byggfirma/firmor som byggt. Den firma som nu åtgärdar det mesta (osäker el/våtrum) är den som är här och målar bl a.2 års besiktningen blev fördröjd bl a av osålda lgh/covid. Är 2a gången jag är med om 2 års besiktning. Förra gången i hus byggt av JM. Mina erfarenheter blir tyvärr: snabbt,slarvigt och billigt. De borde ha en dialog och yrkesheder även om de inte tjänar nåt på åtgärda mer än positivt omdöme. Intressant höra andras erfarenheter av 2 års besiktning.
Ja, det är nog helt rätt att det är fastighetsbolaget vi ska vända oss till. Är inte alls främmande för skicka dit Mail men även till chefer i byggbolaget. Det kan ju göra att byggaren nästa gång kanske tänker på att man ska nog maskera, informera och gå lugnare fram. Har många gånger lyckats få positivt utfall ekonomiskt av att runda dem som säger att det är inget fel, å gå högre upp i organisationen. Å fått rätt som den lilla människan. Det är inte så kul om du får veta av nån hög chef att du behandlat en kund dåligt. Det ger mig nästan mer få knäppa nån på näsan än om jag får ekonomisk kompensation.
 
Redigerat:
M mariedal skrev:
Det är en fastighetsutvecklare/fastighetsbolag som köpt tomt och byggt brföreningen/första styrelse. De har inga egna byggare som t ex JM utan anlitat byggfirma/firmor som byggt. Den firma som nu åtgärdar det mesta (osäker el/våtrum) är den som är här och målar bl a.2 års besiktningen blev fördröjd bl a av osålda lgh/covid.
Ok. Då förstår jag att ni tycker situationen är tråkig. Tyvärr är min uppfattning att det är vanligt att besiktningsanmärkningar åtgärdas till den lägsta nivån som besiktningsmannen kanske kan acceptera.

Här kan det nog vara värt att kontakta BRF och se om de kan hjälpa er att få dit målaren igen för att snygga till det lite. Alternativt så köper du en färgburk och fixar det bättre själv, målaren verkar inte va något att ha tyvärr.
 
C cotillion skrev:
Ok. Då förstår jag att ni tycker situationen är tråkig. Tyvärr är min uppfattning att det är vanligt att besiktningsanmärkningar åtgärdas till den lägsta nivån som besiktningsmannen kanske kan acceptera.

Här kan det nog vara värt att kontakta BRF och se om de kan hjälpa er att få dit målaren igen för att snygga till det lite. Alternativt så köper du en färgburk och fixar det bättre själv, målaren verkar inte va något att ha tyvärr.

Ja, måste också lära mig att ta bilder innan jag får nåt åtgärdat. Vare sig det gäller bostad eller bil.
 
  • Gilla
Zit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.