Har gjort ny inredning till tvättstugan, funderar även på att göra bänkskivan med infälld ho i furu. Vill ha den i någon grå kulör (bets) men vad skall jag om jag nu gör skivan behandla den med så den inte suger upp allt vatten som troligen hamnar på den och slår sig?? Linolja?
 
De flesta dedikerade bänkskiveoljor har väl Tungolja i sig, finns på Ikea, Biltema etc. etc..

Annars fungerar säkert hårdvaxolja, finns även där en uppsjö fabrikat som har "top-oil", t.ex. Osmo Top oil som är till för just köksbänkar.
 
Vi har haft både kök och tvättstuga med träbänkskivor behandlade med "bänkolja". De har alla sett mer eller mindre eländiga ut ganska snart. Nu har vi ett kök med arbetsbänkar i ek behandlade med Hårdvaxolja och de är nu efter några år fortfarande som nya. Lite smårepor där det bakats rätt mycket, men det går enkelt att fixa om jag tar tag i det.
 
K
Jag är långt ifrån expert på alla träsorter och applikationer, men blir fundersam över ditt val av furu. Hur kommer det sig?
 
Varför? Tycker det är roligt göra sakerna själv och har egen skog men med bara tall, gran och björk. Men får kanske tänka om i det här fallet.
 
Helt klart hårdvaxolja typ Osmo top oil. Finns pigmenterade också.
 
K
Bara för att man har tillgång till ett visst träslag betyder det inte automatiskt att det är bästa träslaget för just den applikationen. Men förstår helt att känslan är en helt annan om trädet till bänkskivan kommer från den egna skogen, som man sågat upp själv mm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.