Har lite dåligt samvete. Solfångaren ser fortfarande ut som vid mitt inlägg 12/6. Först tappade jag farten p.g.a. det bristfälliga solskenet. Därefter bestämde vi oss för att sälja huset och det krävde mycket tid för att snygga upp och åtgärda eftersatt underhåll. En värmeväxlare är dock ansluten och jag skall färdigställa solfångaren så snart jag får tid.

Första steg nu är att inhandla en gummilist i U-format. Det ville glasmästaren att jag skulle fixa så att han säkert kunde beräkna måttet på glaset.

Har olika pumpar på gång som skall testas. Min försening gjorde att jag missade möjligheten att kolla effekten.

Köparen av huset skall få en fungerande solfångare. Absoluta slutprodukten skall jag redovisa här.

Men jisses var tar tiden vägem??

Ps: Poolen kan ni kika på hos www.hemnet.se. Sök: Östergötland, Motala, Fågelstad 652.
 
Milkshaken
Du har precis inspirerat mig med lite ,,, Tex, inglasningen av poolen, jag har dock lite höjd på mitt pooldäck, men kommer inte bli fult tror jag... men jag undrar hur det går med fukten mot husets yttervägg, försäkringsbolagen brukar inte tycka om när man klär in så inpå.
 
Vi har altanbräder med mellanrum, luft in från sidorna (bara kattspärrat), luft in vid takkanterna. Finns inte tillstymmelse till fukt vid husväggen. Kondensdroppar kan komma från taket på höst och vår då poolvattnet är betydligt varmare än taket. Droppandet sker dessbättre vid nedre halvan, där poolen ligger. Då poolguarden är överdragen blir kondensen mindre.

Antagligen minskar det problemet (inget problem egentligen) om du väljer plasttak med kanaler. Dyrt om man har 100 kvm.

Se till att du har ordentlig luftväxling. Då solen skiner (som den gjorde förra året) blir det inglasade utrymmet väldigt hett ändå.

Arbetet med poolskötsleln minskade till 1/10 efter inglasningen. Ingen lövhåv behövs. Kanske för att rädda en groda ibland som märkligt nog alltid hittar till vatten.

Jag delar gärna med mig av erfarenheterna. T.e.x.: Bygglov, funktionsproblem med glasdörrar m.m.

Simma lugnt!
 
Milkshaken
Ok. så det är inte ända emot alltså... Hmm. låter tryggt.
Fan det kommer att bli dyrt de här har jag en känning av...:)
Tycker huset var billigt. Har ni liksom vi lägre villapriser i samhällena? Jag vet vart Fågelsta ligger, kanten av ösgötaslätten och det är verkligen ett fantastiskt landskap....
 
Det här med priset på ett boende är komplicerat. Man kan bo i någonting som har ett marknadsvärde på mer än 4 miljoner.
Kanske har man ändå ständiga problem med att parkera bilen. Man måste trängas till och från jobbet. Så snart man har möjlighet söker man sig ut på landet. Jag har själv bott i Stockholm och vet att alla stockholmare alltid skall göra samma sak vid samma tidpunkt. Köer.

Numera kan allt fler jobba hemifrån. Varför då pendla hit o dit? Har man ett eget litet företag, inom IT, redovisning, konsthantverk eller man är författare t.ex. Varför inte ett rejält hus på landet med pool, tennisbana och lokaler?

Så mysigt har vi haft det men börjar nu bli äldre och vill ha mindre ytor att pyssla med.

Hur dyrt ditt projekt blir beror på hur många hantverkare du släpper in. Du kan fixa 99,9% själv.
Någon på det här forumet skrev: Om det är något jag inte kan så beror det på att jag in har lärt mig det ännu.

Simma lugnt!
 
Milkshaken
ja simma lugnt själv du...:) *skoj*... Jodå jag är själv hantverkare, och kan göra det mesta själv, det är inköpet av material som kostar....
I övrigt har jag samma filosofi ang, detta med landet eller ej,,,bor själv i ett mindre samhälle, typ 1500 pers... och trivs alldeles utmärkt med lugnet,,, har som du ca 2,5 mil til stan....
 
Då det var dags att lägga glas på solfångaren och testa effekten upphörde de soliga dagarna helt. Meningslöst att greja med det på hösten. Därefter har jag sålt huset med tillhörande pool och solfångare. Värmeväxlare finns inkopplad. Pump till anläggningen medföljde. Det är bara att lägga på glas och koppla in den. Jag har lovat att bistå nya fastighetsägaren med goda råd vad gäller poolen i sin helhet.

Han har dessutom goda kontakter vad gäller energi via ved och har införskaffat en panna för att värma upp poolen. Det är naturligtvis fullt möjligt eftersom det finns en extra värmeväxlare inkopplad. Kanske man kan fixa någon lättmanövrerad shunt för att växla mellan solfångaren och pannan. Solfångare soliga dagar och ved mulna dagar.

Tips?

Antar att Jocke kommer att läsa detta också.

Alve
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.