Tog bort ett träd och alla rötter jag kunde hitta som spridit sig i gräsmattan. Den gav upp efter idogt klippande.
Sen hade jag en mindre där altanen skulle byggas. Drog bort alla rötter som jag kom åt. Efter ett tag kom det upp nya genom springorna.typ överallt. Fick lite panik och sprutade ren dicotex ner på bladen. Sen dess har jag inte sett röken av trädet.
Synd att det sprider sig så för det var ju ett väldigt fint träd.
 
Vi hade samma träd, som jag kapade ned för två veckor sen.
Innan har vi sett spridda rotskott som gräsklipparen tog sig av, men nu efter att trädet är borta, så kryllar det av rotskott.
Har hållit på nästan varje dag, sen trädet kapades ner, med att slita upp rötter.
De är som vattenslangar under mattan, ca. 5 till 10 cm djupa, och full av knölar, där rotskotten bildas.
Vet ej hur många meter jag har rivit upp, men gräsmattan ser nu ut som en potatisåker, det är bara att sätta nypotatis.
Bifogar bilder på det jag har rivit upp i dag, midsommarafton!
Vad ni än gör, plantera inte detta träd! Det kommer nu flera rotskott varje dag, och de växer snabbt. 10 cm på ett dygn är inte onormalt.
När jag lämnade det på återvinningen, fick jag veta att det måtte specialbehandlas, så jag fick köra till annan ort, där de komposterar trädgårdsavfall.
 
  • Hink med grenar, redskapshandtag sticker ut. Gräsmatta och planteringar i bakgrunden. Trädgårdsarbete, uteplats, vårdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd rot i gräs med jord, dagtid. Naturligt ljus, utomhus. Natur, ingen synlig människa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med utsatta rötter, yxa och metallstång. Tecken på trädgårdsarbete eller rotbeskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmark med uppkörda hjulspår och exponerade trädrötter, möjlig markskada från fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jens00
  • Laddar…
Ny tanke och ny fråga!

Trädet tycks ju trivas på tomten och vi behöver insynsskydd. Ser på google maps att trädet en gång i tiden såg ut som en schysst buske, tät nog och lagom hög.

Google Street View-bild på ett rött hus med trädgård, soligt väder, synlig gatuskylt och fotograferingstillfället indikeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så min tanke; låt de skotten som tar sig upp längs staketet vara. Låt dem växa till och bli vår "häck".
Trädgård med övervuxet gräs, träd, staket och en del av ett hus. Ovårdat utomhusområde på sommaren eller hösten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad bör jag tänka på för att få det snyggt?

- kan man beskära rönnsumak på något vis för att uppmuntra lite tätare bladsättning, mer kropp än topp så att säga?

- kan stammarna stå hur tätt som helst eller bör jag rensa så de hamnar med lite avstånd ifrån varandra?

- (andra tips och tricks mottages tacksamt)
 
Man kan beskära dem rätt hårt, och egentligen när som helst på året, men bäst är vårvintern.

Vi klipper våra en del, och rådjuren hjälper också dessvärre till att skala av dem.

När man skalar av stammen börjar det skjuta skott från stammen, så det är bra om man vill förtäta dem.

En varning dock, ju mer du stressar dem, desto mer rotskott skjuter den!
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Hur gör du rent praktiskt för att "skala av" stammen? Menar du att jag då i princip kan placera grenar var jag vill genom att skala strategiskt på det större trädet vi redan har?
 
ulfben ulfben skrev:
Hur gör du rent praktiskt för att "skala av" stammen? Menar du att jag då i princip kan placera grenar var jag vill genom att skala strategiskt på det större trädet vi redan har?
Nu är det ju främst rådjuren som gjort skalandet... 🥺

Jag har testat på en av dem att skära bort en bit av barken (ca. 3-4 mm, utan att skada trä under) och där har den sen skjutit ut två nya skott.
Där rådjuren rivit bort bark (runt hela stammen) har det kommit 7-8 nya grenar så vi har fått klippa några av dem.
 
  • Gilla
My Saxin
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu är det ju främst rådjuren som gjort skalandet... 🥺

Jag har testat på en av dem att skära bort en bit av barken (ca. 3-4 mm, utan att skada trä under) och där har den sen skjutit ut två nya skott.
Där rådjuren rivit bort bark (runt hela stammen) har det kommit 7-8 nya grenar så vi har fått klippa några av dem.
Kanske kan detta rätt jobbig träd göra lite nytta om man kan få den buskig och tät. Har en gammal sjuk kastanj som ännu förmår skärma av min veranda mot grannen men den kommer ge upp förr eller senare. Det andra trädet är lite av en pina. Det var grannen på andra sidan en grusväg som en gång planterade ett sådant på sin tomt. Sedan sågade hon ner det och det sköt sina skott under grusvägen fram till gräsytan intill min större häck. Två sådana träd, iofs rätt vackra och jag har tuktat dem så de bara har kronor. De är inte skärskil busklika så. Men de skickar in rotskott i häcken och in på min tomt i en hisklig takt. De är ju rätt lätta att ta ner men man får jobba för att hålla dem tillbaka. Om jag kunde flytta ett par skott till andra tomtgränsen kanske de kan ersätta kastanjen om jag lyckas få dem lite täta? Men det är rätt mager jord där. Klarar de det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.