Jag tänker likadant som @bHANS här. Jag fick ju ett protokoll från AC som sa att en manschett i en golvbrunn var felmonterad. Samtidigt har jag ett protokoll från slutbesiktningen som säger exakt tvärtom, alla manschetter utan anmärkning. Om inte manschetten bytt position på 13 år kommer jag välja att lita på slutbesiktningsprotokollet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
bHANS bHANS skrev:
Släpp inte in dem i ditt hus, Syftet är att skapa ett underlag som de sen kan använda för att friskriva sig från framtida skador.

Lite som med överlåtelse försäkringen och dess besikning. Allt som står i protokollet kommer användas mot dig om du nu skulle få en skada som du önskar ersättning för.

Problemet blir att den som skickas ut dels inte besitter den kunskap som man kan förvänta sig av en besiktningsman. Att de likt papegojor upprepar trams som någon annan lärt dem att säga och att underlaget är luddigt skrivet skapar en perfekt deflektor för ditt försäkringsbolag.
Gjorde misstaget på ett tidigare hus där man skrev in att badrummet inte följde aktuell byggnorm, Att badrummet var 15 år gammalt och nya byggnormer införts tycktes man tappa bort och när ett rör gick sönder I TVÄTTSTUGAN med vattenskada som följd så försökte man hänvisa till just denna text för att slippa ersätta.
håller med dig. Jag tänker lika. Därav så avbokade jag deras mötestid. Besiktning önskar jag endast göra i samband med flytt.
 
För oss kom den "dealen" med, första året, när vi tecknade upp vår hus/gårdsföräkring. Tror den kallas "Anticimex Trygghetsavtal" numer. Första gången kom de och kollade på hela gården, andra besiktningen kollade de bara i huset.. (så jag blev lite osäker, om det var försäkringsbolaget som var och besiktigade.. eller Anticimex.. eller om det skilde mellan gångerna !?). Första gången de var här kommenterade de om hängande (ej fastsatta) elledningar i uthusen.. fönsterhöjder.. säkerhetsglas.. låsgrejer, brandsäkerhets saker.. ja allt möjligt.. tog nog ett par timmar minst.. andra gången de var här, så kollade de bara boningshuset.

Iaf. efter år ett.. så kostar den (ge och ta) 1300 kr om året. Vi har låtit den rulla på ifall att.. (maken är inte så förtjust i den, men jag är skrockfull.. och det känns som man ska få husbock eller dylik i samma minut man avslutar försäkringen!)

Vi betalar inget för själva besiktningen (mer än årspremien då) och de kommer var 4:de år.

Kikade lite nu på deras villkor och vad de ersätter.. det var hög tid uppenbarligen.. för nu ska jag nog ta kontakt med dem och fråga lite om tak och fasad delen i "försäkringen"..

Försäkring för tak och fasad
Taket och fasaden är ditt hus viktigaste skydd mot fuktskador. Uppstår sprickor och andra otätheter kan både fukt och mögel leta sig in i din bostad. Försäkringen i Trygghetsavtalet gäller för vatten- och rötskador som uppkommit till följd av att vatten trängt in genom yttertak eller fasad och dess anslutningar. Till fasad räknas även fönster och dörrar. Vid ersättning av skada lämnas också ersättning för reparation av den del som orsakat skadan.


.. har ju upptäckt mögel i taket/innertaket efter läckage från tak..
Kan helt klart vara värt att iaf prata med dem!

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.