Ska sätta upp en friggebod i höst. Storlek 4,5*3,3 m. Den ska vara oisolerad och bara ett förråd för förvaring av trädgårdsredskap, trädgårdsmaskiner, vinterdäck, cyklar mm.

Har börjat lite smått att förbereda och planera för grundläggningen.
Tänkte köpa en byggsats där tillverkaren föreslår grundläggning på plintar marksten eller lecasten och föreskriver att dessa placeras i tre rader under bjäklaget.
Jag har matjord 20-30 cm följ av mest sten.

Jag skulle vilja hålla nere höjden så mycket som möjligt. Dels för den totala bygghöjdens skull men också för att jag vill ha ett lågt insteg i förrådet. Jag kommer därför gräva ner grunden en bit. Jag skulle också vilja ha en konstruktion som ser lite mer stängd ut från långsidan.

Snubblade över denna lösning med tre gjutna balkar:
https://attefallshuset24.se/populara-grundtyper/
Se alternativ nr 3. Betongbjälklag.

Balkarnas överkant hamnar då strax över gräsmattans nivå. Mellan balkarna kommer jag att gräva ur gräs och lite jord och lägga markduk och grus. Överväger också att göra golvbjälklaget i tryckimpregnerat för att kompensera för att konstruktionen hamnar närmare mark och inte blir lika väl ventilerad.

Övervägde att lägga dit pålkap som balkar men insåg att det blir för tungt att handskas med och platsen är sådan att det blir svårt att komma åt med kran eller andra maskiner. Därför lutar det åt att gjuta eller mura på plats.

Enklast hade kanske varit att bara fylla på med kross, padda och sedan sätta tre lösa rader lecasten i ett skifte. Dock oroar jag mig då för att de lätt kan börja röra sig i förhållande till varandra.

Kan man kanske sätta tre rader U-block av leca, i endast ett skifte, läga i armering och fylla med betong. Så blir det ändå som tre sammanhängande balkar utan risk rörelse mellan varje sten? Då behöver jag inte heller bygga form. https://www.hornbach.se/p/u-block-19x19x59-cm-56-st-pall/6046097/


Input?
 
Jag skulke lägga makadam och i den ställa rimligt antal betongplattor. Väga in, på med syllpapp och sen bygga friggeboden. Tryckt virke kan det redan vara i syllen, senaste byggsatsen jag kollade på hade det i alla fall även om jag inte sett den aktuella tillverkaren.

Om något rör sig så är det lätt att justera en så liten bod.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ska sätta upp en friggebod i höst. Storlek 4,5*3,3 m. Den ska vara oisolerad och bara ett förråd för förvaring av trädgårdsredskap, trädgårdsmaskiner, vinterdäck, cyklar mm.

Har börjat lite smått att förbereda och planera för grundläggningen.
Tänkte köpa en byggsats där tillverkaren föreslår grundläggning på plintar marksten eller lecasten och föreskriver att dessa placeras i tre rader under bjäklaget.
Jag har matjord 20-30 cm följ av mest sten.

Jag skulle vilja hålla nere höjden så mycket som möjligt. Dels för den totala bygghöjdens skull men också för att jag vill ha ett lågt insteg i förrådet. Jag kommer därför gräva ner grunden en bit. Jag skulle också vilja ha en konstruktion som ser lite mer stängd ut från långsidan.

Snubblade över denna lösning med tre gjutna balkar:
[länk]
Se alternativ nr 3. Betongbjälklag.

Balkarnas överkant hamnar då strax över gräsmattans nivå. Mellan balkarna kommer jag att gräva ur gräs och lite jord och lägga markduk och grus. Överväger också att göra golvbjälklaget i tryckimpregnerat för att kompensera för att konstruktionen hamnar närmare mark och inte blir lika väl ventilerad.

Övervägde att lägga dit pålkap som balkar men insåg att det blir för tungt att handskas med och platsen är sådan att det blir svårt att komma åt med kran eller andra maskiner. Därför lutar det åt att gjuta eller mura på plats.

Enklast hade kanske varit att bara fylla på med kross, padda och sedan sätta tre lösa rader lecasten i ett skifte. Dock oroar jag mig då för att de lätt kan börja röra sig i förhållande till varandra.

Kan man kanske sätta tre rader U-block av leca, i endast ett skifte, läga i armering och fylla med betong. Så blir det ändå som tre sammanhängande balkar utan risk rörelse mellan varje sten? Då behöver jag inte heller bygga form. [länk]


Input?
Kanske du gillar Albabalk. Det är en balkong av leca (färdigputsat) som finns i 40 och 60 cm hög upp till 6 meter lång.
 
J J Vos skrev:
Kanske du gillar Albabalk. Det är en balkong av leca (färdigputsat) som finns i 40 och 60 cm hög upp till 6 meter lång.
Tack för tipset. Albabalk hade jag faktiskt koll på, men även där känns det som lite för tungt att få allt på plats i ett stycke. Helst ska det vara så pass att jag kan klara transporterna med ett par skottkärror
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.