Nissens
ARJU ARJU skrev:
Det har blivit en övertolkad anekdot.
Precis som att jag gillar att tanka innan jag är nere på rött vill jag hålla elbilen med låt säga mer än 7 mil i batteriet.(då klarar jag en resa hem, till akuten samt till närmaste snabbladdare t.ex)

Ibland gör omständigheterna att jag kört extra långt eller glömt ladda, och har bara nog i batteriet för att ta mig hem, "shit happens".

Då är det tryggt att ladda i uttaget på jobbet utifall Murphy är framme.

Jag reflekterade mest över hur jag skulle reagerat om jag kommer ut till bilen vid ett tillfälle där skolan ringde och berättade att ett av barnen kollapsat i skolan och funnit att någon ryckt ur kabeln med motiveringen att det kan ske en överbelastning i centralen.

(Det var en engångshändelse och efter att allt uteslutits gissar man att det var lågt blodsocker)
Det är just sånt här åtminstone jag inte vill utsätta mig själv för…
 
MultiMan MultiMan skrev:
En hel mil! Med det kommer jag från ingenstans till ingenstans. Två mil från ingenstans till en större väg. Sen då?

Väldigt underhållande att läsa om alla som vet bäst i sina bubblor. Finns inga andra verkligheter.
Skulle fungera bra i södra Sverige utan problem och man får utgå från någon standard use-case.
Kommer alltid finns undantag på allt. Som personer som ska köra till Åre med Häst släpp i -20 grader och därför är elbilar skit.

Syftet är att 0% inte betyder att man stannar direkt utan finns marginal.
 
MultiMan MultiMan skrev:
En hel mil! Med det kommer jag från ingenstans till ingenstans. Två mil från ingenstans till en större väg. Sen då?

Väldigt underhållande att läsa om alla som vet bäst i sina bubblor. Finns inga andra verkligheter.

Min nuvarande bil kommer ungefär 15 mil på reserven. Då kommer jag till ett sjukhus. Det är den marginalen jag vill ha.
Så at man kan flytta sig så man inte står olägligt, medveten risk, som med allt annat har barnen tillräckligt att göra, räcker maten som vi serverar gästerna.
 
Nicke Nyfiken
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det var inte jag som förnekade det.
Förnekade vad?
 
Hur skulle trådskaparen ha gjort om hen tog bussen till och från jobbet, finns det ingen möjlighet att låna någons fordon om det blir akut? Laddningen är Second problem or what.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Hur skulle trådskaparen ha gjort om hen tog bussen till och från jobbet, finns det ingen möjlighet att låna någons fordon om det blir akut? Laddningen är Second problem or what.
Nu är vi nog extremt långt bort från själva grundfrågan, men jag tolkade det felaktigt som att det gällde ett barn med speciella behov, där man måste vara beredd att åka med kort varsel. Då tar man inte buss eller annat osäkert transportmedel. Finns det behovet så har man alltid sin bil tillgänglig och ser till att den är i sånt skick att den funkar.
Detta gällde ju dock en oförutsedd engångshändelse och då är det ju en hel annan sak.
 
F
B buffyin skrev:
Kan tipsa om att finns en "reserv" på minst 1-2 mil på många el bilar om det verkligen skulle bli akut.
[media]
1-2 mil..! Vad hjälper det med släp långt ute på landsbygden?
 
Nicke Nyfiken
F frasen_36 skrev:
1-2 mil..! Vad hjälper det med släp långt ute på landsbygden?
På de flesta ställen i Sverige finns det elektricitet inom 2 mil. Det går bra att ladda med ett vanligt 230V uttag om det krisar.

Brukar du åka långt ut på landsbygden med släp när du börjar få slut på bränsle i din bil?
 
F
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
På de flesta ställen i Sverige finns det elektricitet inom 2 mil. Det går bra att ladda med ett vanligt 230V uttag om det krisar.

Brukar du åka långt ut på landsbygden med släp när du börjar få slut på bränsle i din bil?
Uppe i norrland finns då f..n inga laddställen alltid inom 2 mil.
Bensin- & dieselbilar har många gånger större marginal som reserv.
 
F frasen_36 skrev:
1-2 mil..! Vad hjälper det med släp långt ute på landsbygden?
Du glömde nämna vid -20 grader i ditt exempel.
Skulle du köra den sträckan med nödreserver med ICE bil? Tror inte det så gör nog inte det med el bil med.

I TS hall behövde han ha 7mil för att klara sig. Så har har bleknat 6-7 så finns det lite marginal att ta sig hem.
 
F frasen_36 skrev:
Uppe i norrland finns då f..n inga laddställen alltid inom 2 mil.
Bensin- & dieselbilar har många gånger större marginal som reserv.
Har du inte 2 mil till en laddare i Norrland så kostar era hus 5kr och en halv dosa snus, så kan bekosta en större batteri i bilen.
 
  • Haha
stugan_i_skogen och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Bensin- & dieselbilar har många gånger större marginal som reserv.
Hur långt kommer man med en bensin- eller dieselbil när mätaren är nere på noll? Om en elbil kommer 1-2 mil så antar jag att du vet att man kommer typ 10 mil, eller?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
F frasen_36 skrev:
Uppe i norrland finns då f..n inga laddställen alltid inom 2 mil.
Bensin- & dieselbilar har många gånger större marginal som reserv.
Men mackarna ligger med max 2 mils avstånd i Norrland..?
Och vad är det nu som driver bränslepumparna på macken..?

Vår VW diesel har runt 1 mils "reserv" efter den visar 0 km i färddatorn. Det är testat.:oops:
 
Om vi nu återgår till frågan och tänker rent rent juridiskt, om man nu absolut inte kommer överens.

Skulle det kunna vara någon form av egenmäktigt förfarande att rycka ur andras kablar? Det brukar ju normalt sett vara väldigt känsligt att röra andras grejer även om dom finns på egen mark. Här har ju fastighetsägaren också en hyresgäst. Får han ens gå in på hyresgästens område hur som helst?
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
F
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Men mackarna ligger med max 2 mils avstånd i Norrland..?
Och vad är det nu som driver bränslepumparna på macken..?

Vår VW diesel har runt 1 mils "reserv" efter den visar 0 km i färddatorn. Det är testat.:oops:
Läs om & läs rätt. Mackarna behöver inte ligga så tätt.
Och elen avsedd för pumpen går VÄLDIGT sällan att ladda med...
Sorry om du har en så udda bil med så liten marginal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.