Ska bygga ett staket med liggande reglar. Staketet blir 1,10 m högt, 10 meter långt och troligtvis bestå av 7 cm liggande reglar med 50% genomskinlighet.

Planen är att använda markskruv och en skruv som ser ut enligt nedan med stolpjärn. Antar att det är bättre än en klassisk U-format stolpfot? Problemet är att eftersom jag ska ha liggande reglar vill jag vända järnen inåt så att jag kan ha reglar nästan ända ner mot marken men dessa järn går ju upp ca 20 cm.

Hur ska jag tänka här? Kan jag säta järnen på insidan utan att det blir ostadigt? Är det bättre att ta den lite lägre U-formade stolpfoten som då kan ha järnen på utsidan utan att sabba staket-layouten?

Jag är lost :D

sgs-stolpskruv-img.png
 
Redigerat:
Vad menar du med ”utsida” och ”insida”? U-järnet sätts väl antingen med de uppstående järnen längs staketets riktning eller tvärs riktningen?
 
B b8q skrev:
Vad menar du med ”utsida” och ”insida”? U-järnet sätts väl antingen med de uppstående järnen längs staketets riktning eller tvärs riktningen?
Här sitter det på vad jag refererar till som utsidan om du tänker att jag vill ha liggande reglar som går från höger till vänster på bilden. Vill jag ha liggande ribbor kan jag inte sätta dem ända ner då järnet kommer i vägen. På markskruven jag ska använda är dessa 20-25 cm höga vilket gör att de liggande ribborna inte kan gå så nära market som jag vill. Så frågan är om jag kan rotera stolpfoten/stolpjärnen 90 grader så att de inte kommer i vägen?


staket-stolpfot-tva-plattstal-s03.png
 
Kunde inte redigerar mitt första inlägg, men det är så här jag undrar om järnen kan sitta eller om markskruven måste snurras 90 grader så att järnen hamnar på utsidan (där den röda pilen är) där de liggande reglarna ska sitta.

BM-P157-009.jpg
 

Bästa svaret

C
@Lund stolpskon du får vända skon åt det håll som funkar. Det blir stabilt om du ser till att regeln sitter tight i skon och dra i skruvar eller genomgående skruv/stång med mutter, en uppe och en nere. Tänk på att du kanske tycker det är svårt att borra rakt igenom för stång. Personligen ser jag till att bottna stolpen mot stolpskon för stabilitet fast med pallningsbricka under som skruvas fast med kort skruv.

Råkade se ett staket på instagram och jag tror han satt dem åt olika håll beroende på vad som var lämpligt och det håller. Det finns även en delade åsikter i inlägget och det beror på hur och med vad man fäster med men en sak är säker och det är att hans staket är rakt och stabilt. https://www.instagram.com/p/CsOFrQsoKTu/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==


Ett staket vill falla ut eller in och jag skulle säga att järnet är starkast som din senaste bild visar men vad händer om det blir glapp i skruvar/stång?
Just därför vill jag ställa stolpen i skons botten och se till att skruvar/stång inte glappar. Jag körde gängstång och mutter som Oskar tydligen också gör. Satte i stolpe med vattenpass och höll fast med tving, borrade rakt igenom och knackade i en gängstång och drog åt. (Man kan borra från två håll, testa på överblivet material)
 
Redigerat:
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Utan att ha varken praktisk erfarenhet eller teoretisk kompetens om de specifika skruvarna så blir min killgissning att det kommer gå precis lika bra hur du än vrider dessa.
Detta baserar jag på många års praktisk erfarenhet av "snickrande" och "byggande" rent allmänt.

Gör som tidigare skribent föreslog med genomgående gängstång, alt vagnsbult o dra åt ordentligt så järnet sjunker in en bit i trät så ska du se att det blir precis stumt även i den riktningen.

Det kan ju även gå att sätta skruvarna så att järnen blir "utåt och inåt", men att du då lägger den nedre regeln utanpå järnet och skruvar bredvid lite snett inåt stolpen?
 
