Vi har i dagarna köpt ett nytt hus och kommer under hösten flytta. Idag bor vi i ett normalstort hus med bergvärme, så uppvärmningskostnaden är inte mycket att tala om. Det nya huset är 300kvm och värms upp av tre luftvärmepumpar och vanliga el-radiatorer. Det finns även två öppna spisar, en med insats och en utan.

Enligt energideklarationen ligger uppvärmningen idag på runt 15000kwh fördelat på ca 4000kwh i ved, 1000kwh direktverkade el, 4500kwh värmepump och 5500kwh i varmvatten. Bostaden ägs idag av två pensionärer så förbrukningen kommer såklart öka när vi tar över med flera barn på väg in i tonåren.

Så, jag funderar på vilka investeringar jag bör göra i huset för att hålla nere uppvärmningskostnaden och öka värdet på huset. Huset är bra isolerat med tilläggsisolerad vind. Tvåglasfönster, men som jag förstått det är besparingen relativt låg med ett byte från två- till treglas.

1. Både radiatorer och luftvärmepumpar är av äldre modell, så byta ut dessa mot nyare effektivare, och sedan installera solpaneler. Huset med långsidan i söderläge och får plats med ca 90kvm solpaneler på taket.

2. Byta till vattenburet system och installera bergvärme.

Vilken väg skulle ni ha valt?
 
T twnk skrev:
1. Både radiatorer och luftvärmepumpar är av äldre modell, så byta ut dessa mot nyare effektivare, och sedan installera solpaneler. Huset med långsidan i söderläge och får plats med ca 90kvm solpaneler på taket.
En elradiator har alltid 100% verkningsgrad oberoende om den är 100 år gammal eller splirans ny.
All tillför elenergi blir till 100% värme.

Det som kan göra skillnad är byte från bimetalltermostat till elektonisk termostat med mindre dödband.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du har källare så skulle jag i alla fall byta mot vattenburet. Jordvärmepumpen kan göra vv ganska billigt till barnen. Släng ut elradiatorer för dom sänker husets värde.
Tänk inte solceller för att minska dina värmekostnader. Dom producera mest när du minst behöver det.
Se dom istället som ren finansiell investering.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte riktigt varför ni behöver göra något alls. Huset verkar ju redan ha robust och väl avvägd uppvärmning, med flera olika värmekällor av olika typ. Och båda alternativen du föreslår skulle bränna väldigt mycket pengar, med tveksam besparing.

Behåll allt som det är, och byt ut saker först när de går sönder. När elpriserna är höga kan ni ju försöka elda lite mer, och dra ner på elförbrukningen.

Men även om ni absolut vill byta ut värmekällor är det nog klokt att bo i huset ett bra tag, minst ett år, och kolla hur det funkar, och hur ni kan styra värmekällorna för att minimera kostnaden.
 
  • Gilla
Krille200 och 5 till
  • Laddar…
T twnk skrev:
Vi har i dagarna köpt ett nytt hus och kommer under hösten flytta. Idag bor vi i ett normalstort hus med bergvärme, så uppvärmningskostnaden är inte mycket att tala om. Det nya huset är 300kvm och värms upp av tre luftvärmepumpar och vanliga el-radiatorer. Det finns även två öppna spisar, en med insats och en utan.

Enligt energideklarationen ligger uppvärmningen idag på runt 15000kwh fördelat på ca 4000kwh i ved, 1000kwh direktverkade el, 4500kwh värmepump och 5500kwh i varmvatten. Bostaden ägs idag av två pensionärer så förbrukningen kommer såklart öka när vi tar över med flera barn på väg in i tonåren.

Så, jag funderar på vilka investeringar jag bör göra i huset för att hålla nere uppvärmningskostnaden och öka värdet på huset. Huset är bra isolerat med tilläggsisolerad vind. Tvåglasfönster, men som jag förstått det är besparingen relativt låg med ett byte från två- till treglas.

1. Både radiatorer och luftvärmepumpar är av äldre modell, så byta ut dessa mot nyare effektivare, och sedan installera solpaneler. Huset med långsidan i söderläge och får plats med ca 90kvm solpaneler på taket.

2. Byta till vattenburet system och installera bergvärme.

Vilken väg skulle ni ha valt?
Jag skulle fundera på att göra om den öppna spisen utan insats till någon slags värmelagrande rörspis med en inbyggd pizzaugn (eller vanlig ugn). Eller någon slags täljstens- eller kakelugn?

Byt kanske även ut en av luftvärmepumparna innan vintern; den som verkar vara mest slut. Elradiatorer fallerar sällan.

Mvh
 
Jag misstänker att ni kommer ha närmare dubbelt så hög förbrukning om man föreställer sig att de har haft kallt i några rum och ni fördubblar eller mer varmvattenförbrukningen.
Men det vet ni inte förrän det har gått ett år, så är man förnuftig skall man nog vänta och leva i huset ett tag och sen besluta vad som är bäst.
Personligen hade jag direkt installerat vattenburen värme och kört med bergvärme, alternativt luft vatten pump om ni inte har källare.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Bestämmer man sig nu för att byta värmesystem till bergvärme så kan man ju tex borra nu och göra konverteringar nästa år för att sprida ut kostnader. Har konverterat ett antal hus å det har varit bara tummen upp på dom gjort det.. jämnare värme å billigare. Även fast installationkostnaden har varit dyr för dom så säger vissa att dom ångrade att dom gjorde det tidigare. Vissa av dom gick hela vägen å installerade frikyla också.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.