Hej

vi har fått ett lite växthus på 2x3m och nu ska detta placeras på tomten. Vi tänker att vi ska ställa det på ett litet trädäck på 4x4,5 m. Frun i huset vill ha möjlighet att ställa lite krukor runt om.

hur ska vi tänka på dimensioneringen, antal plintar, trallstorlek etc?

Med vänlig hälsning, Kribban
 
Är det lätt att gräva för plintar eller lerigt och stenigt?
Jag föredrar alltid den enklaste lösningen och det är att lägga ut trädgårdplattor av betong som stödpunkter och sen väga in regelverket efter det.

Med 4x4,5m blir det mycket spill. Satsa på ett mått där du kan använda hela länger på trallen istället. T.ex 4,2 eller 4,8
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
Rensågar man ändarna så blir det kanske en decimeter spill på 4,20 längder om de ligger på 4 m ledden.? Inte så farligt. Är det bara fina bädor får man ut ett tak eller botten till fågelholkar per bräda.
4,8 på 450 ledden ger en fågelholk på ca sex fina brädor, .låga odlingslådor funkar också..

Trallvirke är sällan fint så att behöva rensåga ändarna är något man för räkna med. Om inte annat får man bort märkningen.
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag gjorde nyligen ett litet trädäck för en lekstuga.
Då gjorde jag yttre ramen av 45x145 och golvreglarna av 45x120 som jag satte nedsänkta 28mm.
Jag delade 480 trallbrädor och satte den sågade änden på den sidan som blir mest synlig.
Endast en kapning per bräda och noll spill, och dessutom inget synligt ändträ.
Färdigställd träplattform på gräs, verktyg och material, bakgård, gröna buskar, del av växthus synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Är det lätt att gräva för plintar eller lerigt och stenigt?
Jag föredrar alltid den enklaste lösningen och det är att lägga ut trädgårdplattor av betong som stödpunkter och sen väga in regelverket efter det.

Med 4x4,5m blir det mycket spill. Satsa på ett mått där du kan använda hela länger på trallen istället. T.ex 4,2 eller 4,8
inga problem att gräva. Det har varit ett gammalt trädgårdsland. Har funderat på markplattor men det behöver inte vara jämnt med gräsmattan därför funderar jag på plintar.
 
Tack för alla kloka svar! Detta gör att det blir lättare att ta steget. Är en person som måste funder 15ggr innan jag sätter igång ☺️

hur många plintar tror ni att jag kommer att behöva?
 
D
K kribban skrev:
Hej

vi har fått ett lite växthus på 2x3m och nu ska detta placeras på tomten. Vi tänker att vi ska ställa det på ett litet trädäck på 4x4,5 m. Frun i huset vill ha möjlighet att ställa lite krukor runt om.

hur ska vi tänka på dimensioneringen, antal plintar, trallstorlek etc?

Med vänlig hälsning, Kribban
Ur odlingsperspektiv är det bättre att odla mot marken och inte ha ett trädäck.
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Ur odlingsperspektiv är det bättre att odla mot marken och inte ha ett trädäck.
ja det är sant men det är inte jag som bestämmer detta . Det är krukor som gäller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.