C Chippe skrev:
@Lund stolpskon du får vända skon åt det håll som funkar. Det blir stabilt om du ser till att regeln sitter tight i skon och dra i skruvar eller genomgående skruv/stång med mutter, en uppe och en nere. Tänk på att du kanske tycker det är svårt att borra rakt igenom för stång. Personligen ser jag till att bottna stolpen mot stolpskon för stabilitet fast med pallningsbricka under som skruvas fast med kort skruv.

Råkade se ett staket på instagram och jag tror han satt dem åt olika håll beroende på vad som var lämpligt och det håller. Det finns även en delade åsikter i inlägget och det beror på hur och med vad man fäster med men en sak är säker och det är att hans staket är rakt och stabilt. [länk]


Ett staket vill falla ut eller in och jag skulle säga att järnet är starkast som din senaste bild visar men vad händer om det blir glapp i skruvar/stång?
Just därför vill jag ställa stolpen i skons botten och se till att skruvar/stång inte glappar. Jag körde gängstång och mutter som Oskar tydligen också gör. Satte i stolpe med vattenpass och höll fast med tving, borrade rakt igenom och knackade i en gängstång och drog åt. (Man kan borra från två håll, testa på överblivet material)
Tack för mycket värdefull feedback! Jag ska ha målade stolpar och tänkte låta stolpen "sväva" lite (inte vara dikt an mot botten i stolpskon) för att undvika att den står i vatten/jord/gräs, men är det det som pallningsbrickan är till för? Att skapa en distans mellan stolpen och stolpskon så vatten kan rinna under?

Skulle du valt 70x70 eller 90x90 till stolparna?

K Kasken skrev:
Utan att ha varken praktisk erfarenhet eller teoretisk kompetens om de specifika skruvarna så blir min killgissning att det kommer gå precis lika bra hur du än vrider dessa.
Detta baserar jag på många års praktisk erfarenhet av "snickrande" och "byggande" rent allmänt.

Gör som tidigare skribent föreslog med genomgående gängstång, alt vagnsbult o dra åt ordentligt så järnet sjunker in en bit i trät så ska du se att det blir precis stumt även i den riktningen.

Det kan ju även gå att sätta skruvarna så att järnen blir "utåt och inåt", men att du då lägger den nedre regeln utanpå järnet och skruvar bredvid lite snett inåt stolpen?
Tack för feedback, ja det blir stång rakt igenom och sedan skruva åt ordentligt. Kör på det och håller tummarna :)
 
C
Hmm, 70 eller 90. Jag vet tyvärr inte mer inom träbygge än vad jag har tänkt på tidigare och det är inte så mycket så jag vet inte om det finns några rekommendationer man bör hålla sig till. Hade tagit det som är estetiskt snyggt för ditt staket.
Ja, pallningsbricka så att fuktigt trä inte ligger emot stolpsko eller betong. Man kan lyfta upp stolpen som du tänker göra.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
C
C Chippe skrev:
@Lund en till video från den där instagramkillen. Det ser ut som vagnsbult, ditt staket blir nog stabilt och bra om du bara är noga. Kruxet är kanske att borra ned jordankarna rakt utan maskin. Jag skruvade ned en för hand och man får kolla med vattenpass då och och trycka till så det blir någorlunda rakt. Iphone har ett inbyggt (2 varianter) som faktiskt funkar bra :-D

[länk]
Han har ju dessutom både högre och tätare och kalalr sig "snickaroscar" så känns som han vet vad han gör. :D Att borra igenom blir lite knixigt men det ska nog lösa sig, borrar från båda hållen.

Tack för din hjälp!
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
Jag har monterat en altan med skruvplint, när jag då läste på och hörde med företaget slutagrav.se så fick jag info om att skruvar är bra för last rakt ned alltså typ altan uterum mm men inte staket pga att där har du vind mm som gör att lasten hamnar i sidled och där är skruven inte bra.
Sen kanske du aldrig kommer märka av det ifall du har ett väldigt luftigt staket som inte får så mycket vind.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Jag är skeptisk till att använda skruvplint till staket. Det finns risk för att det blir snett och vint med tiden. Jag har en spaljé byggd med stolpspjut som är 700mm långa och den behöver riktas upp nu efter 5 år. De plank som jag har byggt med riktiga plintar och plintjärn är skottraka för evigt.

