Om torkan fortsätter och beroende av tillgång på vatten så får du kanske överväga att låta det vara för tillfället, för att fortsätta med stödsådd i höst. Framgår inte var du bor, men försommar är sämsta tiden att etablera gräsmatta om du inte har fri tillgång till vatten. Här nere i sydöstra hörnet börjar redan de etablerade gräsmattorna att bli bruna och med bevattningsförbud.
 
anders07 anders07 skrev:
Sen är det stor skillnad på frön och frön... Biltema gräsfrö är ju katastrof t.ex.

Som de andra sa här, bevattningsdator, toppdress och nya frön på.
Se till att fröna har kontakt med jorden, så strö inte bara på drm, utan tryck/stryk över dem.
ja det kan jag tänka mig. Köpte väl varken de billigaste eller de dyraste. På det ställena där det är skugga har gräset kommit upp jättefint, så tror det är torkan det berott mkt på
 
A AndersS skrev:
Om torkan fortsätter och beroende av tillgång på vatten så får du kanske överväga att låta det vara för tillfället, för att fortsätta med stödsådd i höst. Framgår inte var du bor, men försommar är sämsta tiden att etablera gräsmatta om du inte har fri tillgång till vatten. Här nere i sydöstra hörnet börjar redan de etablerade gräsmattorna att bli bruna och med bevattningsförbud.
ja det är väl tyvärr så. Bor i Trelleborg så är så långt söderut man kan komma :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Japp, en nysådd gräsmatta i torr väderlek kräver en hel del tid. Som flera har skrivit ska gräsfröna hållas kontinuerligt fuktiga och har man en stor yta så...
ja.. om jag nu ska dressa och så igen så satsar jag nog bara på baksidan av huset där vi vill vara i sommar, så får jag ta tag i de andra delarna av gräsmattan till hösten
 
A AndersS skrev:
Om torkan fortsätter och beroende av tillgång på vatten så får du kanske överväga att låta det vara för tillfället, för att fortsätta med stödsådd i höst. Framgår inte var du bor, men försommar är sämsta tiden att etablera gräsmatta om du inte har fri tillgång till vatten. Här nere i sydöstra hörnet börjar redan de etablerade gräsmattorna att bli bruna och med bevattningsförbud.
Precis, skulle inte jag ha tillgång till sjövatten skulle min gräsmattan vara helt gul redan, nu är den delvis gul bara... :cool:

Att använda kommunala vattnet nu för att vattna känns inte något vidare...
 
  • Gilla
Elinaelina och 1 till
  • Laddar…
Ett annat tips kan ju vara att kolla på tråden här på BH om att förgro gräsfrön i en skottkärra
 
E Elina Possebo skrev:
om jag nu ska dressa och så igen så satsar jag nog bara på baksidan av huset där vi vill vara i sommar
Jag skulle nog inte räkna med att ha en tålig och användbar gräsmatta redan första säsongen. Nu växer det naturligtvis bättre i din landsända men jag är ändå tveksam.

Vad säger övriga skåningar. Kan en gräsmatta sådd på våren hinna bli "användbar", det vill säga bland annat tillräckligt tålig, redan första sommaren?
 
anders07 anders07 skrev:
Ett annat tips kan ju vara att kolla på tråden här på BH om att förgro gräsfrön i en skottkärra
haha jaha, intressant! Det får jag kolla upp
 
Räkna med att om gräsfröna torkar en enda gång så dör de och så är det kört. Framförallt de två första veckorna är kritiska så då får fröna aldrig någonsin torka. Eftersom fröa ligger antingen direkt på jordytan eller möjligen någon enstaka millimeter under ytan så det den delen av marken som måste hållas konstant fuktig och då är det lite vatten men ofta som är viktigt.

Vi köpte 5-6 vattenspridare på Biltema och monterade upp med olika slangar. Då kunde vi bara starta kranen och växla mellan de lika spridarna utan att behöva flytta spridare och justera riktning osv. Sen tycker jag att vattenspridare sprutar lite för hårt. Fröna har en tendens att spolas iväg och lägga sig i klumpar så vid stödsådden i år föredrog jag att vattna allt för hand med slang. Det tar lite längre tid men de första varma dagarna på våren så är det ju bara trevligt.
 
E Elina Possebo skrev:
haha jaha, intressant! Det får jag kolla upp
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle nog inte räkna med att ha en tålig och användbar gräsmatta redan första säsongen. Nu växer det naturligtvis bättre i din landsända men jag är ändå tveksam.

Vad säger övriga skåningar. Kan en gräsmatta sådd på våren hinna bli "användbar", det vill säga bland annat tillräckligt tålig, redan första sommaren?
ja, jag förstår att man inte ska använda den precis som vanligt, men har läst mig till att man kan använda den för att gå på ca två månader efter sådd… men kanske inte stämmer? Så då tänkte jag att den borde vara ”färdig” till augusti
 
Sår nan för tätt får man svaga plantor med grunt rotsystem som måste vattnas hela tiden...
I en standard gräsblandning så hindras dessutom tillväxten av de fleråriga gräen mest och skyddsgrödan tar över. Skyddsgrödan är ettårig, ettablerar sig snabbt och dör, oftast, på vintern. Skyddsgrödqn ska dels hålla efter ogräs, dels skydda mot solen och dels få kunden att bli nöjd med den gröna gräsmattan.
Stödsår man sedan med samma gräsblandning så tar, återigen, skyddsgrödan över och det blir ingen skillnad.
Ju mer man gödsla desto mer växer de ettåriga eftersom de redan har ett försprång.

Nu verkar det bli varmt ett bra tag framöver och då är det meningslöst att så gräs. Framåt hösten så kan du stödså med bara fleråriga grässorter och till våren har du antagligen en väl utvecklad gräsmatta.
 
E Elina Possebo skrev:
Så då tänkte jag att den borde vara ”färdig” till augusti
Mycket möjligt men passar denna fråga vidare till någon skåning med erfarenhet.
 
Z z_bumbi skrev:
Sår nan för tätt får man svaga plantor med grunt rotsystem som måste vattnas hela tiden...
I en standard gräsblandning så hindras dessutom tillväxten av de fleråriga gräen mest och skyddsgrödan tar över. Skyddsgrödan är ettårig, ettablerar sig snabbt och dör, oftast, på vintern. Skyddsgrödqn ska dels hålla efter ogräs, dels skydda mot solen och dels få kunden att bli nöjd med den gröna gräsmattan.
Stödsår man sedan med samma gräsblandning så tar, återigen, skyddsgrödan över och det blir ingen skillnad.
Ju mer man gödsla desto mer växer de ettåriga eftersom de redan har ett försprång.

Nu verkar det bli varmt ett bra tag framöver och då är det meningslöst att så gräs. Framåt hösten så kan du stödså med bara fleråriga grässorter och till våren har du antagligen en väl utvecklad gräsmatta.
okej, så snabbväxande gräsfrön är ingen hit då alltså? Var snabbväxande frön jag köpte nu.
 
E Elina Possebo skrev:
ja det är väl tyvärr så. Bor i Trelleborg så är så långt söderut man kan komma :)
jag bor mycket längre ner och vi har ingen torka en min gräsmatta är grön och fin
 
glöm inte lufta gräsmattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.