Jag har en grävd brunn från 60-talet. Vattnet är inte jättegott och lätt brunt. Var nere i brunnen för att koppla om ett rör och såg då att det var rätt mycket jord och smutts på väggarna.

min fråga: är det någon idé att ta hot någon som tvättar brunnen och lägger i grus / sand i botten?

Dela gärna era erfarenheter

Tack
 
60 tal. dags för en sanering av hela brunnen, framför allt att det är tätt mellan ringarna och ca 50 - 60 cm grus/sand i botten. Ring och fråga om priser, då uppger du att det är färskvattenbrunn det gäller, annars kanske de kommer med avloppsbilen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Spolbil är värt det i ditt fall för att suga upp allt i botten o lägga nytt grus då det säkert har samlat mycket skit i botten med åren i och med att du hade skit på väggarna. Tvättningen är enkel själv om man har högtryckstvätt och en annan vattenkälla kopplade till den (förutsatt att man inte har filtrerat vatten in i maskinen). Det blir dock blött, kallt och skitet.

I ditt fall har du garanterat ytvatten som kommer in i brunnen. Därför skall du efter du har tvättat rent och grundvattennivån inte gör att det rinner in hela tiden täta de översta ringarna med Cementbruk A (man kan tillsätta vattenstopp i olika mängder som gör att det brinner fortare om det läcker in lite hela tiden). Smacka in med näven i skarven och smeta ut fint och slätt. På översta ringen/ringarna görs det med fördel utifrån, men men kan såklart förhindra alltför högt tryck (om man nu tätat innifrån) genom att lägga något runt brunnen som sluttar ifrån, t.ex. lera som man alltid gjorde förr för att få bort regnvatten som lägger sig längs kanten och letar sig in. Jag lade t.ex. en dammduk i gummi. Sista steget blir spolbilen när brunnen i övrigt är så fin den kan bli.

Hör av dig om du har några fler funderingar. Har lusläst i stort sett allt som finns på nätet gällande detta.
 
  • Gilla
Felf
  • Laddar…
Tack för bra svar. Om jag tvättar med högtryckstvätt (grannens vatten) och samtidigt pumpar ut vatten ur brunnen, kommer jag kunna gräva upp allt slam på botten för hand? Eller måste jag ha dit en spolbil som kan suga upp allt? Isf kanske det är onödigt att ens högtryckstvätta själv?
 
Felf Felf skrev:
Tack för bra svar. Om jag tvättar med högtryckstvätt (grannens vatten) och samtidigt pumpar ut vatten ur brunnen, kommer jag kunna gräva upp allt slam på botten för hand? Eller måste jag ha dit en spolbil som kan suga upp allt? Isf kanske det är onödigt att ens högtryckstvätta själv?
Det låter som att det borde gå alldeles ypperligt.
 
  • Gilla
Felf
  • Laddar…
Jg slänger in en fråga då jag står inför samma projekt. Vad är det för sand/grus man ska fylla med i botten när väl brunnen är rengjord och tömd? Och hur tjockt lager är lämpligt?
 
Släng i några maskindisktabletter bara:cool:.

OBS, OBS, OBS. ovanstående är enbart ett skämt, och får på inte sätt tas som ett förslag på hur man rengör en brunn. Det kan vara förenligt med fara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.