76 105 läst · 799 svar
76k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Det är just sånt här åtminstone jag inte vill utsätta mig själv för…ARJU skrev:
Det har blivit en övertolkad anekdot.
Precis som att jag gillar att tanka innan jag är nere på rött vill jag hålla elbilen med låt säga mer än 7 mil i batteriet.(då klarar jag en resa hem, till akuten samt till närmaste snabbladdare t.ex)
Ibland gör omständigheterna att jag kört extra långt eller glömt ladda, och har bara nog i batteriet för att ta mig hem, "shit happens".
Då är det tryggt att ladda i uttaget på jobbet utifall Murphy är framme.
Jag reflekterade mest över hur jag skulle reagerat om jag kommer ut till bilen vid ett tillfälle där skolan ringde och berättade att ett av barnen kollapsat i skolan och funnit att någon ryckt ur kabeln med motiveringen att det kan ske en överbelastning i centralen.
(Det var en engångshändelse och efter att allt uteslutits gissar man att det var lågt blodsocker)
Skulle fungera bra i södra Sverige utan problem och man får utgå från någon standard use-case.MultiMan skrev:
Kommer alltid finns undantag på allt. Som personer som ska köra till Åre med Häst släpp i -20 grader och därför är elbilar skit.
Syftet är att 0% inte betyder att man stannar direkt utan finns marginal.
Så at man kan flytta sig så man inte står olägligt, medveten risk, som med allt annat har barnen tillräckligt att göra, räcker maten som vi serverar gästerna.MultiMan skrev:
En hel mil! Med det kommer jag från ingenstans till ingenstans. Två mil från ingenstans till en större väg. Sen då?
Väldigt underhållande att läsa om alla som vet bäst i sina bubblor. Finns inga andra verkligheter.
Min nuvarande bil kommer ungefär 15 mil på reserven. Då kommer jag till ett sjukhus. Det är den marginalen jag vill ha.
Nu är vi nog extremt långt bort från själva grundfrågan, men jag tolkade det felaktigt som att det gällde ett barn med speciella behov, där man måste vara beredd att åka med kort varsel. Då tar man inte buss eller annat osäkert transportmedel. Finns det behovet så har man alltid sin bil tillgänglig och ser till att den är i sånt skick att den funkar.EdwinG84 skrev:
Detta gällde ju dock en oförutsedd engångshändelse och då är det ju en hel annan sak.
På de flesta ställen i Sverige finns det elektricitet inom 2 mil. Det går bra att ladda med ett vanligt 230V uttag om det krisar.F frasen_36 skrev:
Brukar du åka långt ut på landsbygden med släp när du börjar få slut på bränsle i din bil?
Uppe i norrland finns då f..n inga laddställen alltid inom 2 mil.Nicke Nyfiken skrev:
Bensin- & dieselbilar har många gånger större marginal som reserv.
Du glömde nämna vid -20 grader i ditt exempel.F frasen_36 skrev:
Skulle du köra den sträckan med nödreserver med ICE bil? Tror inte det så gör nog inte det med el bil med.
I TS hall behövde han ha 7mil för att klara sig. Så har har bleknat 6-7 så finns det lite marginal att ta sig hem.
Men mackarna ligger med max 2 mils avstånd i Norrland..?F frasen_36 skrev:
Och vad är det nu som driver bränslepumparna på macken..?
Vår VW diesel har runt 1 mils "reserv" efter den visar 0 km i färddatorn. Det är testat.
Om vi nu återgår till frågan och tänker rent rent juridiskt, om man nu absolut inte kommer överens.
Skulle det kunna vara någon form av egenmäktigt förfarande att rycka ur andras kablar? Det brukar ju normalt sett vara väldigt känsligt att röra andras grejer även om dom finns på egen mark. Här har ju fastighetsägaren också en hyresgäst. Får han ens gå in på hyresgästens område hur som helst?
Skulle det kunna vara någon form av egenmäktigt förfarande att rycka ur andras kablar? Det brukar ju normalt sett vara väldigt känsligt att röra andras grejer även om dom finns på egen mark. Här har ju fastighetsägaren också en hyresgäst. Får han ens gå in på hyresgästens område hur som helst?
Läs om & läs rätt. Mackarna behöver inte ligga så tätt.Nicke Nyfiken skrev:
Och elen avsedd för pumpen går VÄLDIGT sällan att ladda med...
Sorry om du har en så udda bil med så liten marginal.