Jo det är 230 Volt med jord på mitten, dvs 115 mot jord, tro kan man göra men de flesta bruka föredra Jesus eller buddha, att argumentera mot sakkuskap är svårt.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar ju gå en trefasledning där. Är inte järnvägselen på två faser bara?
Där vi bodde förut hade svärfar skog längs med järnvägen. Trafikverket ville lösa in en del för att bygga en kraftledning parallellt med spåret för att förstärka elförsörjningen. Dock slutade det med att man förlängde stolparna till kontaktledningen och hängde upp tre trådar där istället. Vilken spänning det är vet jag inte, men jag antar att frekvensen är 16 2/3 Hz.

Järnvägsspår, stolpar, ledningar, träd, hus, klar himmel, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, den ledningen är trefas 50Hz.
 
RoTe
D Daniel 109 skrev:
Nej, den ledningen är trefas 50Hz.
Märklig montering dock. Hjälpkraften brukar sitta på toppen av stolpen. Denna montering ser mer ut som F-ledning eller den extra matningen i ett AT-system. Jag ser heller inte den konventionella återledningen som finns på BT-system, vilket talar för ett AT.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.......
Två personer vid köksbord, äter, pratar, inomhus, hemmiljö, dagstidningens rubrik om elförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, den ledningen är trefas 50Hz.
Ja, förmodligen. Jag blev nog bara förvirrad av att motivet till att lösa in mark och bygga en kraftledning var att kunna köra tyngre och snabbare tåg. Men jag antar att det har lösts på något annat sätt.
 
K Kane skrev:
Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.......
[bild]
Fantastiskt! Var tvungen att läsa artikeln flera gånger för att tro det var sant att stora Trafikverket kunde ändra sig så snabbt. Hade varit för dåligt att bara lämna de boende utan ström sådär nu när de fick dispens några år till. Hoppas de får ett permanent undantag i ellagen så det bl.a. blir mindre extra administration och mindre oro för de boende. Undrar hur de tänker kring en framtida lösning(?) Tycker egentligen att modellen att någon eller några enstaka avsides belägna stugor får el via järnvägen är fullt rimlig där allmänt elnät saknas. Finns ju t.ex. hållplatser i väglöst land utmed Malmbanan. Undrar om de har någon el där idag?
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
V vinkelväxelhaveri skrev:
Jo det är 230 Volt med jord på mitten, dvs 115 mot jord, tro kan man göra men de flesta bruka föredra Jesus eller buddha, att argumentera mot sakkuskap är svårt.
Samma som man har i bland annat USA för övrigt.
 
Rätt fantastiskt att sunt förnuft faktiskt kan segra över byråkrati ibland. I alla fall i detta land. Tummen upp till Trafikverket som pudlade och såg hur orimligt detta var för personerna i fråga.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.