70-stolpar duger utmärkt även för höga plank. Då ser det dessutom lite nättare ut än vad breda 95-stolpar gör.

För att borra för genomgående bult så sätter du in stolpen så rakt det går och borrar halvvägs i den ena hålet (alla stolpjärn som jag har sett har två hål). Slå in bulten så långt du kan i hålet och rikta sedan in stolpen så att den är exakt i lod sett från sidan, alltså när plintjärnen är på höger och vänster sida när du ser på stolpen. Därefter borrar du från andra sidan så att du möter bulten. Slå igenom bulten och skruva på en mutter så att stolpen är fixerad. Nu bildar bulten ett gångjärn så att du kan rikta in stolpen exakt i lod i den andra riktningen. Även där borrar du halvvägs från ena hållet slår in en bult och borrar från andra sidan. Då får du stolpen exakt i lod varje gång och du prickar rätt med hålborrningen varje gång.

Skippa vagnsbulten, det är mycket lättare och bättre att använda en skruv med sexkantshuvud. Vagnsbult använder man bara när skallen blir synlig i konstruktionen men i ditt fall kommer den ju att gömmas bakom staketribbor.
 
O ollo skrev:
Jag har monterat en altan med skruvplint, när jag då läste på och hörde med företaget slutagrav.se så fick jag info om att skruvar är bra för last rakt ned alltså typ altan uterum mm men inte staket pga att där har du vind mm som gör att lasten hamnar i sidled och där är skruven inte bra.
Sen kanske du aldrig kommer märka av det ifall du har ett väldigt luftigt staket som inte får så mycket vind.
Det kan nog bli mycket vind i perioder men det blir 50% luftigt så hoppas det ska gå bra.
Janus82 Janus82 skrev:
Jag är skeptisk till att använda skruvplint till staket. Det finns risk för att det blir snett och vint med tiden. Jag har en spaljé byggd med stolpspjut som är 700mm långa och den behöver riktas upp nu efter 5 år. De plank som jag har byggt med riktiga plintar och plintjärn är skottraka för evigt.

70-stolpar duger utmärkt även för höga plank. Då ser det dessutom lite nättare ut än vad breda 95-stolpar gör.

För att borra för genomgående bult så sätter du in stolpen så rakt det går och borrar halvvägs i den ena hålet (alla stolpjärn som jag har sett har två hål). Slå in bulten så långt du kan i hålet och rikta sedan in stolpen så att den är exakt i lod sett från sidan, alltså när plintjärnen är på höger och vänster sida när du ser på stolpen. Därefter borrar du från andra sidan så att du möter bulten. Slå igenom bulten och skruva på en mutter så att stolpen är fixerad. Nu bildar bulten ett gångjärn så att du kan rikta in stolpen exakt i lod i den andra riktningen. Även där borrar du halvvägs från ena hållet slår in en bult och borrar från andra sidan. Då får du stolpen exakt i lod varje gång och du prickar rätt med hålborrningen varje gång.

Skippa vagnsbulten, det är mycket lättare och bättre att använda en skruv med sexkantshuvud. Vagnsbult använder man bara när skallen blir synlig i konstruktionen men i ditt fall kommer den ju att gömmas bakom staketribbor.
Tack för input - väldigt värdeullt!
Jag måste tyvärr köra på skruvar då det precis lagts en lång uppfart precis bredvid där staketet ska sitta, så att gräva ner plintar går inte. Jag får helt enkelt hoppas att en skruv är stabilare än stolpspjut och att det i kombination med ett luftigt staket gör att det håller bra.

Är så kluven till stolpar då rekommendationen verkar vara att gå på 90x90 från ca 80 cm höga staket vilket jag tycker låter lite mycket. Har svårt att se vad 90x90 tillför, det kan väl knappast påverka om staketet står rakt eller ej?

Bra tips kring att borra igenom!
 
Ska man gjuta plint så är det bästa att använda jordborr. Då påverkar man inte marken utanför det som blir den faktiska plinten. Men testa med skruv, det funkar säkert bra.

Jag hat närmare 40 meter med plank/tät spaljé som är 2 meter höga och de är byggda med 70x70. Så ett lågt staket kommer absolut att stå kvar utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.